Airbus kehitti A330- ja A350-koneisiin matkustamon rahtikäytön mahdollistavan modifikaation

cabin-cargo-flexibility-(päivittynyt klo 17.15) Airbus suunnitteli modifikaation Airbus A330- ja A350 -koneisiin, joka mahdollistaa lentoyhtiöille laajemman rahdinkuljetuskyvyn laajarunkokoneiden matkustamoissa. Muutostöiden jälkeen rahtipalletteja voi kuljettaa kiinnitettynä suoraan turistiluokan lattian istuinkiskoihin. Jo 20 lentoyhtiötä on hakenut lupaa tällaiseen matkustamomodifikaatioon.

Airbusin ratkaisu auttaa lentoyhtiöitä jatkamaan liiketoimintaansa aiempaa laajemmin rahtimarkkinoilla, kun rahtiruumassa kuljetettavan ns. bellyrahdin lisäksi rahtikapasiteettia voidaan myydä myös matkustamoihin.

Rahtikysyntä on kasvanut kovasti koronaviruspandemian seurauksena. Perinteisen lentorahdin lisäksi nykyisin kuljetetaan merkittäviä määriä erilaisia suojavarusteita, joka vaatii paljon volyymia ja sitä taas matkustamoissa riittää.

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kertoi 29. huhtikuuta yhtiön tulosjulkistuksen yhteydessä, että selvityksen kohteena on kahden A330-koneen matkustamon muokkaaminen rahtikäyttöön.

A330_LTP_1Finnair Cargon mukaan yhtiön A350-koneeseen mahtuu nykyisellään jopa 40 tonnia lentorahtia ja vastaavasti A330-300 -koneella voitaisiin kuljettaa 32 tonnia rahtia jo ennen matkustamomodifikaatiota. Toistaiseksi Finnairilla on hyödynnetty A350-koneiden economy-luokkien matkustajaistuimien alapuolista tilaa sekä matkatavarahyllyjä lentorahdin kuljettamisessa. Kyseinen ratkaisu toi 15-20 kuution lisäkapasiteetin.

Monet muut lentoyhtiöt ovat julkaisseet kuljettavansa lentorahtia jo nykyisin matkustajaistuimien päälläkin. Tämä ratkaisu on tietyin määräyksin ja toimenpitein mahdollista, mutta Airbusin modifikaatiopaketti tuo tarjolle merkittävästi lisäkapasiteettia.

Airbusin mukaan modifikaatio on heti lentoyhtiöiden käytettävissä ja konversiota on hakenut jo 20 eri lentoyhtiötä. Ensimmäisen asiakkaan odotetaan ilmoittavat omasta ratkaisustaan lähiviikkojen aikana.

Airbusin ratkaisu mahdollistaa matkustamon hyödyntämisen aiempaa paremmin rahdinkuljetuksessa ja samalla penkkien poisto koneista vähentää niiden kulumista nykytilanteeseen, jossa istuimet ovat matkustamoon sijoitettujen rahtipakettien alla.

Merkittävä turvallisuuteen vaikuttava asia modifikaation myötä on paloturvallisuus sekä 9g:n voiman kestävät kiinnitysrakenteet, jotka estävät rahdin liikkumisen matkustamossa.

A350_matkustamo_2Muutostöiden jälkeen tyypillisen Airbus A330 -koneen matkustamoratkaisun tilalla voidaan kuljettaa maksimissaan 28 pallettia eli noin 76 m3 ja 7,3 tonnia. Airbus A350 -koneen tyypillisen matkustamoratkaisun tilalla puolestaan voidaan kuljettaa maksimissaan 30 pallettia eli noin 81m3 ja 7.8 tonnia painoa.
 
Muutostöiden jälkeen Airbus A330-koneen rahtikapasiteetti on 46,5 tonnia ja A350-koneessa 52,5 tonnia. Matkustamon osalta yksittäisten rahtipakettien kokoa rajoittaa luonnollisesti edelleen lentokoneen oven koko.
Airbus julkaisee modifikaatio-ohjeen operaattoreille ja hakee muutosluvan Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:lta. Haettava muutoslupa on lentoyhtiöiden käytettävissä myös koronaviruspandemian jälkeen.

Modifikaatiossa poistetaan matkustajaistuimet sekä IFE- eli matkustamoviihdejärjestelmä sekä asennetaan rahtipalletit ja tarvittavat turvallisuusvälineet. Työohjeet sisältävät myös toimet, joilla lentokone voidaan palauttaa takaisin matkustajakäyttöön. MH

Päivitys kello 17.15: Lisätty modifikaation myötä tuleva kapasiteetti.

Lue myös: