Finnair hakee vaihtoehtoista liikenne- sekä säästösuunnitelmaa - Venäjän ilmatilan sulku uhkaa

Finnair_tailsVenäjän ilmatilan mahdollisella sulkemisella olisi merkittävä vaikutus Euroopan ja Aasian väliseen lentoliikenteeseen, jolla on tärkeä rooli Finnairin verkostossa. Ilmatilan sulkemisen negatiiviset taloudelliset vaikutukset Finnairiin ovat erityisesti tilanteen pitkittyessä huomattavia.

Ylilentoihin liittyvän uuden epävarmuuden vuoksi Finnair peruu vuoden 2021 viimeisen neljänneksen tuloksen yhteydessä antamansa vuoden 2022 ensimmäistä neljännestä ja vuoden 2022 jälkipuoliskon toimintaympäristöä koskevan ohjeistuksensa.

EU-valtiot ovat kieltämässä yhtenäisenä linjana venäläisten ilmailutoimijoiden saapumisen ilmatilaansa. Lähes koko Eurooppa on jo asettanut kiellot voimaan. Näiden seurauksena Venäjä on kategorisesti estänyt kieltoja asettaneiden valtioiden lentoyhtiöiden pääsyn Venäjän ilmatilaan. Sama kohtalo odottaa todennäköisesti myös Suomea.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Suomi valmistautuu toimimaan EU:ssa yhdessä tehtävien linjausten perusteella.

Manner_2021_3”Ukrainan hätä koskettaa kaikkia eurooppalaisia, ja ymmärrämme EU:n päätöksen sulkea ilmatilansa. Toteutamme nyt varautumissuunnitelmaamme, sillä tilanne vaikuttaa voimakkaasti Finnairiin. Venäjän ilmatilan kiertäminen pidentää lentoaikoja Aasiaan niin paljon, että useimpien Aasian ja Helsingin välisten rahti- ja matkustajalentojen operointi ei ole taloudellisesti kestävää eikä kilpailukykyistä”, sanoi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.

Mahdollinen kiertoreitti pidentäisi lentoaikaa ja nostaisi sitä kautta polttoaineen kulutusta sekä miehistökustannuksia. Pidentynyt lentoaika ei enää mahdollistaisi myöskään tehokasta koneiden käyttöä eli edestakaista operaatiota samalla koneella 24 tunnissa. Kustannusnousu ei kenties enää mahdollistaisi myöskään kannattavia lentoja.

AWF_Finnair_pallo_1Operatiiviset syyt voisivat myös rajoittaa kaksimoottorikoneiden käyttöä pohjoisella reitillä Suomesta kohti Japania. Finnairin käyttämillä A330- ja A350 -laajarunkokoneilla tulee olla yksimoottoritilanteita varten varalentopaikkoja matkan varrella. Normaalisti ne sijaitsevat Venäjällä.

Esimerkiksi ns. 180 minuutin ETOPS-operoinnissa tällaisen lentopaikan tulisi olla kolmen tunnin lentomatkan päässä yhdellä moottorilla lennettäessä. Airbus A350-koneille on saatavissa myös pidempi 370 minuutin ETOPS-operointimahdollisuus.

Finnairin Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoilla varausten määrä on selvässä kasvussa pandemian vaikutusten koko ajan pienentyessä. Finnair työstää parhaillaan vaihtoehtoista liikenne- sekä kustannussäästösuunnitelmaa tilanteen pitkittymisen varalle ja tiedottaa näistä tulevien viikkojen aikana.

”Pandemian valtavista negatiivisista taloudellisista vaikutuksista huolimatta Finnairin kassa on yhä vahva, sillä se oli vuoden lopussa suuruudeltaan noin 1,7 miljardia euroa. Tässä on mukana kokonaisuudessaan nostamaton Suomen valtion myöntämä 400 miljoonan euron hybridilaina, joka tukee myös omia pääomiamme”, sanoi Manner.

Finnair_A350_winglet_1”Valtio-omistaja on todennut, että Finnair on strategisen intressin yhtiö. Uusien olosuhteiden vallitessa me yhtiössä näemme, että toimivat lentoyhteydet ovat entistäkin tärkeämpiä Suomen talouden, turvallisuuden sekä huoltovarmuuden kannalta. Yhtiö kartoittaa eri ratkaisuvaihtoehtoja siltä varalta, että tilanne pitkittyy, ja käy aktiivista dialogia Suomen valtion kanssa", päätti Manner.

Finnair ilmoitti 27. helmikuuta peruvansa ennakoivasti lentojaan osaan Aasian-kohteista viikon ajaksi.

Lue myös: