Nato-maiden hävittäjät ovat QRA-valmiudessa (Quick Reaction and Alert) kellon ympäri valmiina suorittamaan tunnistuslennon epäilyttävän tai ns. pimeän lennon osalta, joka lähestyy liittoutuneiden ilmatilaa ennakoimattomasti.
Naton itärajalla venäläiset sotilaskoneet eivät perinteisesti kerro sijaintiaan tai lentokorkeutta käyttäen transponderia, eivätkä jätä lentosuunnitelmaa, eivätkä kommunikoi lennonjohdon kanssa, jolloin ne ovat ns. pimeitä lentoja. Suurin osa Naton ja Venäjän lentokoneiden välisistä ilmakohtaamisista oli vuoden 2023 aikana turvallisia ja ammattimaisia. Venäjän sotilaslentokoneiden Naton ilmatilaan kohdistamat loukkaukset olivat vuoden 2023 aikana harvinaisia ja kestoltaan lyhytaikaisia.
Suomen Ilmavoimien mukaan venäläiskoneiden lentojen kokonaismäärä oli vuonna 2022 noussut suurimmilleen sitten vuoden 2014 ja 59 prosenttia lennoista oli tuolloin ns. pimeitä lentoja. Vuoden 2023 osalta tilastoja ei ole julkistettu. Suomi liittyi Natoon huhtikuussa 2023. Venäjän sotatoimien seurauksena Nato on vahvistanut ilmapuolustustaan Itä-Euroopassa hävittäjillä, valvontalennoilla sekä ilmatorjuntajärjestelmillä. Lue myös:
|
|||