Ilmavoimat luopuu Learjet-koneista vuoteen 2028 mennessä - LJ:t ovat palvelleet laajasti jo 40 vuotta

LJ-3_160120Suomen ilmavoimien Gates Learjet 35A/S (LJ) -kalusto saavutti syyskuussa 2022 jo 40 vuoden palvelusajan. Vuosien aikana monipuolisesti käytetyt ja päivitetyt liikesuihkukoneet ovat tulossa teknisen käyttöikänsä päähän ja suunnitelmissa on kalustosta luopuminen.

Learjet_Jokioisilla_2018Suomen ilmavoimat vastaanotti ensimmäisen Gates Learjet 35A/S -koneensa syyskuussa 1982, kun LJ-1 saapui Yhdysvaltain Wichitasta ja laskeutui silloiseen Kuljetuslentolaivueen tukikohtaan Uttiin. Viimeisin kolmesta Learjetista saapui Uttiin 2. marraskuuta 1982.

Learjet-kalusto korvasi ilmavoimien käytössä neuvostoliittolaisvalmisteiset Iljushin Il-28 -koneet. Ilmavoimat oli Learjet 35A/S:n ensimmäinen sotilasasiakas ja valmistaja varustelikin koneet mm. ulkoisen kuorman kantamisen mahdollistavilla siipiripustimilla sekä alarungon valokuvausikkunoilla.

Learjet_35_1Nykyisin 40 vuoden palvelusajan saavuttaneet kolme Learjet-konetta on sijoitettu ilmavoimauudistuksen myötä Pirkkalaan Satakunnan lennostoon, ja niillä operoi Tukilentolaivue. Laajasti palvelleita LJ-koneita on peruskorjattu 12 vuoden välein ja niihin on tehty tarvittavat modifikaatiot operointiympäristön ja vaatimusten kehittyessä.

Edellinen suurempi muutos kalustoon tehtiin vuonna 2018, jolloin koneet saivat harmaan maalauskaavion ja näin ollen yhtenäisen ilmeen muun yhteyskonekaluston kanssa. Samalla päivitettiin myös avioniikkaa, tehtävävarustusta ja matkustamojärjestelyjä nykyaikaiseen toimintaympäristöön soveltuvaksi.

Learjet_rullaaVuonna 2013 koneet puolestaan modifioitiin RVSM- ja P-RNAV-kelpoiseksi ja FMS-lennonhallintajärjestelmä päivitettiin. Tuolloin kaluston käyttöin kerrottiin jatkuvan 2020-luvulle saakka.

Ilmavoimien logistiikkalaitos on teettänyt huolto- ja modifikaatiotyöt Nürnbergissä Saksassa Aero-Dienst GmbH:lla. Se on toteuttanut LJ -kaluston modifikaatiot ainakin vuosina 2009, 2013 ja 2018. Näitä aiemmin koneille tehtiin suuri huolto ja edellinen maalauskerta vuosina 2005 - 2006.

learjet_ohjeLearjeteillä ei ole ollut ilmavoimissa varsinaista elinkaarisuunnittelua, mutta nyt näiden liikesuihkukoneiden tekninen käyttöikä alkaa lähestyä loppua. Ilmavoimilla on havaittu ongelmia mm. konetyypin varaosien saannissa. Konetyypin tuotanto aloitettiin 1960-luvulla ja viimeinen Learjet 35A valmistui vuonna 1994. Tuolloin niitä oli valmistettu kaikkiaan 676 kappaletta.

Kuluvan vuoden maaliskuussa tehtaalta rullasi ulos viimeinen Learjet 75 Liberty -liikesuihkukone, kun Bombardier lopetti perinteikkään konetyypin valmistuksen. 59 vuoden aikana Learjer-koneita valmistettiin yli 3000 kappaletta.

Ilmavoimat vahvistaa Lentoposti.fi:lle, että Learjet 35 A/S -kalustolla on enintään kuusi vuotta palvelusaikaa jäljellä. Kalustosta luopumista valmistellaan siis lähivuosien aikana. Ilmavoimilla ei ole suunnitelmia LJ-kaluston korvaamisesta uudella tyypillä.

learjet_siipiLeareja on käytetty ilmavoimissa laajasti materiaali- ja henkilökuljetuksiin, minkä lisäksi niillä on valmius suorittaa valokuvaus- ja laskeumantiedustelu- ja elektronisen sodankäynnin lentoja sekä merivalvontalentoja. Aiemmin konetyyppiä on käytetty myös ilmamaaliammunnoissa maalinhinauskoneena.
 
Learjet 35A/S -koneessa on kahden hengen ohjaamomiehistö, ja se voi ottaa kyytiin enimmillään kuusi matkustajaa sekä yhden matkamekaanikon. Kaksimoottorisen suihkukoneen suurin toimintamatka on 3000 kilometriä. MH
 
Lue myös: