Etelä-Korea kehittää kiitotieturvallisuutta - ratkaisuina pidemmät turva-alueet tai EMAS-järjestelmät

Korea_Yeosu_LOCEtelä-Korean liikenneministeriö ilmoitti 22. tammikuuta 2025 toimenpidesuunnitelmasta lentokenttien ja erityisesti kiitotieturvallisuuden parantamiseksi. Ministeriö oli aiemmin määrännyt erikoistarkastuksen Etelä-Korean lentokentille turvallisuusasioissa. Hankkeen taustalla on Jeju Airin lennolle 7C2216 joulukuussa 2024 tapahtunut tuhoisa lento-onnettomuus. Lentoturvallisuutta vaarantavia rakenteita ja ratkaisuja havaittiin useilla Etelä-Korean lentokentillä.

Etelä-Korean lentoasemilla tarkastettiin erityisesti rakennelmia, jotka sijaitsevat kiitoteiden läheisyydessä sekä laajemmin lentokenttien turvallisuusasioita.

HL8334_081224Jeju Airin Boeing 737-800 -matkustajakone suistui ulos Muanin kansainvälisen lentokentän kiitotieltä 19. Kyseisen kiitotien jatkeella sijaitsee peräkkäin kaksi betonivahvisteista maavallia, joiden päällä on kiitotiehen ja lähestymislaitteisiin liittyviä valo- ja antennijärjestelmiä. Matkustajakone törmäsi niistä ensimmäiseen. Onnettomuudessa menehtyi 179 henkilöä. Vain kaksi koneen takaosassa istunutta matkustamohenkilökunnan jäsentä jäi henkiin.

Turmakone oli ennen tuhoisaa törmäystä osunut lähestymisen aikana lintuihin, joiden jäänteitä on löydetty molemmista moottoreita. Onnettomuustutkintaan haasteita tuo lennontallentimien pysähtyminen neljä minuuttia ennen kohtalokasta törmäystä suuntasädeantennirakennelmaan. Tämä viittaa siihen, että koneen molemmat moottorigeneraattorit olisivat olleet poissa käytöstä ja kone olisi ollut käytännössä lähes sähkötön.

Lentokenttien tarkastusten perusteella suunnitteilla on kehittää kiitotieturvallisuutta eri tavoin. Nykyisten lentoasemien lisäksi vaatimukset koskevat myös rakenteilla olevia uusia lentoasemia.

Jeju_este_1Suunnitelmassa nostettiin esiin RESA-alueen (Runway End Safety Area) pidentäminen sekä EMAS-järjestelmän (Engineered Materials Arrestor System) käyttöönotto. EMAS on kiitotien jatkeelle rakennettu alue, jossa pinnan betonikuori murtuu lentokoneen painosta. Sen seurauksena renkaat uppoavat siihen ja hidastavat lentokoneen nopeuden lopulta pysäyttäen koneen hätilanteessa turvallisesti kiitotien jatkeelle.

Muita toimenpiteitä ovat turvallisuusmääräysten uudistaminen sekä ottamalla käyttöön SMS-turvallisuudenhallintajärjestelmä (Safety Management System).

Jeju_este_2 Lentokenttien erikoistarkastuksissa seitsemältä lentoasemalta löytyi yhdeksän rakennettua kohdetta, jotka on korjattava. Muanin lentokentän lisäksi tällaisia rakennelmia on kahdessa paikassa Gimhaen kansainvälisellä lentokentällä, Jejun kansainvälisellä lentokentällä sekä Gwangjun, Yeosun, Pohang-Gyeongjun lentokentillä ja vielä kaksi Sacheonin lentokentällä.

Suunnitelman mukaan lähestymis- ja valojärjestelmien perustukset kaivetaan maahan ja toteutetaan erilaisin materiaalein kuin aiemmat betonivahvisteiset maavalliratkaisut.

Yksi kiitotieturvallisuutta parantavista ratkaisuista on RESA-alueen pidentäminen 240 metriin. Sellainen toteutetaan nyt seitsemälle lentokentälle, joilla RESA on alle 240 metriä. Nämä lentoasemat ovat Muan, Gimhae, Yeosu, Pohang-Gyengju, Sachen, Ulsan ja Wonju. Mikäli RESA-alueen pidennys ei onnistu toteutetaan kiitotien jatkeelle EMAS-rakenne.

Lentokentillä havaittiin puutteita myös vedenpoistoissa sekä liian korkeita sääantureita ja lähestysmivalorivejä, joissa ei ole katkeamista helpottavaa rakennetta.

Jeju_este_3Ministeriö vaatii lentokenttien operatiivista johtoa ja vastuullisia henkilöitä tarttumaan välittömiin toimenpiteisiin tarkastuksissa havaittujen ongelmien korjaamiseksi.

Muanin lentoasemalla työ on jo käynnissä ja pohjoispään valli on purettu. Antenni- ja valojärjestelmät toteutetaan nykyisen sijaan hajoavalla rakenteella ja RESA-alueet kasvatetaan 240 metriin. Muanin lentokenttä pysyy suljettuna 18. huhtikuuta 2025 saakka.

Lue myös: