Yli 70 prosenttia Suomen lentäjäliitto FPAn noin 1400 jäsenestä on lomautettu tai irtisanottu

Stripes(Päivittynyt klo 17.38) Suomen lentäjäliitto FPA:n jäsenistöstä valtaosa on syksyllä 2020 vailla töitä, kun yli 70 prosenttia liiton noin 1400 jäsenestä on joko irtisanottu tai lomautettu. Suomalaislentäjiä on joutunut työttömiksi erityisesti Cityjetin, Jet Timen ja Norwegianin palveluksesta, jonka lisäksi ainakin Finnair ja Norra ovat lomauttaneet lentäjiään.

Suomalaislentäjien kattojärjestöllä Suomen lentäjäliitolla FPA:lla on jäseninä yli 1400 liikenne-, liike- ja helikopterilentäjää.  Koronapandemian seurauksena heistä yli 70 prosenttia on tällä hetkellä työttömänä tai lomautettuna.

Suomalaislentäjiä työllisti asemapaikalla Suomessa aiemmin SAS:lle syöttölentoja operoinut Cityjet, lomalentoja lentänyt Jet Time sekä reittiliikennettä operoinut Norwegian. Irtisanomisilta ovat toistaiseksi välttyneet Jetfliten, FinnHEMSin sekä Finnairin ja Norran lentäjät, joita on kuitenkin lomautettu pitkiksikin ajoiksi. Helsingin Sanomien mukaan Finnairin noin 950 lentäjästä noin 800 olisi tällä hetkellä lomautettuina.

Helsingin Sanomien mukaan Finnairin osalta lomautettujen lentäjien kelpuutusten annetaan vanhentua, jonka seurauksena edessä on mahdollisesti mittavan paluukoulutuksen järjestäminen lentoliikenteen kysynnän palautuessa. Suomen lentäjäliiton (FPA) puheenjohtaja Akseli Meskanen kertoo Helsingin Sanomille, että osa lomautetuista lentäjistä ei ole päässyt ilmaan yli puoleen vuoteen.

Kelpuutusten vanhentuessa edessä tulee olemaan mittavat paluukoulutukset, joilla lentäjien vanhenemaan päässeet tyyppikelpuutukset ja muut tarvittavat koulutukset saatetaan voimaan. Tällaisia koulutuksia ja kelpuutuksia ovat mm. simulaattorikoulutukset ja simulaattoritarkastukset sekä lääketieteellisen kelpoisuuden ylläpitäminen, kielitaitotarkastus ja turvallisuuskoulutus.

Lisäksi lentäjien viimeaikainen lentokokemus on jäänyt olemattomaksi.

”Jos kirurgit eivät puoleen vuoteen tekisi operaatioita ollenkaan, niin yhtä lailla lentäjät ovat ammattiryhmä, jossa ammattitaidosta pitää pystyä pitämään kiinni", kommentoi FPAn Meskanen Helsingin Sanomille.

Kaikilla lentäjillä ei välttämättä ole mahdollisuutta paluukoulutukseen, kun työpaikkaa tai työnantajaa ei välttämättä enää ole olemassakaan. Tällöin kalliit lupakirjan ja kelpuutusten ylläpitokulut jäävät yksin lentäjien maksettavaksi. Työtä voi olla mahdotonta saada ainakaan ensimmäisten joukossa, jos lupakirjan kelpuutukset ovat vanhentuneita. Kustannukset ovat kuitenkin useita tuhansia euroja ja tarkastuksia tarvitaan puolen vuoden välein.

FPAn puheenjohtaja Meskanen, kertoi Helsingin Sanomille, että lentäjäliitto on pyrkinyt saamaan aikaan tukiohjelman, jotta lentäjät voisivat pitää ammattitaitoaan yllä.

"Suomen lentäjäliitto on vedonnut työministeri Tuula Haataiseen lentäjien työmarkkinakelpoisuuden ylläpidon tukemiseksi. Vetoomuksessa tuotiin esiin lentäjien tyyppikelpoisuuksien ylläpitoon liittyvät haasteet ja vaikutus työpaikkojen saamiseen", kertoo FPAn puheenjohtaja Meskanen Lentoposti.fi:lle.  

"Suomen lentäjäliitto on myös käynyt aktiivista keskustelua ELY/TE-keskusten kanssa työttömien lentäjien työmarkkinakelpoisuutta parantavien tukimallien löytämiseksi. Tavoitteena on löytää tukea ammattitaitoa ja ammattikelpoisuutta ylläpitävään toimintaan", jatkaa Meskanen. 

Valtioiden alati muuttuvat matkustusrajoitukset ja vaatimukset karanteeneista eivät mahdollista matkailua joustavasti. Itse lentomatkailu on todettu turvalliseksi matkustamossa neljässä eri tutkimuksessa. Niiden toteuttajat ovat Airbus, Boeing, Embraer sekä Yhdysvaltain puolustushallinto.

Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA puolestaan ajaa pakollista lähtömaatestausta, jotta ilmailumaailma pääsisi yhden yhteisen toimintamallin piiriin ja kansainväliset lentoliikenneyhteydet saataisiin palautettua.

FPA_logo_1Suomen lentäjäliitto FPA:lla on seitsemän jäsenyhdistystä, jotka ovat Suomen Liikennelentäjäliitto ry, Blue1 Pilots´ Association (B1PA) – CityJet -lentäjien yhdistys, FAPA ry – N°RRAn lentäjien yhdistys,  Finnish Helicopter Pilots Association (FHPA) - Helikopterilentäjien yhdistys, Norwegian Pilot Union Finland – NPUF ry, JTF Pilots – Jet Time Finlandin lentäjien yhdistys ja Jetflite Pilots´ Association JFPA ry -Jetfliten lentäjien yhdistys. MH

Päivittynyt kello 17.38: Lisätty FPAn puheenjohtaja Meskanen haastattelu suunnitelluista tukitoimista. 

HS: Lomautettujen lentäjien lupakirjojen annetaan vanhentua – Finnairilla on vielä edessään massiivinen kertauskoulutus­operaatio

Lue myös:

Artikkeli: Lentokoneen matkustamo on turvallinen ympäristö – Covid-19 tartuntariski on erittäin pieni