Airbus valmistautuu riippumattomaan oikeudelliseen arviointiin koskien erimielisyyttä Airbus A350 XWB -koneiden pinnoitteiden vaurioitumisesta. Lentokonevalmistajan mukaan yksi sen A350-lentokoneohjelman asiakkaista on jatkuvasti jakanut virheellistä tietoa A350-koneiden pinnoitteiden rakenneongelmista. Airbus ei ole nimennyt vastapuolta, mutta asiaa on pitänyt esillä Qatar Airways. Vastaavia pinnoitevaurioita on todettu myös usean muun lentoyhtiön koneissa Finnair mukaanlukien. Airbus on kommentoinut A350 XWB -koneissa havaittujen pinnoitevaurioiden olevan kosmeettisia eivätkä ne vaaranna turvallisuutta millään tavalla. Myös Euroopan lentoturvallisuusvirasto on todennut ettei pinnoitteen irtoamiselle ole vaikutuksia lentokelpoisuuteen. Airbus ilmoitti 9. joulukuuta valmistautuvansa riippumattomaan oikeudelliseen arviointiin käynnissä olevan kiistan ratkaisemiseksi. Nyt tähän Qatar Airwaysin julkisuuteen tuomaan kiistaan haetaan ratkaisua oikeudesta, sillä asia ei ole Airbusin mukaan edennyt ratkaisuun suorien ja avoimien keskusteluiden aikana. Airbusin mukaan kyseessä olevan nimeämättömän asiakkaan yritys vääristää aihetta lentokelpoisuuskysymykseksi on uhka jopa turvallisuusasioita koskeville kansainvälisille toimintatavoille. Lentokonevalmistaja näkee tässä vaiheessa kiistaa tulleen tarpeelliseksi puolustaa asemaansa sekä yhtiön mainetta. Airbus kertoo toimineensa aktiivisesti asiakkaidensa suuntaan minimoidakseen pinnoiteongelmien vaikutukset ja mahdolliset haitat, joita ongelma aiheuttaa lentokoneelle. Kyseessä oleva asiakas on kuitenkin hylännyt Airbusin tarjoamat ratkaisut ilman perusteita. Airbus pyrkii edelleen palauttamaan rakentavan vuoropuhelun kiistan ratkaisemiseksi, mutta ei ole valmis hyväksymään asiakkaan jatkuvia virheellisiä lausuntoja. Qatar Airways eli yksi maailman suurimmista Airbus A350 XWB -operaattoreista ilmoitti elokuussa 2021 poistaneensa liikenneohjelmastaan 13 A350-konetta niiden rungoissa havaittujen pinnoiteongelmien seurauksena. Nyt koneita on poistettu käytöstä jo 20. Qatar Airwaysilla on kaikkiaan 53 A350 XWB -konetta. Komposiittirunkoisen A350-koneen pinnalla on salamaniskuilta suojaava metalliverkko, joka laajenee ja supistuu lämpötilan vaihdellessa. Samainen ilmiö ei kuitenkaan vaikuta komposiittirunkoon. Lämpötilanvaihtelusta johtuva pinnoitteen liian aikainen kuluminen on tuonut joissain tapauksissa esiin kyseisen lentokoneen pinnalla olevan verkon. Airbusin mukaan ongelman juurisyy on tiedossa ja ratkaisua siihen kehitetään. Vastaavia ongelmia on raportoitu olevan myös Cathay Pacificin, Etihad Airwaysin, Lufthansan, Air Caraibesin sekä Finnairin A350-koneissa. Airbus toteaa myös viimeisimmän 13 Airbus A350 XWB -koneen siipiä koskevan lentokelpoisuusmääräyksen koskevan erilaista ongelmaa kuin oikeudelliseen arviointiin menevässä kiistassa on kyse. Kaksi näistä koneista kuuluu Qatar Airwaysin laivastoon. Kyseisten A350-koneiden siivissä on havaittu alueita, joista puuttuu HECF-kupariverkko (Heavy Expanded Copper Foil). EASA:n mukaan tietyissä tapauksissa polttoaine voisi jopa syttyä siivessä kovan salamoinnin aikaan sekä johtaa lentokoneen menetykseen. Airbus kertoo kyseisen ongelman korjatun mukautetun tuotantoprosessin kautta. Tietyt koneyksilöt tarkastetaan EASA:n ohjeiden mukaisesti, mutta niillä saa edelleen kuitenkin lentää. Kyseinen ongelma on havaittu vuosina 2016-2020 toimitetuissa 350-900 ja A350-1000 -koneissa joiden valmistenumerot ovat (MSN) 0044, 0060, 0061, 0124, 0211, 0224, 0237, 0251, 0292, 0298, 0385, 0407 ja 0421. Niitä on kymmenen operaattorin laivastossa. Vuonna 2015 käyttöönotetut Airbus A350 -koneet ovat toimineet luotettavasti 99.5 prosentin operatiiviselle luotettavuudella. Konetyypin suorituskyky on Airbusin mukaan osoittautunut koronaviruspandemian keskellä merkittäväksi ja se on mahdollistanut lentoyhtiöille maailmanlaajuisen lentoliikenteen uudelleenkäynnistämisen. MH
|
|||