Finnair teki edelleen noin 2 miljoonaa euroa tappiota päivässä - rahoitustoimilla saatiin vahva kassa

Finnair_tailsKoronaviruspandemia lähes pysäytti Finnairin matkustajaliikenteen toisella vuosineljänneksellä, kun kapasiteetti putosi noin kolmeen prosenttiin normaalista. Matkustajalentoja lähes pelkästään kotimaassa operoineen suomalaisyhtön liikevaihto muodostui Q2:n aikaan pääosin pelkkää rahtia kuljettavista lennoista. Onnistuneiden rahoitustoimien ansiosta Finnairin kassa ja oma pääoma palautuivat pandemiaa edeltävälle tasolle.

Finnairin huhti-kesäkuun vertailukelpoinen liiketulos oli 174,3 miljoonaa euroa tappiollinen (47,2). Liiketuloksen osalta tappio oli 171,2 miljoonaa euroa (47,9). Liikevaihto  laski 91,3 prosenttia vertailukaudesta ja oli 68,6 miljoonaa euroa (789,1).

TopiManner"Finnairin toista vuosineljännestä kuvaa käytännössä vain yksi asia, COVID-19-pandemia. Kuten ennakoimme, kapasiteettimme laski sen vuoksi kolmeen prosenttiin, sillä ylläpidimme vain Suomen kannalta kriittisiä lentoyhteyksiä. Tämä heijastui vahvasti myös matkustajamääriin, liikevaihtoon ja tulokseen. Neljänneksen aikana teimme noin 2 miljoonan euron suuruisen päiväkohtaisen vertailukelpoisen liiketappion ensimmäisen vuosineljänneksen yhteydessä antamamme ohjeistuksen mukaisesti", avasi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.

Vuoden 2020 toisen vuosineljänneksen aikana Finnairin matkustajamäärä romahti 97,5 prosenttia 0,1 miljoonaan. Edellisvuonna matkustajia oli Q2:lla 3,9 miljoonaa. Pandemian seurauksena myös tarjotut henkilökilometrit (ASK) laskivat 97,2 prosenttia. Finnairin matkustajakäyttöaste oli Q2:lla vain 33,1 prosenttia (-49,4 prosenttiyksikköä).

Finnair_cargoFinnairin toiminnassa oli toisella vuosineljänneksellä  kuitenkin myös useita valopilkkuja. Lentorahtikysyntä oli edelleen vahvaa koko vuosineljänneksen ajan, jonka myötä Finnair lensi 602 yhdensuuntaista lentoa pääasiassa Suomen ja Aasian välillä. Mukana oli myös rahtilentoja ainakin Tallinnaan sekä Dubliniin.

"Rahti muodostikin poikkeuksellisesti yli 70 % vuosineljänneksen liikevaihdosta, ja sen kannattavuus oli hyvällä tasolla. Rahtitoiminnalla oli myös merkittäviä yhteiskunnallisia vaikutuksia, koska kuljetimme muun muassa suojatarvikkeita pandemian ehkäisemiseksi ja huoltovarmuuden takaamiseksi. Muutoin tuloksemme heijasti toiminnan lähes täydellistä pysähdystä", jatkoi Manner.


Onnistuneet rahoitustoimet takasivat vahvan kassan

"Olen myös tyytyväinen toteuttamiimme rahoitustoimiin katsauskauden aikana. Ennen kaikkea menestyksellisesti toteutettu, ylimerkitty 500 miljoonan euron merkintäoikeusanti oli tulevaisuutemme kannalta tärkeä. Annissa vahva omistajarakenteemme säilyi olennaisilta osin ennallaan ja Suomen valtion omistusosuus säilyi ennallaan" sanoi Manner.

Manner_korona"Osakkeenomistajiemme tuki luo vahvan pohjan jälleenrakennukselle ja strategian toteuttamiselle. Haluankin lämpimästi kiittää kaikkia vanhoja ja uusia osakkeenomistajiamme, jotka osallistuivat osakeantiin. Luottamuksenosoituksenne merkitsee Finnairille ja sen työntekijöille paljon", jatkoi Manner.

 Nopeasti toteutettujen ja kattavien rahoitustoimien ansiosta Finnairin kassassa on noin 970 miljoonaa euroa, kun yhtiö heinäkuun alussa osakeannin loputkin tuotot. Myös tase on terve, sillä omavaraisuusaste nousi samanaikaisesti lähes 28 %:iin.


Säästöohjelman toteuttaminen jatkuu 

Finnair on jatkanut kustannussäästöohjelman toteuttamista toukokuussa tiedotetun mukaisesti. Tavoitteena on löytää lähes 80 miljoonan euron vuositason pysyviä kustannussäästöjä vuoden 2022 alusta alkaen verrattuna vuoteen 2019.

Säästöjä haetaan muun muassa kiinteistökuluista, lentokoneiden vuokrauskuluista, palkka- ja palkitsemisrakenteista, myynti- ja jakelukuluista, IT-kustannuksista sekä hallintokuluista.

Strategian mukaisesti yhtiö jatkaa myös toimintojensa tehostamista ja digitalisointia sekä automatisointia.

"Näiden pysyviin säästöihin tähtäävien toimien osalta olemme saavuttaneet lupaavia ensimmäisiä tuloksia. Lisäksi sopeutamme volyymisidonnaisia kulujamme kysynnän mukaisesti, missä on auttanut muun muassa Suomen joustava lomautuskäytäntö", kertoi Manner.


Asiakkaille palautettu jo yli 270 miljoonaa euroa

Olemme maksaneet asiakkaille COVID-19-tilanteen vuoksi perutuista lennoista palautuksia helmi-kesäkuun aikana yli 270 miljoonaa euroa. Palautuspyyntöjä on neljässä kuukaudessa tullut saman verran kuin normaalisti kolmen vuoden aikana. Hakemuksista on nyt käsitelty noin kaksi kolmasosaa.

4xFinnair_290320"Palautuksia maksetaan vielä arviolta noin 100 miljoonaa euroa. Tilanne on ollut täysin poikkeuksellinen ja siksi palautuksissa on ollut viivettä, jonka minimoimiseksi teemme kaikkemme. Tahdon esittää asiakkaillemme pahoittelut viiveestä ja kiitokseni siitä kärsivällisyydestä, jota he ovat osoittaneet. Me pidämme huolen siitä, että asiakkaamme saavat palautuksensa mahdollisimman pian", pahoittelee Manner.

Finnair on lisännyt merkittävästi henkilöstöä hakemusten käsittelyssä ja kehittänyt robotteja nopeuttaakseen käsittelyä.


Matkustusrajoituksia poistetaan ja rajoja avataan -  koko vuosi merkittävästi tappiolle

Euroopassa ja Aasiassa valtiot ovat hiljalleen avanneet rajojaan ja poistaneet matkustusrajoituksiaan. Finnair on puolestaan  aloittanut kattavamman reittiverkoston operoinnin ja lisää lentoja asteittain ja joustavasti kysynnän mukaisesti loppuvuotta kohden riippuen kuitenkin pandemiatilanteen kehityksestä ja matkustusrajoitusten poistamisen aikataulusta.

Heinäkuussa Finnair käynnisti ensimmäiset matkustajalennot Kiinaan sitten maaliskuun 2020. Avauskohteena on Shanghai, jonne lennetään ensivaiheessa kerran viikossa.

Valtioneuvoston 23. heinäkuuta tekemän päätöksen myötä 27. heinäkuuta alkaen saa Suomen puolesta matkustaa rajoitetuksessa Aasiassa jo mm. Etelä-Koreaan, Japaniin, Kiinaan ja Thaimaahan. Kohdemailla voi kuitenkin olla omia rajoituksiaan mm. karanteeneista.

AWF_Finnair_pallo_1Finnair aikoo kasvattaa kolmannella vuosineljänneksellä kapasiteettiaan portaittain siten, että se operoi heinäkuussa noin 25 % lennoista verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon ja nostaa osuutta tämänhetkisen oletuksen mukaisesti noin 50 %:iin syyskuussa.

COVID-19-pandemiatilanteen kehitykseen ja matkustusrajoitusten purkamisen aikatauluun liittyy kuitenkin epävarmuuksia, minkä vuoksi liiketoiminnan näkyvyys on heikko eikä yhtiö anna liikevaihtoa koskevaa ohjeistusta kolmannen vuosineljänneksen osalta. 

"Asiakkaidemme ja työntekijöidemme terveys sekä turvallisuus ovat meille tärkeitä ja haluamme varmistaa, että he voivat lentää luottavaisin mielin. Siksi olemme ottaneet käyttöön useita turvallisuutta lisääviä toimia, jotka koostuvat muun muassa lisätystä lentokoneen siivouksesta, uusista järjestelyistä koneeseen nousussa ja koneesta poistumisessa sekä pakollisista kasvosuojuksista lennon aikana", kertoi Manner lisätoimista.

"Toivon, että tapaamme pian lennoillamme ja toivotan kiitosten kera mukavaa kesää", päätti Manner.

Liikenteen uudelleenkäynnistämiseen liittyy investointina kustannuksia, ja koska Finnair operoi edelleen huomattavasti normaalia alemmalla kapasiteetilla, vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan kolmannella vuosineljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin toisella vuosineljänneksellä.

Lisäksi yhtiö toistaa aiemmat ohjeistuksensa ja toteaa, että liikevaihto tulee vuonna 2020 laskemaan olennaisesti vuoteen 2019 verrattuna ja että vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan huomattava tilikaudella 2020. Samoin Finnairin kapasiteetti laskee olennaisesti kuluvana vuonna vuodesta 2019.

Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2020 kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä.

 Lue myös: