Airbusin 2013: ennätysmäärä tilauksia - tänä vuonna A320neo ensilennolle ja A350 käyttöön

A35-0XWB-MSN1-NOSEAirbus sai vuonna 2013 määrältään ja arvoltaan ennätysmäärän konetilauksia. Asiakkaat tilasivat kaikkiaan 1619 konetta, joista toteutui 1503 tilausta. Vuoden aikana toimitettiin kaikkiaan 626 uutta lentokonetta ja saavutettiin useita merkittäviä virstanpylväitä. Uusi A350-ohjelma etenee aikataulussa ja ensimmäisen tuotantokoneen kokoonpano on alkanut.

"Markkinat ovat positiiviset ja tuotteet vastaavat asiakkaiden toiveita. Ennätysvuoden aikana ei ole julkistettu uusia konetyyppejä. Aiempi tilausennätys tehtiin vuonna 2011, kun A320neon julkistus nosti tilausmäärän 1419 koneeseen", kommentoi Airbusin pääjohtaja Fabrice Brégier.

Airbusin vuonna 2013 saamien 1619 tilauksen bruttoarvo on huimat 240,5 miljardia dollaria. Toimitettujen 626 koneen määrä kasvoi 38:lla edellisvuoteen verrattuna. Vuoden aikana saavutettiin myös useita muita virstanpylväitä, joita olivat mm. 1000 toimitettua A330-konetta, sata toimitettua A380-konetta sekä kaikkiaan 8000 toimitettua Airbus-konetta.

Vuoden 2013 lopussa Airbusin tilauskirjassa oli 5559 matkustajakonetta, jotka vastaavat kahdeksan vuoden tuotantoa. Listahinnoin tilauskirjan arvo on noin 809 miljardia dollaria. Kaikissa kokoluokissa myydään entistä suurempia koneita. Kapearunkoisissa A321 on jo kaapannut 40 prosenttia kapearunkoisten markkinoista.

“Saavuttamamme tulokset osuvat hyvin kannattavuustavoitteisiimme. Voin ylpeänä todeta kehityksen olevan vahvasti noususuuntainen. Johtoasemamme vahvistamiseksi kapea- ja laajarunkokoneissa vuosi 2014 on erittäin tärkeä, sillä A320neo lentää ensimmäisen kerran ja A350 XWB otetaan käyttöön.”

Vuoden toimitukset jakautuivat konemalleittain seuraavasti: 493 A320-perheen konetta, 108 A330:a, 25 A380:ä. Tilausten jakauma on: 377 A320ceo-konetta, 876 A320neoa, 77 A330:ä, 239 A350 XWB:ä ja 50 A380:ä.

Vuonna 2013 Airbus Military toimitti 31 lentokonetta, joihin sisältyy 7 A330 MRTT:tä ja 2 A400M:ä Ranskan ilmavoimille.

Peruuntuneiden tilausten joukossa oli 12 Unitedin A319 ja A320neo-konetta sekä Kingfisherin 10 A350-800 ja A380-konetta.

 

Airbus jatkaa vahvana

Airbus johtaa nykyisin myös laajarunkoisten markkinoita, kun yhtiön tilauskirjassa on 1056 laajarunkokonetta verrattuna Boeingin 1042 koneeseen. Airbusin mukaan A350 XWB on askeleen edellä Dreamlineria ja sukupolven edellä 777-konetta.

A350-XWB-MSN1-FIRST-FLIGHT---TAKE-OFFAirbus sai vuoden 2013 aikana 239 tilausta A350-koneesta. Koelento-ohjelma etenee kahden koneen voimin ja lentoja on takana jo yli 800 tunnin verran. Kolmas ja ensimmäinen matkustamolla varustettu A350 liittyy koelento-ohjelmaan lähiaikoina.

Kuormituskokeet suoritettu onnistuneesti. Niiden aikana A350:n siivenkärkiä taivutettiin viisi metriä ilman rakennevaurioita.

A350 koelento-ohjelma on aikataulussa tyyppihyväksynnän saamiseksi vuoden 2014 kolmannella neljänneksellä ja toimitukseen vuoden viimeisellä neljänneksellä. Avausasiakkaan Qatar Airwaysin A350-900:n osia on jo saapunut kokoonpanolinjastolle.

A330-päivitykset ovat tärkeä osa laajarunkoisten markkinajohtajuutta. Uusi 242 tonnin maksimilentoonlähtöpaino ja 500 merimailin lisäkantama sekä kahden prosentin parannus polttoainetehokkuudessa parantavat koneen kilpailukykyä. Myös uusi regionaaliversio A330-koneesta nähdään tarpeelliseksi ainakin Kiinan ja Aasian markkinoilla.

A320_sharklet_2Kapearunkoisten koneiden osalta Airbus on myynyt 2500 A320neo-konetta ja yli 1000 nykyistä ceo-mallia uuden version julkistuksen jälkeen. Ensimmäisen lentävän A320neo-koneen osat ovat jo esivalmistuksessa.

Yhtiön suurinta matkustajakonetta A380-koneita on toimitettu jo kaikkiaan 122. Näistä 25 luovutettiin vuoden 2013 aikana. Airbus on saanut jättikoneesta 304 tilausta. Koneen kysynnän toivotaan kasvavan, kun lentoliikenne lisääntyy.

Airbusin mukaan break-even on 300-400 tilatun koneen välissä. Sen jälkeen tyyppi alkaa tuoda rahaa Airbusille. Vuoden 2014 aikana koneita uskotaan myytävän lisää ja toimitusmäärän pitäisi olla 30 konetta.

Airbusin USA:n kokoonpanolinjasto on aikataulussaan. Tuotanto alkaa vuonna 2015 ja ensimmäinen kone valmistuu vuonna 2016. Kiinan kokoonpanolinjastolta on valmistettu jo 150 Airbusia ja yhteistyötä on jatkettu pidemmälle tulevaisuuteen.


Airbus johtaa duopolin kilpaa

Tilausmääriltään Airbus johtaa yli 100-paikkaisten koneiden markkinoita 51 prosentin osuudella ja Boeing jää niukasti toiseksi 49 prosentilla. Erittäin suurten koneiden osalta luvut  75 prosenttia Airbusille A380-koneella ja Boeing nappaa 747-8-koneella ainoastaan 25 prosentin osuuden.

Airbus_Toulouse“Yhtiön muuntuminen entistä yksinkertaisemmaksi, ketterämmäksi ja nopeammaksi etenee selvästi. Valmistamme koneita nopeammin kuin koskaan ja myymme markkinoiden johtavia tuotteitamme ennätysmääriä”, sanoo Airbusin pääjohtaja Fabrice Brégier.

Ala kasvaa tilaus- ja tuotantomäärien noustessa. Airbusin ennätyksellinen tilauskirja 5559 konetta ylittää Boeingin 5080 koneen tilauskirjan. Suurimmat markkinat ovat Aasia 34%, Eurooppa ja IVY-maat 18%  sekä leasingyhtiöt 17%.

“Yhtiön muuntuminen entistä yksinkertaisemmaksi, ketterämmäksi ja nopeammaksi etenee selvästi. Valmistamme koneita nopeammin kuin koskaan ja myymme markkinoiden johtavia tuotteitamme ennätysmääriä”, päättää Brégier.


Vuosi 2014 on A350 XWB:n

A350_preview_3Alkaneen vuoden päähuomion saavat A350 XWB-koneen käyttöönotto sekä A320neon ensilento syksyn aikana. Suuri projekti on myös Airbus A330-koneen suuremman lentoonlähtöpainon sertifiointi ja regionaaliversion tuonti markkinoille.

Airbus odottaa toimitusmäärien säilyvän vuoden 2013 tasolla mutta tilauksia ei uskota saatavan yli 1500 koneesta.

 

Lue myös: