Lufthansa Technik toimitti ensimmäisen Airbus ACJ350 -koneen Luftwaffelle Saksan valtion käyttöön. Kyseessä on ensimmäinen kaikkiaan kolmesta Saksan tilaamasta A350-900 XWB -koneeseen pohjautuvasta Airbus Corporate Jet -koneesta. Nyt toimitettu koneyksilö on lisäksi ensimmäinen A350 XWB -kone, joka ei tule lentoyhtiön kaupalliseen käyttöön. Saksa tilasi toukokuussa 2019 kolme Airbus A350 -konetta hallituksen käyttöön. Nyt 20. elokuuta 2020 Lufthansa Technik toimitti ensimmäisen näistä ACJ350 VIP-koneista (10+03) Luftwaffelle. Lufthansa Technik oli vastaanottanut koneen Airbusilta toukokuussa 2020 ja se tulee vielä tekemään koneeseen matkustamomuutoksia. Ensimmäisen koneen toimitus viivästyi koronaviruspandemian alihankintaketjuihin aiheuttamien vaikutusten seurauksena Tulevien viikkojen aikana konetta valmistellaan vielä käyttöön ja edessä on koelentoja, joiden jälkeen se tulee saamaan myös sotilasilma-aluksen tyyppihyväksynnän. Kone on vielä siviilirekisterissä D-AGAF, mutta tulee muuttumaan sotilasilma-alukseksi tunnuksella 10+03. Nyt vastaanotetussa koneessa on väliaikanen matkustamo, joka vaihdetaan myöhemmin, kun kaksi muuta konetta eli 10+01 ja 10+02 toimitetaan. Nyt ne ovat vielä rakenteilla ja tulevat samaan hallituksen vaatimukset täyttävän matkustamon Lufthansa Technikillä vuoden 2021 aikana. Alkuperäisen suunnitelman mukaan koneiden toimitusten odotetaan tapahtuvan vuonna 2022. Saksan ACJ350-koneiden matkustamoihin tulee 30 business-luokan paikkaa, 80 premiumturistiluokan istuinta, avoin lounge-tila ja kaksi sviittiä sekä työskentelytiloja. Saksa aikoo käyttää ACJ350-koneitaan eri rooleissa kuten hallituksen käytössä, joukkojen kuljetuksessa sekä mahdollisissa evakuointitehtävissä. "A350 varmistaa Saksan hallituksen maailmanlaajuisen liikkuvuuden", totesi Saksan puolustusministeri Annegret Kramp-Karrenbauer koneen vastaanottotilaisuudessa. Uudet ACJ350-koneet korvaavat Luftwaffen nykyisiä A340-300 -koneita, jotka ovat osoittautuneet viime vuosina epäluotettaviksi. Myös Luftwaffen operoima A310-kone korvataan. Saksan käyttöön tuleva kone on maailman ensimmäinen hallituksen käyttöön tuleva A350 sekä myös maailman ensimmäinen tyyppinsä edustaja, joka ei tule kaupalliseen lentoyhtiökäyttöön. Lufthansa Technik on tilannut elokuussa 2020 Saksan valtion käyttöön myös kaksi A321LR -koneeseen pohjautuvaa A321ACJ-konetta (Airbus Corporate Jet). Kyseessä ovat ensimmäiset tähän versioon pohjautuvat ACJ-koneet. Myös A321ACJ-koneita tulee operoimaan Saksan ilmavoimat Luftwaffe. Koneet tulevat monitoimikäyttöön kuten miehistönkuljetuksiin ja MEDEVAC-tehtäviin. A321ACJ-koneet voivat kuljettaa jopa 163 matkustajaa, kuusi tehohoitopotilasta tai 12 muuta potilasta riippuen matkustamokonfiguraatiosta. Koneen maksimitoimintamatka on 4200 merimailia eli 7800 kilometriä ja toiminta-aika 9,5 tuntia. Kaikkiaan eri mallisia ACJ-koneita lentää maailmalla noin 200. Ne ovat käyneet kaikilla mantereilla Antarktis mukaanlukien. ACJ350-900 -koneella voidaan lennättää esimerkiksi 25 matkustajaa 20 550 kilometrin päähän. Toiminta-aikaa suurimmalla tankkikapasiteetilla varustetulla A350 ULR-versiolla olisi yli 22 tuntia. MH Lue myös:
|
|||