Ensimmäinen Ilmavoimien nykyisistä Boeing F/A-18 Hornet -hävittäjistä nousi ilmaan 25 vuotta sitten

HN-461_260912Suomen Ilmavoimien ensimmäisen F/A-18 Hornet -hävittäjän ensilennosta on jo 25 vuotta. McDonnell Douglasin vuonna 1995 valmistama kaksipaikkainen F-18 -hävittäjä nousi ensilennolleen St. Louisissa 21. huhtikuuta. Suomessa kyseinen hävittäjä lentää tunnuksella HN-461.

 Suomen Ilmavoimat on parhaillaan korvaamassa Boeing (McDonnel Douglas) F/A-18C/D Hornet -hävittäjiään uudella suorituskyvyllä HX-hankkeessa. Korvattavista koneista ensimmäisenä taivaalle nousseen ensilennost tuli kuluneeksi jo 25 vuotta.

Nyt käytössä olevat hävittäjät tilattiin DX-hankkeen perusteella valtioneuvoston päätöksellä vuonna 1992 FMS-kaupoilla (Foreign Military Sales).

HN-461_FF_IlmavoimatKaksipaikkainen F-18 -hävittäjä (HN-461 1270/FND001) nousi ilmaan aamulla 21.4.1995 kello 08.30 McDonnell Douglasin eli nykyisen Boeingin St Lousin tehtailta noin puolentoista tunnin mittaiselle koelennolle.

Ilmavoimat kertoo, että hävittäjän ensilennon suorittivat McDonnell Douglasin koelentäjä Fred Madenwald ja US Navyn komentajakapteeni Dave Stuart.

Suomi oli hankkinut kaikkiaan 64 hävittäjää, joista seitsemän oli kaksipaikkaisia F-18D -koneita ja loput 57 olivat yksipaikkaisia F-18C -koneita. Neljä ensimmäistä kaksipaikkaista hävittäjää saapuivat Suomeen ja Satakunnan lennoston Pirkkalan tukikohtaan 7.11.1995.

Patria_HN_huolto_1Kaikki kaksipaikkaiset koneet rakennettiin Yhdysvalloissa, mutta yksipaikkaiset koottiin Patrian silloisen Kuoreveden eli nykyisen Jämsän Hallin tehtailla. Ilmavoimat vastaanotti 64 Hornetia vuosina 1995-2000. Viimeinen koneyksilö vastaanotettiin elokuussa 2000.

Suomi integroi hävittäjiinsä myös ilmasta-maahan vaikutuskyvyn, jonka jälkeen tyyppimerkintää lisättiin A-kirjain (Attack) (Ensimmäiset MLU2 päivitetyt Hornetit ovat koelentovaiheessa). Suomen F/A-18 Hornet -hävittäjistä kaksi on menetetty turmissa vuosien varrella.

HN-461_110320Hornetit poistuvat käytöstä vaiheittain vuodesta 2025 lähtien vuoteen 2030 mennessä. Koneet lennetään ns. loppuun ja ne poistetaan käytöstä elinkaaren päättyessä. Todennäköisesti ainakin osa koneista tullaan aikanaan museoimaan.

Nyt käynnissä olevassa HX-hankkeessa valittavan Ilmavoimien seuraavan suorituskyvyn mukaisten hävittäjien osalta tilaus on määrä tehdä vuonna 2021.

Toimitusten odotetaan alkavan vuoden 2025 aikana. IOC-kyvy on määrä saavuttaa vuonna 2027 ja täysi operatiivinen kyky eli FOC on määrä saavuttaa Hornetien poistuessa vuonna 2030. MH, HK

HN-461_131112 Lue myös: