Valtion tukemien lentoreittien matkustajamäärät jäivät murto-osaan vuoden 2019 tasosta

Traficom_paxmaarat_2Matkustajamäärät jäivät erittäin alhaisiksi koronapandemian myötä markkinaehtoisia lentoyhteyksiä korvaamaan järjestetyillä valtion tukemilla kilpailutetuilla lennoilla. Matkustajamäärät reiteillä Helsingistä Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin ja Kokkolaan vaihtelivat merkittävästi ja jäivät jopa murto-osaan vuoden 2019 tasosta. Seuraavalla sopimuskaudella lentoja kyseisillä reiteillä operoi Finnairin osaomistusyhtiö Norra.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom julkisti syyskuussa tilastotiedot tuetuista lennoista kesäkuusta 2021 heinäkuuhun 2022. Tarkastelujaksossa ei ole mukana elokuuta, sillä sopimukset päättyivät eri aikoina elokuussa. Reittejä operoivat päättyneellä sopimuskaudella Amapola Flyg, NyxAir ja DAT A/S (DAT LT). Matkustajamäärät vaihtelivat lennoittain merkittävästi, osa vuoroista on ollut täysiä ja osa myös täysin tyhjiä.

Traficom_tukimaaratValtion tukemilla lennoilla tavoiteltiin valtakunnallisen saavutettavuuden ylläpitoa ja lentoliikenteen kannattelua kohti taloudellisesti mahdollisen markkinaehtoisen liikenteen paluuta. Julkaistut tilastot osoittavat, että valtion keskimääräinen tuki matkustajaa kohden on ollut suurin lennoilla Jyväskylään ja alhaisin Kemiin. Nykyisillä matkustajamäärillä valtion tuki on ollut merkittävä.

SE-MFZ_150721Valtion maksama keskimääräinen hinta edestakaiselle lennolle Joensuuhun oli vuonna 2021 7315 euroa ja vuodelle 2022 7448 euroa. Näiden lentojen keskimääräinen täyttöaste vaihteli kuukausittain 11-40 prosenttiin.

Parhaimmillaan yksittäisen kuukauden ajalla lennoilla oli keskimäärin 19,8 matkustajaa. Eniten matkustajia reitillä oli kesäkuussa 2022. Tuollon lentoyhteyttä käytti 2261 matkustajaa, kun kuukauden lennoilla oli tarjolla 5700 matkustajapaikkaa.

Amapola Flyg lensi sopimuskauden ajan tarkastelujaksolla reittiä 50-paikkaisella Fokker 50 -koneella kaikkiaan 1579 lentoa. Valtion maksama tuki oli vuonna 2021 keskimäärin 332 euroa per matkustaja ja vuonna 2022 hieman vähemmän eli 278 euroa.

OY-RUF_080718Kajaanin edestakaisten lentojen osalta valtion maksama keskimääräinen hinta oli vuonna 2021 9393 euroa ja vuonna 2022 11 000 euroa. Täyttöaste oli 31-63 prosentin välillä.

Parhaimmillaan yksittäisen kuukauden ajalla lennoilla oli keskimäärin 29,1 matkustajaa. Eniten matkustajia oli kesäkuussa 2022, kun reittiä hyödynsi 3290 matkustajaa. Tuolloin tarjolla oli 5198 matkustajapaikkaa.

DAT A/S alihankkija DAT LT lensi reitillä 44-paikkaisella ATR42-500 -koneella tarkastelujaksolla 1454 lentoa. Valtion maksama tuki oli vuoden 2021 osalta keskimäärin 199 euroa per matkustaja ja vuonna 2022 hieman enemmän eli 229 euroa.

ES-NSB_210322Jyväskylän lentojen osalta valtio maksoi edestakaisesta lennosta vuonna 2021 keskimäärin 4932 euroa ja vuonna 2022 merkittävästi enemmän eli 5988 euroa. Täyttöaste oli 4-25 prosentin välillä.

Matkustajamäärä jäi erittäin alhaiseksi, sillä seitsemän kuukauden aikana täyttöaste oli reilusti alle 10 prosenttia. Huonoimmillaan lennoilla oli kuukaudessa keskimäärin 1,5 asiakasta ja parhammillaan 7,2 asiakasta. Eniten matkustajia oli lokakuussa 2021, kun matkustajia oli 517. Samalla ajanjaksolla tarjolla oli 3316 matkustajapaikkaa.

Lentoja operoi 33-paikkaisella Saab 340 -koneella NyxAir  . Se lensi tarkastelujakson aikana reitillä 1056 lentoa. Valtion maksama tuki oli vuonna 2021 675 euroa per matkustaja ja 680 euroa vuoden 2022 osalta.

ES-NSH_100521aNyxAirin 50-paikkaisella Saab 2000 -koneella operoiduilla Kemi-Kokkola -kolmiolennoilla valtion maksama keskimääräinen tuki edestakaiselle Kemi-Helsinki ja Kokkola-Helsinki -lennolle oli vuonna 2021 2729 euroa ja vuonna 2022 3617 euroa. NyxAir lensi Kemi-Kokkola -kolmireitillä yhteensä 3351 lentoa.

Matkustajatäyttöaste Kemin-lennoilla vaihteli 16-32 prosentin välillä. Keskimäärin lennoilla oli kuukaudessa 8-20,8 matkustajaa. Eniten matkustajia oli kesäkuussa 2022, kun yhteyttä käytti 2831 matkustajaa. Tarjolla oli kaikkiaan 6800 matkustajapaikkaa. Valtion maksama tuki per matkustaja oli vuonna 2021 160 euroa ja vuonna 2022 188 euroa.

IMG-20200420-WA0017Matkustajatäyttöaste Kokkolan-lennoilla vaihteli 8-19 prosentin välillä. Keskimäärin lennoilla oli kuukaudessa 4-9,3 matkustajaa. Eniten reitti keräsi matkustajia kesäkuussa 2022, kun lennoilla oli 1238 matkustajaa. Samaisella ajanjaksolla tarjolla oli 6640 matkustajapaikkaa. Valtion maksama tuki per matkustaja oli vuonna 2021 429 euroa ja vuonna 2022 435 euroa.

"Lentomatkustamisen kysyntä ja tarjonta hakevat uutta tasapainoa kaikkialla. Lentomatkustamisen tulevaisuuden volyymit tullaan etsimään muuttuneessa yhteiskunnassa samalla, kun polttoaineiden hinnat ovat edelleen korkeat ja epävarmat", toteaa johtaja Pipsa Eklund.

Vuoden 2021 lennot koostuivat lähes pelkästään valtion tukemien lentojen matkustajista. Valtion tukemilla lennoilla oli viime vuonna yhteensä vajaat 60 000 vuotuista matkustajaa.

Matkustajamäärien vertailussa tulee Traficomin mukaan huomioida myös palvelutaso, joka on valtion tukemilla lennoilla ollut luonnollisesti heikompi kuin markkinaehtoisesti tuotettuna.

Traficom_ PAXmaarat Lentomäärät maakuntakentille ovat olleet laskusuunnassa koko 2000-luvun ja kyseisillä viidellä maakuntakentällä oli vuonna 2000 yhteensä 800 000 matkustajaa. 2010-luvulla matkustajamäärä tasaantui 400 000 matkustajan tuntumaan. Saman verran se oli myös vuonna 2019 eli ennen pandemiaa. Koronan myötä matkustajamäärät putosivat rajusti, ja vuonna 2020 matkustajia oli enää 76 000.

IMG_20210105_124541Traficom sai alkuvuonna 2021 tehtäväkseen kilpailuttaa säännölliset reittilennot Helsingistä Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan lentokentille korvaamaan koronan myötä lakanneita lentoyhteyksiä. Kilpailutus perustui eduskunnan myöntämään määrärahaan lentoliikenteen ostoihin. Lennot aloitettiin toukokuussa 2021 ja niitä lennettiin elokuuhun 2022 asti, kun eduskunta päätti hyödyntää sopimuksen optiokauden. Koko kauden pituus oli noin vuosi ja kolme kuukautta. 

Edestakaisia lentoja oli keskimäärin kaksi kertaa arkipäivässä suorilla yhteyksillä ja kolme kolmiolentoa Kemi-Kokkola-Helsinki välillä. Polttoaineen hinta nousi merkittävästi keväällä 2022, minkä takia Traficom päätti laskea kesän ajaksi lentojen palvelutasoa, jotta lentoliikenteen hankinta pysyi sille myönnetyssä 13,8 miljoonan euron kokonaisbudjetissa.

IMG-20210516-WA0012Seuraava kilpailutettu kausi alkaa 31. lokakuuta 2022, ja lentokauden pituus on korkeintaan 9 kuukautta heinäkuun 2023 loppuun. Sopimus sisältää myös option jatkokaudesta. Finnair voitti kilpailutuksen kaikilla reiteillä 6. syyskuuta. Lentoja reiteillä operoidaan Norran ATR 72-500 -koneilla. Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner ilmoitti 7. syyskuuta, että yhtiö on kiinnostunut tuettujen reittien operoinnista jatkossakin ja aikoo osallistua kaikkiin kilpailutuksiin. Sen sijaan markkinaehtoisesti Finnair ei aio kyseisillä reiteillä enää operoida.

Lue myös artikkeli: Finnairin Topi Manner: katsomme itään, etelään ja länteen – sopeudumme uusiin realiteetteihin

Lue myös: