Finnair lisää rahtikohteita - Peking ja Hongkong jo avattu ja luvassa vielä Bangkok sekä New York

Finnair_A350_TOFinnair on koronaviruspandemian aikana joutunut keskeyttämään lähes kaiken matkustajaliikenteen, josta se operoi vain noin viisi prosenttia normaalitasosta. Maaliskuussa Finnair aloitti rahtioperaatiot, joita on jatkuvasti laajennettu uusilla kohteilla. Lentorahtikysyntä on yhtiön mukaan kovaa ja toiminta kannattavaa.

Finnair lentää rahtia jo kahdeksalla Airbus A350-900 -matkustajakoneellaan. Lentorahtia suomalaisyhtiö on lentänyt jo ainakin Guangzouhin, Souliin, Shanghaihin ja Osakaan. Uusimpina kohteina mukaan on tullut vapun aikaan myös Hongkong sekä Peking.

Finnair Cargon toimitusjohtaja Mikko Tainio raotti yhtiön suunnitelmia ja kertoi seuraavalla viikolla avautuvan rahtiyhteydet myös Bangkokiin ja New Yorkiin. Aasian kohteiden lisäksi Finnair on lentänyt laajarunkokoneillaan koronapandemian aikana rahtia myös Brysseliin ja Tallinnaan.

Finnair on ottanut käyttöön lisärahtikapasiteettia myös Airbus A350-900 -koneidensa matkustamosta. Rahtipaketteja on kuljetettu economy-luokan istuimien alla sekä matkatavarahyllyillä.

Yhtiön toimitusjohtaja Topi Mannerin mukaan selvityksen alla on suunnitelma aloittaa rahtilennot myös kahdella Airbus A330-300 -koneella. Niistä tultaisiin poistamaan matkustajaistuimet economy-luokasta. Tämä vapauttaisi käyttöön merkittävästi lisäkapasiteettia.

Lentokonevalmistaja Airbus on jo julkistanut matkustamomodifikaation, jonka toteuttamisesta on kiinnostunut 20 lentoyhtiötä. Todennäköisesti Finnair on yksi näistä yhtiöistä.

Muutostöiden jälkeen tyypillisen Airbus A330 -koneen matkustamoratkaisun tilalla voidaan kuljettaa maksimissaan 28 pallettia eli noin 76 m3 ja 7,3 tonnia. Tämän jälkeen matkustajakoneen kokonaisrahtikapasiteetti olisi jo 46,5 tonnia.

Lentorahdin hinta on noussut ja Finnair on jo saanut yksittäiset rahtilennot kannattaviksi. Finnair Cargon toimitusjohtaja Mikko Tainio kertoo twitterissä yhtiön keihäänkärjen olevan loistava myyntiorganisaatio ja joustokyky erikoistilanteissa, joka koskee erityisesti myös miehistöjä. Finnairin ratkaisuasenne on Tainion mukaan myös huomattu asiakaskunnassa. MH

Lue myös: