Yhdysvaltain puolustusministeriön alainen sotilaallisen- sekä kaupallisen ilmakuljetuksen resursseista tehtävillä ympäri maailman vastaava USTRANSCOM (U.S. Transportation Command) julkisti 15. lokakuuta oman tutkimuksensa tulokset koronavirusaltistumisille lentokoneissa.
Kyseinen tutkimus toteutettiin elokuun 2020 lopulla yhteistyössä Zeteo Techin, S3i:n, Nebraskan yliopiston (National Strategic Research Institute), Boeingin, United Airlinesin sekä DARPA:n (Defense Advanced Research Projects Agency) kanssa.
"Tehtävämme U.S. Transportation Commandissa on toteuttaa maailmanlaajuisesti logistisia operaatioita puolustusministeriön tarpeisiin. Osa tehtäväämme on kuljettaa sotilashenkilöitä ja siviilejä sekä heidän perheitään ympäri maailmaa. Investoimme tutkimukseen selvittääksemme tarjoavatko nykyiset toimemme parasta mahdollista turvallisuutta kuljetuksissa", sanoi USTRANSCOMin apulaiskomentaja vara-amiraali Dee Mewbourne. USTRANSCOMin kaupalliset lennot toteuttaa Patriot Express, jonka lentoja operoi useampi kaupallinen lentoyhtiö. Suoritetuissa tutkimuksissa vapautettiin aerosoleja lentokoneiden matkustamoissa yli 300 kertaa kaikkiaan kahdeksan päivän aikana. Kokeita suoritettiin lennoilla, simuloiduilla lennoilla sekä maakokeissa. "Kokeemme osoittavat, että altistuminen aerosolimaisille patogeeneille kuten koronavirukselle on lentokoneissa kokonaisuudessaan alhainen", sanoi apulaiskomentaja Mewborne.
Hengitystä simuloitiin vapauttamalla matkustamoon kahden sekunnin välein fluoresoivia merkkiainehiukkasia. Niiden määrää mitattiin eri puolilla matkustamoa 40 IBAC-sensorilla (Instantaneous Biological Analyzer and Collector), jotka havaitsivat aerosolipitoisuudet matkustajien hengitysvyöhykkeellä. Samalla viruspatogeeneja mitattiin myös paljon kosketeltavilta pinnoilta, kuten istuimien käsi-ja selkänojista.
Nopea ilmanvaihtuvuus yhdistettynä kaiken kierrätetyn ilman kulkemisesta HEPA-hiukkasilmasuodatuksen läpi tarkoittaa käytännössä, että kaupallisen lentokoneen matkustamoilma tarjoaa sairaalan eristyshuonetta ja leikkaussalistandardeja paremman suojan. Yhdysvalloissa tyypillisen asuintalon ilma vaihtuu noin 90 minuutissa. USTRANSCOMin tutkimus ei ollut niin laaja, kuin Airbusin, Boeingin ja Embraerin aiemmin julkistamat tutkimukset olivat. Tämän testisarjan rajoitteena oli vain yhden infektiota kantavan matkustajan simulointi koneessa ja se ettei matkustajien liikkumista simuloida. Tuloksen osoittivat kuitenkin, että Boeing 777 ja 767 -koneissa tulisi olla yhtämittää noin 54-tuntisen lennon ajan, jotta matkustamoilmasta voisi mahdollisesti saada infektoivan määrän viruspatogeeneja. Kyseinen tuntimäärä perustuu laskelmaan, jossa kyseisen konetyypin kaikilla matkustajapaikoilla istuu matkustaja eli kone olisi täysi. Lue myös aiempi artikkelimme sekä uutisemme matkustamoilman turvallisuudesta: Artikkeli: Lentokoneen matkustamo on turvallinen ympäristö – Covid-19 tartuntariski on erittäin pieni
|
|||