Saabin Gripen E lensi asekuormassa ylisoonisella nopeudella - 39-9 ja 39-10 saivat päivityksiä

GripenE_irist_1(päivittynyt 16.25) Saabin Gripen E -monitoimihävittäjän koelennot etenevät. Koelentokone 39-8 on heinäkuun aikana lentänyt asekuormalla ylisoonisia lentoja. Kaksi seuraavaksi valmistuvaa koelentokonetta ovat saaneet uusia tietokonejärjestelmiä, jotka ovat kehittäneet koneiden kyvykkyyksiä ensimmäiseen koelentokoneeseen verrattuna.

Saabin Gripen E -ohjelman kaksi seuraavaa koelentokonetta 39-9 ja 39-10 ovat jo pitkään olleen kokoonpanolinjalla Linköpingissä. Nyt kyseisiin koneisiin on asennettu uudet ja päivitetyt järjestelmät, jotka kehittävät sen kykyjä edelleen verrattuna ensimmäiseen 39-8 -koelentokoneeseen.

Valmistajan mukaan muutostyöt toteutettiin modulaariseen järjestestelmään ilman vaikutuksia koneen lentojärjestelmiin ja työ valmistui vain viikoissa verrattuna tyypillisiin kuukausia ja vuosia kestäviin hävittäjäpäivityksiin.

”Tämän päivän uhat ovat erilaisia kuin huomisen. Nykyaikaiset hävittäjäkoneet ovat oikeastaan lentäviä supertietokoneita, jotka pyrkivät olemaan tehokkaampia kuin vastustajansa. Siksi suunnittelimme Gripeniin älykkään arkkitehtuurin, joka varmistaa, että voimme nopeasti ja yksinkertaisesti tuoda siihen uusimmat ja tehokkaimmat tietokoneet ja muut laitteet. Tämä on alalla aivan ainutlaatuista: meillä on täysin uusi kone, joka on lisäksi helppo päivittää tekniikan kehittyessä. Se antaa Gripen E:n lentäjällä selvän edun”, sanoo Jonas Hjelm, Saab Aeronautics -liiketoiminta-alueen johtaja.

GripenE_irist_2Toistaiseksi ainoa lentävä koelentokone 39-8 on heinäkuun aikana lentänyt ensikertaa varustettuna IRIS-T -ilmataisteluohjuksin, joiden lisäksi rungon alla oli ripustimet ja siipien alle oli asennettu neljä ripustinta.

Itämeren yllä suoritetut koelennot sisälsivät liikehdintää myös ylisoonisella nopeusalueella. Koelennot etenevät kohti ohjuksen koelaukaisua sekä muun rungon ulkopuolisen kuorman irroittamiseen ja pudottamiseen ilmassa.

Ensimmäinen koelentokone 39-8 keskittyy ohjelmassaan hävittäjän suoritusarvojen varmistamiseen ja seuraavaksi koelento-ohjelmaan liittyvät 39-9 ja 39-10 osallistuvat taktisten -ja asejärjestelmien varmistuslentoihin. Toinen koelentokone 39-9 on jo valmistunut kokoonpanosta ja se liittyy koelento-ohjelmaan lähiaikoina kesän jälkeen. Nyt koneyksilö on maakokeissa. Kolmannen koneen 39-10:n on ollut määrä valmistua vuoden 2018 jälkimmäisellä puoliskolla ja se liittynee koelento-ohjelmaan vuoden 2019 alkupuolella.

Muita edistysaskelia ovat olleet tärkeiden laitteistojen lisätoimitukset, kuten brasilialaisen AEL Aeker -yhtiön toimittama Wide Area Display -näyttö.

Gripen_rollout_Now_2Kansainvälisen Gripen E -ohjelman kaksipaikkaisen F-version suunnittelutyö on myös edennyt. Brasiliassa suunniteltavaa kaksipaikkaista hävittäjää käytetään mm. koulutukseen ja elektronisen sodankäynnin tarpeisiin.

Saabin Gripen E -hävittäjäasiakkaita ovat Ruotsi ja Brasilia, josta jälkimmäinen on tilannut myös kaksipaikkaista Gripen F -hävittäjää. Ensimmäiset sarjatuotantokoneet ovat rakennekokoonpanossa. Ensitoimituksen on määrä tapahtua vuoden 2019 aikana.

Konetyyppi on yksi ehdokas myös Suomen Ilmavoimien HX-hankkeessa, jossa korvataan nykyisten F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjien suorituskyky.

Päivitys 16.25: Tarkennettu tietoja 39-9 ja 39-10 -koneiden osalta.

Lue myös: