USAF ja Boeing sopimukseen Air Force One -koneista - VC-25B -koneet ilmaan 2024 mennessä

747-8_af1Yhdysvaltain Ilmavoimat USAF ja Boeing ovat solmineet sopimuksen kahden presidentin käyttöön tulevan koneen suunnittelusta, muokkauksesta, koelento-ohjelmasta sekä sertifioinnista. VC-25B -ohjelman on määrä valmistua ja olla täydessä käytössä vuoteen 2024 mennessä.

Solmittu sopimus viimeistelee muodollisesti presidentti Trumpin ja Boeingin toimitusjohtaja Dennis Muilenbergin helmikuussa 2018 välillä sovitun konetilauksen. Kyseessä on 3,9 miljardin Yhdysvaltain dollarin hanke.

Hankkeessa on kyse kahden venäläiselle Transaerolle valmistetun ja toimittamatta jääneen Boeing 747-8 Intercontinental -koneen muutostöistä seuraaviksi "Air Force One" -koneiksi. Ratkaisun kerrotaan säästäneen yli 1,4 miljardia dollaria veronmaksajien rahoja.

 Kyseiset koneet oli määrä toimittaa Transaerolle mutta yhtiö ajautui konkurssiin vuonna 2015. Koneet ovat olleet varastoituna ja Boeing ei saanut asiakkaitaan kuten Lufthansaa kiinnostumaan niistä. Boeingin hinnaston mukaan yhden uuden 747-8I-koneen keskihinta oli noin 402,9 miljoonaa dollaria.

AF1_1_webUSAF osti molemmat koneet (N894BA ja N895BA) Boeingilta loppukesällä 2017. Boeing 747-8i -koneisiin tehdään mittavat muutokset ja integraatiotyö on valtava.

Koneen ohjaamoon asennetaan sotilastarkkuudella toimiva GPS-järjestelmä. Tavallinen transponderi vaihdetaan sotilasversioon, joka sisältää IFF (Identify Friend or Foe) -kyvyn.

Muutoksen kohteena ovat samaten ilmastointi- ja polttoainejärjestelmät sekä moottorit. Merkittäviä päivityksiä tehdään myös koneen yhteysjärjestelmiin. Koneeseen asennetaan myös omasuojajärjestelmä.

Muita muutoksia ovat mm. autonomisen maatoiminnan mahdollistavat rungon vasemmalle puolelle rahtikannelle tehtävät lisäovet, jotka varustetaan omilla portailla (kuvassa alla nykyisen VC-25A:n etuportaat). Koneen oma sähköä tuottava APU (auxiliary power unit) -järjestelmä korvataan kahdella erilaisella APU-järjestelmällä. Edellisten lisäksi koneeseen rakennetaan sairaalatila ja edustusluokan sisustus.

Presidentti Trump on ehtinyt jo aiheuttaa hämmennystä kertomalla, että hän haluaa muuttaa Air Force Onen jo ikoniseksi muodostuneen värityskaavion. Kennedyn kaudelta 60-luvulta periytyvä "vauvansininen" ulkoasu ei ole riittävän amerikkalainen.

Trump haluaa koneisiin sini-puna-valkoisen Yhdysvaltain lipun värejä mukailevan liveryn. Koneet kuitenkin toimitetaan vasta nykyisen presidentin valtakauden jälkeen, joten jää nähtäväksi millaisina uudet VC-25B-koneet rullaavat ulos maalaamosta.

AF1_ApronKoneiden operoinnista vastaava Ilmavoimat odottaa VC-25B -ohjelman laivaston olevan rivissä vuoteen 2024 mennessä. Lennot uudella koneella on määrä aloittaa joulukuussa 2024.

Presidentin koneelle tavoitellaan 100 prosenttista lähtöluotettavuutta. Boeing VC-25A -koneiden lähtöluotettavuus on ollut 95,7 prosenttia.

Nykyisin käytössä olevat kaksi Boeing 747-200B -koneisiin perustuvaa VC25A -konetta ovat tulossa käyttöikänsä päähän. Ne otettiin käyttöön vuonna 1990. Presidentti Trump vieraili tälläisellä koneella Helsinki-Vantaalla heinäkuussa 2018.

Lue myös: