Malaysia Airlinesin lento MH17 katosi tutkasta Ukrainan yllä 17. heinäkuuta 2014 ulkopuolelta tulleen iskun seurauksena. Boeing 777-200ER -laajarunkokoneen (9M-MRD) tuhosi tutkinnan mukaan BUK-ilmatorjuntaohjus, jonka osalta lähteet johtivat venäjälle. Kymmenen vuotta sitten tapahtuneessa iskussa menehtyi 298 ihmistä eikä venäjä ole vieläkään ottanut siitä vastuuta. Hollannin onnettomuustutkintaviranomainen Onderzoeksraad voor Veiligheid julkisti vuonna 2017 Malaysia Airlinesin matkustajakoneen tuhoa 17. heinäkuuta 2014 selvittävän loppuraporttinsa. Sen mukaan lennolla MH17 ollut kone tuhoutui BUK-ilmatorjuntaohjuksen sirpaloituvan taistelukärjen aiheuttamien vaurioiden takia. Boeing 777-200ER -koneen ohjaamo-osa leikkautui sirpalevaikutuksen seurauksena irti. Heti tämän jälkeen koko kone hajosi useisiin osiin. Lentokoneen osat putosivat kuuteen eri paikkaan kolmelle paikkakunnalle 50 neliökilometrin alueelle. Lentokoneessa oli 196 hollantilaista sekä 43 malesialaista, 27 australialaista, 12 indonesialaista sekä kymmenen brittiä, neljä belgialaista, neljä saksalaista, kolme filippiiniläistä, yksi kanadalainen ja yksi uusiseelantilainen. Matkustajia oli 283 ja miehistöä oli 15 henkilöä. Lennon matkustajista 80 oli lapsia. Suomen Puolustusvoimilla oli käytössä sama BUK-järjestelmä, jonka seurauksena hollantilaistutkijat tutustuivat Suomessa Buk M1 -ilmatorjuntaohjusjärjestelmään. Tutkinnassa löydettiin BUK-järjestelmän 9M38-ohjuksen 9N314M-taistelukärjelle tyypillisiä esisirpaloituja teräspaloja. Samaisena päivänä 17. heinäkuuta 2014 kaikkiaan 61 eri lentoyhtiön koneita lensi Itä-Ukrainan ilmatilassa ja alasampumisen aikaan lähistöllä oli neljä konetta, joista MH17 päätyi ohjuksen maaliksi. Ilmailuviranomaiset Euroopassa ja Yhdysvalloissa kehottivat jo huhtikuussa 2014 välttämään lentoja Ukrainan ilmatilassa Krimin lentotiedotusalueella turvallisuussyistä. MH17 sai osuman ohjuksesta kuitenkin Donetskin alueella Itä-Ukrainassa. Tutkintakomissio suositti vuonna 2015 parantamaan lento-operaattoreiden vastuuta käyttämistään lentoreiteistä. Operaattoreiden suositellaan kertovan selkeästi käytettävistä lentoreiteistä, jotka suuntautuvat konfliktialueille.
Marraskuussa 2022 Haagin tuomioistuin totesi venäläiset Igor Girkinin, Sergei Dubinskiyn sekä ukrainalaisseparatisti Leonid Kharchenkon syylliseksi lennon MH17 pudottamisessa sekä sen kyydissä olleiden 298 ihmisen murhasta. Oikeus totesi lisäksi venäjän olevan vastuussa lennon MH17 pudottamisesta. Australia, jonka asukkaita oli koneessa 38 on lisäksi asettanut pakotteita tuomittuja sekä venäläisprikaatin komentaja Sergei Muchkaevia kohtaan. Australia jatkaa edelleen asian ajamista, jotta venäjä ottaisi vastuun roolistaan, joka sillä oli tapahtumissa ja laittaisi tuomitut kärsimään rangaistuksensa. Australia ja Alankomaat pyrkivät saamaan venäjän vastuuseen Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n neuvostossa. Myös Euroopan unioni korostaa turman kymmenvuotispäivänä, että yhteisen tutkimuskomission oikeudessa ja ihmisoikeustuomioistuimessa sekä ICAO:n neuvostossa esittämät todisteet osoittavat kiistatta lennon MH17 pudotuksen taustalla olevan venäjän asevoimat. Euroopan unioni toistaakin Venäjän federaatiolle osoittamansa kehotuksen hyväksyä vastuunsa tässä tragediassa ja tehdä täysimääräistä yhteistyötä oikeuden toteuttamiseksi. Parhaillaan käynnissä on Alankomaiden aloittama prosessi venäjän federaatiota vastaan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa sekä Australian ja Alankomaiden ICAO:n neuvostossa käynnistämä menettely. Ne ovat tärkeitä askelia kohti totuuden, oikeuden ja vastuullisuuden saavuttamista. MH Lue myös:
|
|||