Yhdysvalloilla on edelleen aktiivikäytössä 48 Lockheed F-117A Nighthawk -häivehävittäjää

F117A_ANG_3Kaksi ensimmäisen sukupolven häivehävittäjää eli Lockheed F-117 Nighthawkia laskeutui Kalifornian Fresnoon ilmakansalliskaartin tukikohtaan 13. syyskuuta 2021. Mediahuomio oli taattua, kun Skunk Worksin 1970-luvulla Have Blue -hankkeessa kehittämät häivehävittäjät esiteltiin päivänvalossa. Yhdysvaltain ilmavoimat nimittäin siirsi konetyypin eläkkeelle jo vuonna 2008. Nighthawkeista oli kuitenkin tehty varmoja lentohavaintoja mm. vuosilta 2019 ja 2020.

F117A_ANG_1Lockheed F-117A Nighthawkit laskeutuivat Fresnoon ensimmäistä kertaa. Virallisesti häivehävittäjä on siis jo eläköitynyt, mutta Yhdysvaltain ilmavoimat on pitänyt niitä lentokelpoisina. Koneita käytetään edelleen tutkimushankkeissa sekä koulutustehtävissä kustannustehokkaina koneina, joilla on erityisiä suorituskykyjä.

F117A_ANG_2Kaksi Fresnoon laskeutunutta häivehävittäjää osallistuivat ilmakansalliskaartin DACT-ilmataisteluharjoitteluun (Dissimilar Air Combat Training) eli toimintaan erilaisten hävittäjätyyppien kanssa. Fresnossa toimii 144th Fighter Wing, jonka käytössä on Boeing F-15 Strike Eagle -hävittäjiä.

"Meillä on kunnia olla ensimmäinen ilmavoimien yksikkö, joka saa isännöidä häivehävittäjiä kokonaisen viikon mittaisen harjoituksen ajan. Koulutuslennot F-117:sta vastaan haastaa ja terävöittää lentäjiä sekä kasvattaa luottamusta puolustamiseen tarvittaviin taktiikoihin ja järjestelmiin", sanoi 144th Fighter Wingin komentaja eversti Troy Havener.

F117A_ANG_4Tammikuussa 2021 Yhdysvaltain ilmavoimilla oli edelleen käytössä 48 F-117 -häivehävittäjää. Koelentokoneet mukaanlukien niitä rakennettiin 64 kappaletta. Vuosittain vahvuudesta poistuu keskimäärin neljä koneyksilöä. Käytöstä poistettujen koneiden runkoja tarjotaan museoille.

Ensimmäisen F-117A -koneen lento tapahtui 18. kesäkuuta 1981 eli yli 40 vuotta sitten. Operatiivisen kyvyn nämä uusia teknologisia ratkaisuja sisältäneet häivehävittäjät saavuttivat lokakuussa 1983. Ensimmäisen kerran F-117A -koneet olivat taistelutehtävissä operaatio Just Causessa, jonka aikana kaksi häivehävittäjää hyökkäsi sotilaskohteisiin Panamassa.

F117A_ANG_3BF-117A Nighthawk tunnetaan kenties parhaiten vuoden 1991 operaatio Desert Stormista, jossa häivehävittäjiä käytettiin ensimmäisen kerran laajamittaisessa operaatiossa. Tuolloin 42 häivehävittäjää lensi yli 1300 tehtävää Irakin ja Kuwaitin yllä.

Ensimmäiset kuusi F-117A -häivehävittäjää siirrettiin eläkkeelle vuonna 2007. Ne olivat kaikki olleet osallisina kolmessa suuressa konfliktissa (Desert Storm, Allied Force ja Iraqi Freedom), jotka osuivat koneiden elinkaaren ajanjaksolle. Häivehävittäjät lensivät kaikkiaan yli 14 000 tehtävää marraskuusta 1982 tapahtuneesta ensimmäisestä operaatiosta lähtien.

Laserosoitusjärjestelmällä varustetun F-117 -häivehävittäjän ja GBU-27 -täsmäpommin on viitattu olevan tappava yhdistelmä. Ennen täsmäpommien aikaa myös Nighthawkilla oli tosin haasteita osua kohteisiinsa. Nighthawk kykeni kuljettamaan noin 2300 kg:n sisäistä asekuormaa.

Yksi F-117 on ammuttu alas taistelussa. Jugoslaviassa Kosovon sodassa 27. maaliskuuta 1999 operaatio Allied Forcen aikana pommituslennolla ollut häivehävittäjä pudotettiin S-125 Petshora -ilmatorjuntaohjuksella, joita laukaistiin neuvostoliittolaiseen tapaan kaksi peräkkäin. Ohjustyyppi on ollut käytössä myös Suomessa (ItO 79).

Alasammutun koneen ohjaaja Darrell "Dale" Zelko pelastatui heittoistuimella. Hän piileskeli maastossa kunnes Combat Search and Rescue  -operaatiossa Zelko noudettiin omien puolelle Sikorsky MH-53 -helikopterilla. Suhteellisen ehjänä maahan pudonneen F-117-koneen jäänteitä on esillä Belgradin ilmailumuseossa.

F117A_retires"Nämä hävittäjät lentävät kuin mikä tahansa lentokone, mutta niissä on niin paljon enemmän taikaa", sanoi entinen komentaja eversti Klaus Klause viitaten häiveteknologiaan vuonna 2007, jolloin koneet eläköityivät.

Häivehävittäjän lentäjät saivat ensimmäisen yksinlennon jälkeen kutsumanimen Bandit.

Viimeiset neljä F-117A Nighthawkia lensivät Hollomanin lentotukohdan yli 21. huhtikuuta 2008.

Eversti Jack Forsythe muisteli tuolloin kuinka jännittävää oli lentää Nighthawkilla ensimmäisen kerran Hollomanin lentotukikohdassa vuonna 1995.

F117A_retires2"Se oli ainutlaatuinen kokemus. Luultavasti se oli samanlainen tuntemus, jonka F-22 ja F-35 lentäjät saavat tänä päivänä", sanoi eversti Forsythe vuonna 2008 Hollomanissa, jossa hän lensi johtokonetta vieden Nighthawkit eläkkeelle. Johtokoneen pohjaan oli maalattu Yhdysvaltain lippu.

Ensimmäisen sukupolven häivehävittäjän lennot jatkuvat siis edelleen, mutta enää F-117A Nighthawk ei lennä samalla tavalla salaisuuksien verhon takana kuten aiempina vuosikymmeninä.

Lockheed F-117A Nighthawk -häivehävittäjää ovat seuranneet Lockheed Martin F-22 Raptor sekä viimeisimmän sukupolven edustaja F-35 Lightning II, joka on ehdolla myös Suomen ilmavoimille HX-hävittäjähankkeessa. MH

Tutustu F-117A Nighthawkin ohjaamoon Yhdysvaltain ilmavoimien kansallismuseon näyttelyssä.

Päivitys 20.9: Lisätty alasampuminen Jugoslaviassa. TT

Lue myös: