SAS uudisti 36 lentokoneen leasingsopimukset - SAS Forward -suunnitelman säästöt etenevät

SAS_tails_2022SAS Forward -suunnitelmaa ja Chapter 11 -menettelyä läpikäyvä SAS on onnistunut pääsemään sopimukseen vuokraehtojen muuttamisesta 10 leasingyhtiön kanssa, jotka omistavat 36 SAS:n laivastoon kuuluvaa lentokonetta.  Sopimus on merkittävä askel SAS:n laivaston uudelleenjärjestelyssä sekä osa 7,5 miljardin kruunun säästöohjelmaa. Muutetut sopimukset tarvitsevat vielä yhdysvaltaistuomioistuimen hyväksynnän.

SAS on saavuttanut sopimuksen lentokoneiden vuokrasopimusten muutoksista kymmenen leasingyhtiön kanssa. AerCap Holdings N.V., Aergo Capital Limited, Aircastle Limited, ALAFCO Aviation Lease and Finance Company, Avolon Aerospace Leasing Limited, CDB Aviation, Dubai Aerospace Enterprise (DAE) Ltd., ICBC Aviation Leasing Co., Ltd., ORIX Aviation Systems Limited ja SDH Wings International Leasing Limited ovat suostuneet vuokrasopimusmuutoksiin 36:n SAS laivastossa olevan lentokoneen osalta. Kyseessä on kolme laajarunkokonetta ja 33 kapearunkokonetta sekä erinäinen määrä niihin liittyvää laitteistoa.


SAS aikoo jatkaa neuvotteluja vielä muiden vuokranantajiensa kanssa saadakseen lisämuutoksia olemassa oleviin leasingsopimuksiin.


Leasingsopimusmuutosten myötä SAS on hyvää vauhtia matkalla kohti vuosittaisia 850-1000 miljoonan kruunun leikkausta lentokoneiden pääoma- ja vuokrakuluissa. Tämä on merkittävä osa SAS Forward -suunnitelman 7,5 miljardin kruunun tavoitetta tilikauteen 2026 mennessä.

 

"Etenemme Chapter 11 -menettelyssä. Päivitetyt leasingsopimukset mahdollistavat laivaston uudelleenjärjestelyn ja kustannusrakenteen parantamisen, jotka ovat keskeinen osa SAS Forward -suunnitelmaa. Olemme kiitollisia leasingyhtiöille niiden rakentavasta yhteistyöstä kanssamme, kun jatkamme matkaa kohti paremmin kilpailukykyistä lentoyhtiötä sekä vahvemmaksi liikekumppaniksi. Jatkamme leasingsopimusten muutoksia saavuttaaksemme tavoitteemme", sanoi SAS:n toimitusjohtaja Anko van der Werff.

 

SAS Forward -suunnitelma on kaksiosainen ja sisältää uuden liiketoimintasuunnitelman sekä uudelleenjärjestelysuunnitelman. Liiketoimintasuunnitelma hyödyntää SAS:n brändiä, hakee kilpailukykyä leikkaamalla yksikkökustannuksia, tarkastelee laivaston oikeaa kokoa ja rakentaa lentomatkailun kestävää tulevaisuutta.

 

Matkustajakysynnän SAS arvioi palaavan matkustajamäärällä mitattuna 90 prosentin tasolle pandemiaa edeltävästä ajasta tilikauden 2023 ensimmäisen puoliskon aikana. Lähiliikenteen vapaa-ajanmatkailun osalta SAS odottaa kysynnän palaavan pandemiaa edeltävälle tasolle tilikauden 2024 aikana. Koko lähiliikenteen osalta kysynnän odotetaan jäävän noin 80 prosenttiin pandemiaa edeltävästä ajasta. Samaan aikaan kaukoliikennekysynnän odotetaan vapaa-ajan matkailussa palaavan nopeammin kuin liikematkustuksen.

SAS odottaa liikevaihdon nousevan noin 32 miljardiin kruunuun tilikauden 2022 aikana ja noin 40 miljardiin kruunuun tilikaudella 2023. Pandemiaa edeltävä taso odotetaan saavutettavan tilikaudella 2025 ja tilikaudelle 2026 odotetaan noin 49 miljardin kruunun liikevaihtoa.

Positiivisen tuloksen SAS odottaa saavuttavansa tilikaudella 2024, joka nousisi noin 3-4 miljardiin Ruotsin kruunuun tilikaudella 2026. Se vastaisi noin 6-8 prosentin EBT-marginaalia, kun SAS Forward -suunnitelma on täysin toteutunut.

Lue myös: