Raja sai vastaukset MVX-hankkeen tarkennettuun tietopyyntöön - tarjolla 12 erilaista lentokonetyyppiä

MVXlogo_rajaRajavartiolaitoksen tulevaisuuden monitoimivalvontakoneiden hankintaan tähtäävä MVX-hanke on jälleen edennyt. Kaikkiaan 22 toimittajaa vastasi määräaikaan mennessä hankkeen tarkennettuun tarjouspyyntöön. Suomelle tarjottiin suorituskykyratkaisuja, jotka perustuvat kaikkiaan 12 erilaiseen lentokonetyyppiin integroitaviin sensorijärjestelmiin.

Käynnissä olevaan Rajavartiolaitoksen MVX-hankkeen tarkennettuun TRFI-tietopyyntöön (Targeted Request For Information) vastasi määräaikaan eli 27. toukokuuta 2022 mennessä kaikkiaan 22 toimittajaa.

Raja_Dornier_ilmassa_2Alustavan arvion mukaan saadut vastaukset täyttivät pääsääntöisesti asetetut vaatimukset ja pysyivät annetussa budjetissa. Nämä tiedot tarkentuvat vielä, kun MVX-hankeryhmä analysoi saatuja vastauksia tarkemmin.

Kaikki alkuperäisessä RFI-tietopyynnössä (Request for Information) mukana olleet eivät vastanneet tarkennettuun TRFI-tietopyyntöön, sillä aiemmin esitetty ilma-alus ei täyttänyt asetettuja vaatimuksia. Alkuperäiseen RFI:hin tuli määräaikaan mennessä kaikkiaan 35 vastausta, joiden joukossa oli lentokonevalmistajia, järjestelmäintegraattoreja sekä yksittäisten sensoreiden valmistajia.

Nyt tarkastelun kohteen olevissa TRFI-tietopyyntövastauksissa oli mukana on edelleen kaikki suuremmat lentokonevaihtoehdot sisältäen potkuriturbiini- ja suihkumootteilla varustettuja vaihtoehtoja.

MVX_1Eri toimittajien vastauksissa TRFI-tietopyyntiin oli mukana potkuriturbiinikoneista ATR 72-600, ATR 42-600, Airbus C-295 MSA, Beechcraft Super King Air 360ER, De Havilland Canada DHC-8-400 ja Dornier 328 eco.

Suihkumoottoroituja liikesuihkukoneisiin perustuvia ratkaisuja edustivat Embraer Praetor 600, Gulfstream G280, Bombardier Challenger 650, Cessna Citation Longitude, Cessna Citation Latitude ja Dassault Falcon 2000LXS. Oheisessa kuvassa ovat esillä alkuperäiseen RFI-tietopyyntöön saadut vastaukset eri konetyypeistä.

"MVX-hanke analysoi vastaukset alkusyksyyn mennessä. Kilpailutus aloitetaan loppuvuodesta, jotta päästään tavoitteeseen eli hankintasopimuksen tekemiseen vuoden 2023 aikana", kertoi MVX-hankepäällikkö majuri Kenneth Rosenqvist Lentoposti.fi:lle.

MVX_operaattoriRajavartiolaitoksen asettamia vaatimuksia konetyypin osalta ovat mm. vähintään kahdeksan tunnin toiminta-aika sekä riittävä kuljetuskyky. Päivittäiseen operointiin liittyviä merkittäviä vaatimuksia ovat mm. kyky toimintaan matalilla lentokorkeuksilla, jolloin edessä on kasvanut riski turbulenssille ja lintutörmäyksille. Lisäksi matalla operointi erityisesti merialueella asettaa erityisiä tarpeita järjestelmien ja lentokoneen kestävyyden osalta.

Hankittavat lentokoneet toimivat alustana mittavalle sensorivarustukselle mukaanlukien signaalitiedusteluun eli ns. SIGINT-toimintaan kykenevät järjestelmät (vaatimuksista voi lukea tarkemmin aiemmasta uutisestamme: Tarkennettu tietopyyntö – Rajan MVX-valvontalentokoneesta todellinen monitoimikone).

Tarkennettu TRFI-tietopyyntö oli tarkoitettu ainoastaan toimijoille, jotka ovat kyvykkäitä toimimaan pääsopimuskumppanina. Rajavartiolaitoksen tavoitteena on solmia sopimus yhden pääkumppanin kanssa, joka vastaa MVX-ohjelmasta kokonaisuudessaan.

MVX_dornieritMVX-hankkeessa korvataan Rajavartiolaitoksen kaksi nykyistä Dornier 228 -valvontalentokonetta täysimääräisesti.

Kyseessä on kokonaishankinta, jossa ostetaan ilma-alukset, niiden sensorit ja muut järjestelmät sekä integrointityö ja todennäköisesti myös tarvittavat koulutukset. Mukana on myös varaosia ja muita mahdollisia suorituskykypaketteja.

MVX-hankkeen määrärahaksi on varmistettu kehysriihessä huhtikuussa 2022 aiempaa suurempi määräraha eli 163 miljoonaa euroa. Lisärahoitus mahdollistaa Suomelle aiempaa kehittyneempiä suorituskykyjä. Uusilla valvontalentokoneilla on määrä tukea muuttuneessa toimintaympäristössä entistä laajemmin eri toimijoita ja viranomaisia Suomessa sekä Euroopan alueella. MVX-hankkeen tavoitteena on rakentaa ainutlaatuinen suorituskyky Rajavartiolaitoksen ja koko Suomen tarpeisiin.

MVX_Rosenqvist"Hanke tarkastelee ilma-alusten ja sensorijärjestelmien suorituskyvyn lisäksi erityisen tarkasti elinkaarikustannuksia. Valittavan järjestelmäkokonaisuuden on oltava mahdollisimman kustannustehokas ratkaisu koko sen suunnitellun 30 vuoden elinkaaren ajan", täsmensi Rosenqvist suorituskykyhankintaa.

MVX-hankkeessa korvattavat nykyiset Dornier 228 -valvontakoneet on vastaanotettu vuonna 1995, jolloin ne korvasivat 70-luvulta saakka käytössä olleet Piper Navajo -mäntämoottorikoneet. Dornierit ovat siis nyt jo noin 27 vuoden ikäisiä ja niillä on lennetty yhteensä jo yli 20 000 lentotuntia.

Uudet MVX-hankkeen suorituskyvyt voisivat olla käytössä vuonna 2026. Nykyisten Dornierien elinkaarta jatketaan alun perin suunnitellusta vuodesta 2025 vuoteen 2027, jotta kriittiset suorituskyvyt olisivat käytettävissä jatkuvasti. MH

Lue myös: