Boeing KC-46 saa pian FAA:n lisätyyppihyväksynnän - toimitukset lähestyvät

KC-46_Refuels_F-18Boeingin KC-46 -ilmatankkauskone täytti Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n STC-lisätyyppihyväksynnän (Supplemental Type Certificate) vaatimukset. Nyt haettavan hyväksynnän myötä Boeing 767-2C -peruskoneeseen asennetut ilmatankkausjärjestelmät täyttävät viranomaisvaatimukset.

Lisätyyppihyväksynnän vaatimusten täyttäminen on iso askel kohti ensimmäisen KC-46 -ilmatankkauskoneen toimitusta Yhdysvaltain Ilmavoimille. Osana lentokokeita on varmistettu puomi- ja kori-järjestelmien toimivuus erilaisten lentokonetyyppien kanssa. Viimeisimpänä tankkauskontaktit on hyväksytty Boeing C-17 Globemaster III -kuljetuskoneen kanssa.

Kaikkiaan ilmatankkauskontakteja on koelennetty 2900 lentotunnin verran, joiden aikana on otettu yli 2500 kontaktia eri konetyyppien kanssa. Niitä ovat F-16, F/A-18, AV-8B, C-17, A-10, KC-10 ja KC-46. Niiden lisäksi KC-46 voi itse vastaaottaa polttoainetta KC-135, KC-10 ja KC-46 -koneista.

Boeing sai peruskoneen eli 767-2C -koneen tyyppihyväksynnän joulukuussa 2017. Kyseessä on muunnos 767-koneesta, jonka rakenteita ja johdotuksia on muunneltu.

Boeing on saanut uudesta ilmatankkerista 34 vahvistettua tilausta Yhdysvaltain Ilmavoimilta. Kaikkiaan tilauksia odotetaan 179 koneen verran. KC-46 kykenee ilmatankkauksen lisäksi kuljettamaan matkustajia ja rahtia.

Lue myös: