Etelä-Korean lentoasemilla tarkastettiin erityisesti rakennelmia, jotka sijaitsevat kiitoteiden läheisyydessä sekä laajemmin lentokenttien turvallisuusasioita.
Turmakone oli ennen tuhoisaa törmäystä osunut lähestymisen aikana lintuihin, joiden jäänteitä on löydetty molemmista moottoreita. Onnettomuustutkintaan haasteita tuo lennontallentimien pysähtyminen neljä minuuttia ennen kohtalokasta törmäystä suuntasädeantennirakennelmaan. Tämä viittaa siihen, että koneen molemmat moottorigeneraattorit olisivat olleet poissa käytöstä ja kone olisi ollut käytännössä lähes sähkötön. Lentokenttien tarkastusten perusteella suunnitteilla on kehittää kiitotieturvallisuutta eri tavoin. Nykyisten lentoasemien lisäksi vaatimukset koskevat myös rakenteilla olevia uusia lentoasemia.
Muita toimenpiteitä ovat turvallisuusmääräysten uudistaminen sekä ottamalla käyttöön SMS-turvallisuudenhallintajärjestelmä (Safety Management System).
Suunnitelman mukaan lähestymis- ja valojärjestelmien perustukset kaivetaan maahan ja toteutetaan erilaisin materiaalein kuin aiemmat betonivahvisteiset maavalliratkaisut. Yksi kiitotieturvallisuutta parantavista ratkaisuista on RESA-alueen pidentäminen 240 metriin. Sellainen toteutetaan nyt seitsemälle lentokentälle, joilla RESA on alle 240 metriä. Nämä lentoasemat ovat Muan, Gimhae, Yeosu, Pohang-Gyengju, Sachen, Ulsan ja Wonju. Mikäli RESA-alueen pidennys ei onnistu toteutetaan kiitotien jatkeelle EMAS-rakenne. Lentokentillä havaittiin puutteita myös vedenpoistoissa sekä liian korkeita sääantureita ja lähestysmivalorivejä, joissa ei ole katkeamista helpottavaa rakennetta.
Muanin lentoasemalla työ on jo käynnissä ja pohjoispään valli on purettu. Antenni- ja valojärjestelmät toteutetaan nykyisen sijaan hajoavalla rakenteella ja RESA-alueet kasvatetaan 240 metriin. Muanin lentokenttä pysyy suljettuna 18. huhtikuuta 2025 saakka. Lue myös:
|
|||