Nyt raportoitu laajarunkokoneiden tilaussopimuksen peruminen on uusin käänne kiistassa, joka koskee Airbus A350 XWB -koneissa havaittuja pinnoitevaurioita. Qatar Airways on poistanut liikenneohjelmasta 21 A350 XWB -konetta rungossa havaittujen pinnoiteongelmien seurauksena. Lentoyhtiön mukaan kyseessä on vika, joka vaikuttaa lentoturvallisuuteen. Airbus on kiistänyt Qatar Airwaysin näkemyksen ja todennut kyseessä olevan vain kosmeettinen haitta. Myös Euroopan ilmailuviranomainen EASA on Airbusin kannalla.
Lämpötilanvaihtelusta johtuva pinnoitteen liian aikainen kuluminen on tuonut joissain tapauksissa esiin kyseisen lentokoneen pinnalla olevan verkon. Airbusin mukaan ongelman juurisyy on tiedossa ja ratkaisua siihen kehitetään. Vastaavia pinnoiteongelmia on myös ainakin viiden muun lentoyhtiön koneissa Finnair mukaanlukien. Ainoastaan Qatar Airways on lähtenyt haastamaan Airbusia pinnoiteongelmista ja asia etenee myös oikeusistuimissa, jossa haetaan yli miljardin euron korvauksia. Qatar Airways vastaanotti ensimmäisenä asiakkaana Airbus A350-900 XWB -koneen vuonna 2015 ja nykyisin A350-koneita on sen laivastossa jo 53. Lähes puolet koneista on siis poistettu liikenneohjelmasta pinnoitevaurioiden seurauksena. Qatar Airways on myös kieltäytynyt vastaanottamasta Airbusilta tilaamiaan koneita.
Lentokonetoimitusten viivästyessä ja tilausten peruutuksen seurauksena qatarilaisyhtiö saattaakin katsella lisäkapasiteettia myös ulkomailta. Yksi mahdollinen yhteistyökumppani voisi olla mm. oneworld-kumppani Finnair, jonka laajarunkokalusto on osin vajaakäytöllä Venäjän ilmatilarajoitusten seurauksena. Reuters: Exclusive: Airbus axes remaining A350 jet deal with Qatar Airways - sources Lue myös:
|
|||