Yhdysvaltain armeija valitsi Bell Textron V-280 Valor -tiltrotorin korvaamaan FLRAA-hankkeessa (Future Long Range Assault Aircraft) nykyiset UH-60 Black Hawk -helikopterit. Tavoitteena on turvata armeijan ilmakuljetuskykyjä 2030-luvun tarpeisiin. FLRAA-hanke on osa suurempaa uuden sukupolven ilmakuljetuskykyä ratkovaa FVL-hankketta (Future Vertical Lift). Yhdysvaltain armeija käynnisti FLRAA-hankkeen vuonna 2019 osana tulevaisuuden ilmakuljetuskyvyn FVL-hanketta. Osahankkeessa oli kyse taistelu- ja monitoimihelikopterilaivaston seuraajan etsinnästä. FLRAA-hankkeessa korvataan vaiheittain armeijan käytössä jo yli neljä vuosikymmentä olleet UH-60 Black Hawk -helikopterit. FVL-hankkeen tarpeisiin on kehitetty Bell Textron V-280 Valor ja Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant -helikoptereita. FLRAA laajentaa taistelukentän syvyyttä laajentamalla ilmahyökkäystehtävien ulottuvuutta ja mahdollistamalla maajoukkojen lähentymisen hajautettujen operaatioiden avulla pitkillä etäisyyksillä. FLRAA:n luontaiset ulottuvuus- ja erottumismahdollisuudet takaavat tehtävän onnistumisen taktisilla toimenpiteillä operatiivisilla ja strategisilla etäisyyksillä. Yhdysvaltain armeija varautuu vastaamaan epävarmaan tulevaisuuteen ja FLRAA-hankkeessa modernisoidaan osittain kykyjä, jotka varmistavat 2030-luvun armeijan olevan valmis voittamaan. Armeijan valinta perustuu Bell V-280 Valor -tiltrotoriin, joka on kehitetty ja koelennetty osana Bellin JMR TD -teknologiahanketta (Joint Multi-Role Technology Demonstrator). Hanke käynnistyi jo vuonna 2013. Kyseessä on kolmannen sukupolven tiltrotor. Bell V-280 Valorin ensilento tapahtui joulukuussa 2017 ja nyt takana on jo kolmen vuoden verran koelentoja. Bell V-280 Valor laajentaa tehtävien ulottuvuutta mahdollistaen entistä suuremmat etäisyydet hajautetuille tehtäville ja samalla aiempaa suuremman lentonopeuden. FLRAA-hankkeessa haettu ulottuvuuden parantuminen tuo tarvittavaa suorituskykyä tulevaisuuden taistelukentille. Valor täytti annetut vaatimukset mm. suorituskyvyn kohentamisen, huollettavuuden helpottumisen sekä kustannusten alentamisen osalta. Tiltrotor-ratkaisun etuja ovat kiinteäsiipisen lentokoneen matkanopeus sekä helikopterin kyky nousta ja laskeutua pystysuoraan eli VTOL (Vertical Take-Off Landing) -kyky. Valor tarjoaa GE:n T64-GE-419 -moottoreilla kaksinkertaisen matkanopeuden perinteiseen helikopteriin verrattuna. Matkalentonopeus on valmistajan mukaan 280 solmua ja kantama taistelutehtävästä riippuen 500-800 merimailia. Tarvittaessa Valorilla voidaan kuitenkin operoida jopa yli 2100 merimailin päähän ilman tankkausta. Neljän hengen miehistöllä operoitava Valor voi kuljettaa noin 5700 kg:n hyötykuorman ja kyytiin mahtuu 14 sotilasta varusteineen. Kapasiteetiltaan Valor on siis hieman pienempi, mutta kuitenkin nopeampi, kuin nykyisin käytössä oleva Bell Boeing V-22 Osprey -tiltrotor. Valorin suurin ulkoinen toiminnallinen ero Ospreyhin on se, että moottorit säilyvät paikallaan, kun vain roottorit ja käyttöakselit kääntyvät. Kääntyväroottorisen ja kiinteäsiipisen Valor V-280 ilma-aluksen on kehittänyt kollektiivi, joka on saanut nimen Team Valor. Siihen kuuluvat Bell Helicopter, Lockheed Martin, GE, Moog, IAI, TRU Simulation & Training, Astronics, Eaton, Rolls Royce, Safran, GKN Aerospace, Lord, Meggitt ja Spirit AeroSystems. Textronin siipien suojiin kuuluva Bell on yli 85-vuotisen historiansa aikana toimittanut yli 30000 helikopteria siviili- ja sotilasasiakkailleen ympäri maailmaa. MH Lue myös:
|
|||