(päivittynyt klo 20.44) Berliinin Brandenburgin Willy Brandtin (BER) lentoaseman suuri päivä koitti lauantaina 31.10.2020, kun lentoasema avataan vihdoin mittavien, noin yhdeksän vuoden viivästysten jälkeen. Lentokenttäyhtiö julkisti nyt toteutuvan vahvistetun avauspäivän jo marraskuussa 2019. Lentoliikenne siirtyy Tegelin historialliselta lentokentältä Brandenburgiin kolmessa vaiheessa ja Finnair aloittaa lennot uudelle BER-lentoasemalle 8. marraskuuta.
Koko Berliinin alueen lentoliikenne keskitetään 30 vuotta maan yhdistymisen jälkeen nyt marraskuun alun aikana uudelle Brandenburgin lentoasemalle.
Berliinin monivaiheisen historian aikana ilmaliikenteen tarpeita ovat palvelleet Berliinin alueella Gatow, Tempelhof, Tegel sekä Schönefeld.
Vaikka lentokenttäyhtiö Flughafen Berlin Brandenburg GmbH (FBB) ilmoitti joulukuussa 2017 olevan mahdollista avata viivästynyt lentoasema lokakuussa 2020, jonka lisäksi nyt toteutuvat avauspäivämäärä 31.10. asetettiin vuosi takaperin marraskuussa 2019.
Viimeinen lupa Brandenburgin uuden lentoaseman avaamiseksi saatiin kuitenkin vasta 1. lokakuuta 2020.
Kesäkuusta lähtien lentoaseman toimintoja on ollut varmistamassa noin 9900 vapaaehtoista ja erilaisia harjoituksia on tehty 15. lokakuuta saakka.
Kaiken halutaan olevan kunnossa, kun avajaiset nyt vihdoin toteutuvat. Tosin mitään suuria avajaisia ei järjestetä vaan lentoasema vain avataan.
Vuoden 2019 aikana Berliinin Tegelin ja Schönefeldin lentoasemien kautta kulki 35,65 miljoonaa matkustajaa. Näistä Tegelin osuus oli 24,2 miljoonaa matkustajaa ja Schönefeldin 11,4 miljoonaa matkustajaa. Päivittäisiä lentoja oli yhteensä keskimäärin noin 790.
Brandenburgin lentokenttä on rakennettu nykyisen Berliinin Schönefeldin lentokentän eteläpuolelle. Toinen Brandenburgin kiitoteistä eli pohjoisempi on Schönefeldin kentän kiitotie, joka on siis ollut normaalisti käytössä Brandenburgin uuden lentoaseman rakentamisenkin aikana.
IATA-aikataulukauden vaihtuessa 25. lokakuuta Schönefeldin uudistettu terminaalirakennus nimettiin Brandenburgin terminaali 5:ksi. Samalla Scönefeldtin lentokenttä ja sen kolmikirjaintunnus SXF jäi historiaan ja ne näkyvät nykyisin varauskirjoissa tunnuksella BER.
Uuden lentoaseman pohjoispuolella sijaitseva terminaali 5 palvelee jatkossa ainakin Ryanairin ja Wizz Airin matkustajia. Kapasiteettia se tarjoaa vuosittain 8-10 miljoonalle matkustajalle.
Samalla päivämäärällä 25. lokakuuta avattiin myös uuden terminaalin 1-2 alapuolella sijaitseva rautatieasema, joka kykenee palvelemaan päivittäin jopa 125 000 matkustajaa.
Ruuhka-aikoina kaikkiaan 14 eri junavuoroa pysähtyy siellä yhden tunnin aikana. Matka Berliinin päärautatieasemalle kestää junalla noin puoli tuntia.
Koronaviruspandemian aikana avattavan Brandenburgin lentoaseman terminaali 1:en kapasiteetti on suunniteltu 27 miljoonalle vuosittaiselle matkustajalle. Satelliittiterminaalilaajennuksin kapasiteetti voidaan nostaa 50 miljoonaan vuosittaiseen matkustajaan.
Nyt vihdoin avattava lentoasema nimettiin Saksan entisen liittokanslerin, ulkoministerin ja Berliinin pormestarin Willy Brandtin (1913-1992) mukaan. Perjantaina 30. lokakuuta 2020 lentoasemalla järjestetyssä seremoniassa paljastettiin terminaalissa 1 Willy Brandt -seinämä.
Lentoasemalla avattiin myös pop-up-näyttely Berliinin alueen ilmailuhistoriasta, jossa ovat esillä mm. kaasupallolennot, ilmailupioneeri Otto Lilienthalin lentoyritykset 1800-luvun lopulta, 1909 avatun Saksan ilmaa raskaamman lentämisen syntypaikan eli Johannisthalin lentopaikan rakennustyöt sekä maailman ensimmäisten matkustajalentoasemien joukkoon kuuluva Tempelhofin lentoasema.
Lentoyhtiöt siirtyvät Brandenburgiin kolmessa vaiheessa – Finnair 8.11. alkaen
Brandenburgin Willy Brandtin lentokenttä avataan kolmessa vaiheessa 31.10.2020 alkaen. Lentokenttäyhtiö FBB kehottaakin matkustajia tarkistamaan huolella miltä lentoasemalta ja mistä terminaalista heidän lentonsa lähtevät 31.10.-7.11. välisenä aikana.
Ensimmäisenä Brandenburgiin pohjoiselle kiitotielle laskeutuvat 31.10. easyJetin ja Lufthansan lennot samoihin aikoihin ja rullaavat uuden terminaalin matkustajasiltoihin. Kaksikko edustaa lentoaseman suurimpia operaattoreita.
Ainakin Lufthansan lennolla nähdään erikoistekstillä varustettu Airbus A320neo D-AINZ ”Hauptstadtflieger” eli pääkaupunkilentäjä. FBB lähettää avajaisseremoniat suorana verkkolähetyksenä lauantai-iltapäivästä alkaen.
Erikoislentojen jälkeen varsinaiset ensimmäiset aikataulunmaukaisen reittilennot saapuvat vasta illalla. Terminaali 1 avataan matkustajille lentoaikataulujen mukaan illalla 31.10. kello 20.00. Ensimmäisen lähtevän lennon Brandenburgin terminaalista 1 lentää easyJet sunnuntaina 1.11. jota seuraavat myös Qatar Airways ja Turkish Airlines.
Toisen vaiheen aloittaa liikenteen siirto Berliinin Tegelin lentokentältä 4.11.2020, kun Brandenburgin nyt käyttöön otettavalle lähes 10 vuotta vanhalle ns. uudelle eteläiselle kiitotielle laskeutuu ensimmäisenä Qatar Airways.
Muista yhtiöistä Bran
denburgiin siirtyvät tuolloin Eurowings ja Vueling. Brandenburgin terminaalista 5 eli entisestä Schönefeldin terminaalista terminaalin 1 siirtyvät tuolloin myös Belavia, Georgian Airways, Egyptair ja Norwegian.
Terminaalista 5 operoivat jatkossa Ryanair, Wizzair, SunExpress ja Sundair. Samaisena päivänä tulevat voimaan myös uudet yöaikaiset lentorajoitukset. Lentoja ei sallita puolen yön ja aamuviiden välillä.
Loput lentoyhtiöt siirtyvät Tegelistä Brandenburgin uuteen terminaaliin 7.-8.11. Lufthansan ensimmäinen lento laskeutuu uudelle lentoasemalle illalla 7.11.
Muita terminaaliin 1 muuttajia ovat tuolloin Aegean Airlines, Aer Lingus, airBaltic, Air France, Air Malta, Air Serbia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Danish Air Transport, Finnair, Iberia Express, KLM Royal Dutch Airlines, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Luxair, SAS, Swiss ja TAP Air Portugal.
Kaikki Finnairin Berliinin-lennot saapuvat ja lähtevät 8. marraskuuta 2020 alkaen uudelta Brandenburgin lentoasemalta terminaalista 1. Siihen asti lennot liikennöidään Tegelin lentoasemalle.
Uusi, vanha ja kallis Brandenburg – Tegel jää varalle vielä puoleksi vuodeksi
Lentoposti.fi tutustui Berliinin uuteen lentokenttään vain pari viikkoa ennen odotettuja avajaisia huhtikuussa 2012. Pian tämän jälkeen ilmoitettiin ongelmista, jotka ovat viivästyttäneet lentokentän avaamista vuosilla. Lentokentän rakennustyöt alkoivat jo vuonna 2006 ja avajaisten odotettiin tapahtuvan aluperin jo vuonna 2011.
Mittavista rakennusvirheistä kärsineen lentoaseman hintalapuksi on arvioitu lähes seitsemän miljardia euroa eli reilut kolme kertaa enemmän kuin hankkeen oli alunperin määrä maksaa. Aikaa on kulunut edellisten avajaisten perumisista jo kahdeksan vuotta. Tuolloisten vuoden 2012 avajaisten avauslennon suorittajaksi valittu Air Berlin kaatui vuonna 2017.
Berliinissä on edellisen kerran suljettu lentokenttä vuonna 2008, kun yksi maailman ensimmäisistä matkustajalentoasemista eli Tempelhof suljettiin lopullisesti ja alue muutettiin puistoksi.
Tätä aiemmin vuonna 1995 suljettiin myös Berliinin Gatowin lentokenttä, jossa on nykyisin Saksan ilmavoimien Luftwaffen museo. Nyt myös viimeinen Berliinin ilmasillan aikainen lentoasema eli Tegelin Otto Lilienthalin lentoasema on päätymässä historiaan.
Viimeisen kaupallisen lennon Tegelistä operoi Air France, jonka lento AF1235 lähtee Tegelistä Pariisin Charles de Gaulleen 8. marraskuuta.
Viimeisen lennon kunnia suodaan Air Francelle, sillä se avasi ensimmäisenä lentoyhtiönä matkustajalennot Tegeliin tammikuussa 1960.Tuolloin konetyyppinä oli Lockheed Super Constellation.
Air France lentää 8. marraskuuta myös kaksi lentoa Brandenburgista Pariisin de Gaulleen. Ennen koronaviruspandemiaa lentoja oli kuudesti päivässä.
Lufthansa lentää viimeisen lentonsa Tegelistä Muncheniin jo päivää aiemmin eli 7. marraskuuta. Konetyyppinä erikoislennolla on Airbus A350.
Aivan heti näiden lentojen jälkeen lentoasemaa ei vielä kuitenkaan suljeta. Tegel pidetään kunnossa ja varalla vielä reilun puolen vuoden ajan 3. toukokuuta 2021 saakka. Vielä senkin jälkeen Luftwaffe on ilmoittanut operoivansa sieltä helikoptereilla ilmeisesti jopa vuoteen 2029 saakka. Sen jälkeen myös ilmavoimat siirtää tämän toiminnan Brandenburgiin.
Tegelin lentoasema-alueen omistus siirtyy kesällä 2021 Tegel Projekt GmbH:lle. Alueelle on määrä nousta tutkimus- ja teollisuuspuisto sekä uusia asunalueita. Tegeliin suunnitellaan jopa 20 000 työpaikkaa, yliopistotiloja 5000 oppilaalle sekä asunrakennuksia 10 000 asukkaalle. Projektin arvioidaan kestävän kaikkiaan 20-30 vuotta.MH
Päivitys kello 20.44: Lisätty kuvat ensimmäisenä BER-lentoasemalle saapuneista Lufthansan ja Easyjetin koneista.
Lue myös: