Viiden maan ilmavoimat suorittivat tunnistuslentoja - Itämerellä 20.4. Tu-160 -pommikoneita ja A-50 Mainstay

tu160_baltic_luftwaffe_250918(Päivittynyt 21.4. klo 14.00) Suomen, Saksan, Tanskan, Puolan ja Italian ilmavoimien hävittäjien raportoidaan suorittaneen tunnistuslentoja Itämeren alueella. Kohteena ovat olleet mm. kansainvälisessä ilmatilassa lentäneet venäläiset strategiset Tupolev Tu-160 -pommikoneet (arkistokuva). Tunnistuslennoista uutisoi Suomessa ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

Kaksi venäläistä nelimoottorista ja kääntyväsiipistä strategista Tupolev Tu-160 Blackjack -pommikonetta suoritti Venäjän puolustusministeriön mukaan kahdeksantuntista tehtävää Itämeren kansainvälisessä ilmatilassa Suhoi Su-35S ja Su-27 -hävittäjien saattamana. Tu-160 kykenee lentoon kaksinkertaisella äänennopeudella sekä kuljettamaan ydinaseita.

Venäjä suorittaa säännöllisen epäsäännöllisesti lentoja kansainvälisessä ilmatilassa artisella alueella, Pohjois-Atlantilla sekä Mustallamerellä ja Itämerellä. Vastaavia pitkiä pommikoneiden kiertueita suorittaa myös Yhdysvallat.

Suomen ilmatilassa on tiistaina 20. huhtikuuta tehty havaintoja, jotka johtuvat todennäköisesti kahden ilmavoimien F/A-18 Hornetin operaatiosta. Pääesikunta on vahvistanut Ilta-Sanomille, että Horneteilla on ollut tunnistustehtävä aamupäivällä noin kello 11.

HNjaEF_itamerellaTunnistuslennolla ovat Suomen ilmavoimien lisäksi käyneet Viron Ämarin lentotukikohdassa NATO:n Baltic Air Policing -operaatioon osallistuvat Saksan Ilmavoimien Luftwaffen Eurofighter-hävittäjät.

Saksalaishävittäjät lähetti matkaan NATOn Saksan Uedemissa toimiva CAOC-ilmaoperaatiokeskus (Combined Air Operations Centre). NATO lähetti matkaan hävittäjiä Virosta, Liettuasta ja Puolasta. Liettuasta ilmaan nousivat Baltian ilmavalvontaa suorittavat Italian Eurofighterit ja Puolasta maan ilmavoimien F-16 - hävittäjät. 

Tehtävänä oli tunnistaa lähestyvät lentokoneet. Kaikilla lähestyvillä maaleilla ei ollut julkaistua lentosuunnitelmaa eikä niillä ollut päällä olevaa toisiotutkavastaajaa. Tälläiset lentokoneet eivät näy siviililennonjohtojen SSR-tutkissa ja voivat siten aiheuttaa vaaratilanteita muulle lentoliikenteelle. 

Myös Tanskan ilmavoimat kävi tunnistamassa venäläiskoneet Itämerellä F-16 -hävittäjillään.

Nato vahvisti omasta puolestaan keskiviikkona 21. huhtikuuta, että tunnistetut konetyypit olivat Tu-160, Su-27 ja Su-35. Niiden lisäksi mukana oli myös A-50 Mainstay. 

Pommikoneet ja saattajat operoivat NATOn mukaan Itämeren alueella noin kolmen tunnin ajan ennen paluutaan Venäjälle. 

Kyseinen NATO:n Baltic Air Policing -nimellä tunnettu valvontatehtävä käynnistyi huhtikuun alussa vuonna 2004 tukemaan liittouman jäseninä olevien Baltian maiden ilmapuolustusta. Virolla, Latvialla ja Liettualla ei ole omia hävittäjäkoneita.

Venäjän puolustusministeriö kertoo omaa tehtäväänsä suorittaneiden Tu-160 -koneiden ja niiden saattajien tulleen kyseisten hävittäjien tunnistamiksi.

QRA_HN_HEL_1Eri maiden ilmavoimilla on ns. QRA-päivystysvalmiudessa (Quick Reaction Alert) olevia hävittäjiä, joita käytetään tunnistustehtävissä.

Suomen Ilmavoimat vastaa Suomen alueellisen koskemattomuuden valvonnasta (AKV) ja turvaamisesta (AKT). Alueellisen koskemattomuuden valvonta ulottuu satoja kilometrejä Suomen valtakunnan rajojen ulkopuolelle. Valvontaa suoritetaan eri puolille maata sijoitetuilla liikkuvilla ja kiinteillä ilmavalvontatutkilla ja muilla sensoreilla.

Valvonnan tuottamat havainnot kootaan ja analysoidaan Ilmaoperaatiokeskuksen johdolla. Koneita saatetaan käydä tunnistamassa lähietäisyydeltä tukikohdissa QRA-päivystyksessä olevilla F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjillä.


Itämeren kanvainvälisessä ilmatilassa järjestetään erilaisia harjoituksia

 Itämeren ilmatilassa on tällä hetkellä kenties normaalia enemmän tapahtumia, sillä käynnissä on 20.-22. huhtikuuta NATO:n jäsen- ja kumppanimaiden Ramstein Alloy -harjoitus. Suomi on mukana harjoituksissa kahdella Hornet-hävittäjällä kumppanuusmaan roolissa.

Käynnissä olevan harjoituksen skenaarioihin sisältyy mm. radiohäiriöstä kärsivän koneen tunnistaminen, saattaminen, saattovastuun luovuttaminen toiselle lento-osastolle, sekä etsintä- ja pelastustehtäviä, ilmataisteluharjoituksia ja ilmatankkausta.

Itämeren alueella kansainvälisessä ilmatilassa lentää jatkuvasti useiden eri valtioiden sotilaskoneita. Suomenlahdella kyseinen ilmatila on erityisen kapea. 

BAP_MainstayItämerellä lentää aktiivisesti erityisesti Venäjä, sillä kansainvälinen ilmatila on käytännössä ainoa väylä sotilasilma-aluksille Kaliningradin ja muun Venäjän välillä.

Esimerkiksi lauantaina 17. huhtikuuta Itämeren alueella on lentänyt Venäjän Beriev A-50 Mainstay, jonka on käynyt tunnistamassa Saksan ilmavoimien Luftwaffen Eurofighter-hävittäjä.

 

IS: Suihkuvanat paljastivat Hornetien tunnistuslennon – kaksi Tupolev Tu 160 -pommikonetta liikkui Itämerellä

Päivitys 21.4. kello 14.00: Lisätty tieto Naton vahvistamista tunnistuksista ja tunnistuslennoille osallistuneet Italia ja Puola.

Lue myös: