Emirates on lentänyt ensimmäisen kaupallisen lennon Airbus A350 -koneella tarjoten matkustajilleen kokonaan uudenlaisen matkustuskokemuksen uudelleen suunnitellulla matkustamolla sekä uudella matkustamoviihdejärjestelmällä. Avauslento A350-koneella yhdisti Dubain Skotlannin Edinburghiin 3. tammikuuta 2025. Lähivuosina Emiratesin A350-laivasto kasvaa 65 koneeseen.
Emirates vastaanotti laivastonsa ensimmäisen A350-900 -koneen jo marraskuussa 2024. Kyseessä on kokonaan uuden konetyypin liittyminen Emiratesin laivastoon sitten vuoden 2008. Nyt A350-koneita on Emiratesin laivastossa kaksi kappaletta. Kaikkiaan Emirates on tilannut 65 A350-900 -laajarunkokonetta tukemaan Dubain talouskasvua sekä vahvistamaan Dubain DWC:n asemaa maailman lentoliikenteen solmukohtana. Dubain tavoitteena on D33-ohjelmassa (Dubai Economic Agenda D33) mm. 400 uutta kohdetta ensi vuosikymmenen aikana. Tukeakseen uuden laajarunkokonetyypin käyttöönottoa nykyisten A380- ja Boeing 777 -koneiden rinnalle Emirates on investoinut 48 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria CAE:n toimittamiin simulaattoreihin ja muihin lentäjien ja matkustamomiehistön koulutuslaitteisiin. Emiratesin uusi koulutuskeskus sisältää kuusi FFS-simulaattoria (Full Flight Simulator) A350 ja Boeing 777X -koneisiin. Kaikkiaan käytössä on 17 simulaattoria, jotka tarjoavat Emiratesin tarpeisiin vuosittain yli 130 000 harjoitustuntia. Skotlannin Edinburgiin suuntautuneen A350-avauslennon jälkeen Emiratesin uusi konetyyppi tullaan näkemään myös lennoilla Mumbaihin, Ahmedabadiin, Kuwaitiin, Bahrainiin, Colomboon, Lyoniin, Muscatiin ja Bolognaan. Emiratesin A350 -koneisiin mahtuu 312 matkustajaa, joille on tarjolla istuimia kolmessa matkustusluokassa. Business-luokassa matkustajille on tarjolla 32 matkustajapaikkaa (1-2-1), premium economy -luokassa 21 paikkaa (2-3-2) ja economy-luokassa 259 paikkaa (3-3-3). Koneessa on kokonaan uudenlainen matkustamo, jossa matkustamon sisätila on aiempaa korkeampi ja käytävät ovat kaikissa luokissa aiempaa leveämpiä. Kaikissa matkustusluokissa on käytössä Aerblade-järjestelmä, joka pimentää ikkunat automaattisesti vain nappia painamalla. Business-luokan istumissa on oma minibaari, jossa on tarjolla juomia ja pientä purtavaa. Myös matkustamoviihdejärjestelmä on uusin versio Emiratesin ice-järjestelmästä (information, connectivity and entertainment). Sen taustalla on Thalesin AVANT Up -ratkaisu. Matkustamoviihdejärjestelmän kerrotaan tuovan käyttöön yli 30 uutta ominaisuutta ja lisää on tulossa seuraavien kuukausien aikana. AVANT Up mahdollistaa laajan valikoiman digitaalisia palveluita, joita voidaan konfiguroida yksilöllisesti uudenlaisen matkustuskokemuksen tarjoamiseksi. Matkustajat voivat kirjautua järjestelmään ja tallentaa asetuksensa sekä jatkaa suosikkiohjelmiensa katselua. Sisältönä on jopa 6500 eri kanavaa elokuville, TV-ohjelmille, musiikille sekä peleille. Katsottavissa on myös viiden kameran tuottama kuva lentokoneen ulkopuolelle. Thalesin mukaan käyttöliittymää voi ohjata kosketus- ja pyyhkäisyliikkeiden lisäksi myös äänikomennoin, jolloin IFE on käytettävissä aiempaa helpommin lähes kaikille matkustajille. IFE-järjestelmä voi myös antaa matkustajalle suosituksia tämän katseluhistorian perusteella sekä kertomaan matkustajalla suoraan tiedot oman jatkolennon lähtöportista. Matkustajien kosketusnäytöt tarjoavat huippukuvanlaatua 4K QLED HDR -tasolla ja istumissa on USB-C -latausmahdollisuus (60W) sekä mahdollisuus kytkeä samanaikaisesti kaksi bluetooth-laitetta. Business-luokassa IFE-näytön koko on 20 tuumaa, premium economyssa ja economyssä 13,3 tuumaa. Matkustajien käytössä on aiempaa nopeampi WiFi-nettiyhteys, joka tarjoaa katkeamattomat yhteydet A350-koneiden reittiverkostossa myös pohjoisnavalla. Emiratesin A350 -kone on ensimmäinen, johon on asennettu Airbusin uusi HBCplus satcom -järjestelmän Ka-antenni. Sopimuskumppanina on Viasat.
|
|||