Airbus esitteli pian ilmaan nousevan Beluga XL -koneensa juuri maalattuna - se hymyilee leveästi

BelugaXL_painted_1Ensimmäinen viidestä uudesta Airbus A330-700 Beluga XL -kuljetuskoneesta valmistui maalamosta ja se esiteltiin 28. kesäkuuta. Hymyilevän nimikaimansa maitovalaan olemusta mukaileva maalauskaavio esiteltiin huhtikuussa 2017. Uusi Beluga XL perustuu A330-200F -rahtikoneeseen.

A330-700 Beluga XL -koneilla korvataan matkustajakoneiden osia Airbusin kokoonpanolinjoille nykyisin kuljettavat A300-600 Beluga ST Super Transporter -koneet, jotka perustuvat A300-tyyppiin (kuvassa alla). Konetyyppi otettiin käyttöön 1995.

Beluga2_2Nykyisin käytössä oleva Beluga on vieraillut Suomessa vuonna 1995 noutamassa vaurioituneen ATR72-koneen korjattavaksi tehtaalle Toulouseen. Silloin kuljetuskone oli upouusi ja se tuli Helsinki-Vantaalle kuormattavaksi Finnairin Leko 7 -halliin suoraan Pariisin ilmailunäyttelystä.

Beluga ST Super Transporter vieraili myös Turussa vuonna 2004 ja 2005. Tuolloin kyseessä oli Euroopan avaruusjärjestö ESA:n Herschel-satelliittihankkeeseen liittyneiden avaruuspeilien kuljetus hiottavaksi Suomeen ja täältä pois.

Hymyilevä maitovalas (Beluga) valikoitui tulevan rahtikoneen tunnukseksi, kun Airbus kysyi asiaa työntekijöiltään. Kaikkiaan maalausvaihtoehtoja oli kuusi, joista toteutettava vaihtoehto nousi esiin ylivoimaisena voittajana.

BelugaXL_painted_2Valaan mustalla maalattu suu kiertää perusversiota alemmaksi lasketun ohjaamon ikkunat kuten A350 XWB -koneessa, mutta se kaartuu vielä kauemmaksi taakse runkoa pitkin (otsikkokuvassa). Silmät täydentävät kokonaisuuden.

Ensimmäisen koneyksilön (A330-700, msn1824) kokoonpano alkoi tammikuussa 2017. Ensilennon on Airbusin mukaan määrä tapahtua kesän 2018 aikana. Koneen valmistuminen värinäkokeista kesäkuun alussa ja nyt maalaamosta viittaavat myös sen lähenemiseen.

BelugaXL_painted_3Koneita rakennetaan kaikkiaan viisi ja ensimmäinen on määrä ottaa käyttöön vuonna 2019. Tuottavuutta lisää esimerkiksi se, että Beluga XL pystyy kuljettamaan kaksi A350-koneen siipeä yhtä aikaa kun aiempaan versio pystyi ottamaan kuormaksi vain yhden.

Uusi Beluga XL on kuusi metriä aiempaa versiota pidempi ja metrin leveämpi. Koneen kokonaispituus on 63,1 metriä ja siipien kärkiväli 60,3 metriä. Muita näkyviä muutoksia Beluga XL:n ja ST:n välillä ovat suurempi selkäevä, joka yhdistyy sivuvakaajaan. T.T, M.H.

Päivitys: Lisätty tieto nykyisen Belugan vierailusta myös Turkuun.

Lue myös