(Päivittynyt klo 17.15) Finnair joutuu perumaan poliittisen lakon vuoksi valtaosan lennoistaan, yhteensä arviolta noin 550 lentoa 1.-2.2.2024, koska lakko vaikuttaa merkittävästi Helsinki-Vantaan lentoaseman toimintoihin ja Finnairin lentotoimintaan. Helsinki-Vantaan lentoaseman kapasiteetti on lakon aikaan päiväsaikaan vain kymmenen lentoa tunnissa. Suomen päälentoaseman kapasiteetti on poliittisen lakon aikaan vain noin kymmenen operaatiota tunnissa (Lue 28.1. julkaisemamme uutisen aiheesta: Lentoasemien lakonaikaiset rajoitukset: osa kiinni ja suurelle osalle vain kaksi lento-operaatiota tunnissa). Finnairin liikenneohjelmassa on normaalisti noin 280 lentoa päivässä, eli suurin osa helmikuun 1. ja 2. päivän lennoista tullaan perumaan. Lakko vaikuttaa Finnairin lisäksi myös muihin Helsinki-Vantaalle sekä muille Suomen lentoasemille operoiviin lentoyhtiöihin. Finnairin tavoitteena on kuitenkin lentää lakkopäivien aikana joitain yksittäisiä lentoja ja Finnair viestii näistä suoraan kyseisten lentojen asiakkaille. Finnair toteuttaa lentojen peruutukset järjestelmissään lento kerrallaan tiistaiaamusta 30. tammikuuta 2024 lähtien ja tarjoaa samalla asiakkaille automaattisesti vaihtoehtoista reititystä. Asiakkaat saavat tiedon lennon peruutuksesta ja vaihtoehtoisesta reitityksestä sitä mukaa, kun peruutukset on järjestelmissä tehty. Lakkopäivinä lennettävien yksittäisten lentojen maapalveluissa, kuten matkatavarakuormauksessa ja lentojen juoma- ja ruokatarjoilussa, voi esiintyä häiriöitä ja lennot saattavat viivästyä. Kaukolentojen osalta Finnair uudelleenreitittää Helsinki-Vantaan kautta kulkevat vaihtomatkustajat mahdollisuuksien mukaan uudelleen suoraan lähtöasemalta määränpäähän. Syynä muutokseen on jatkolentojen puute lakon aikana Helsinki-Vantaalta. ”Olemme antaneet asiakkaille mahdollisuuden vaihtaa lentojaan Finnairin muiden päivien lennoille, ja yli 35 000 asiakasta on tämän mahdollisuuden hyödyntänyt. Laajemmin pääsemme tekemään uudelleenreitityksiä 30.1.2024 alkaen, sillä käytämme uudelleenreitityksissä myös muiden lentoyhtiöiden lentoja ja toimimme uudelleenreitityssopimusten aikajänteiden puitteissa”, sanoi Finnairin operatiivisen keskuksen johtaja Jari Paajanen. Koska peruttavia lentoja ja uudelleenreititettäviä asiakkaita on paljon, menee uudelleenreitityksiin yhteensä noin kaksi päivää. ”Teemme parhaamme tarjotaksemme sopivan lentovaihtoehdon mahdollisimman monelle asiakkaalle, mutta vaihtoehtoisia lentoja on rajatusti. Pyydämme, että asiakkaat jaksaisivat odottaa meiltä tulevaa ehdotusta vaihtoehtoiseksi lennoksi, sillä asiakaspalvelukeskuksemme ovat valitettavasti ruuhkautuneet ja jonotusajat voivat venyä pitkäksi", jatkoi Paajanen. ”On todella ikävää, että poliittinen lakko vaikuttaa näin merkittävästi asiakkaidemme matkoihin. Tiiviissä yhteistyössä kumppaneidemme kanssa pyrimme varmistamaan, että saamme lentoliikenteen käynnistettyä mahdollisimman sujuvasti lakon jälkeen”, kertoi Paajanen. Finnair tarjosi jo 19. tammikuuta asiakkailleen mahdollisuutta siirtää lentojaan pois lakkopäiviltä (Lue uutisemme aiheesta: Finnair valmistautuu helmikuun poliittisiin lakkoihin - lentojen siirrot asiakkaille mahdollistetaan). Asiakkaat, joilla on varaus Finnairin lennolle ajalla 31.1.–3.2.2024 voivat aikaistaa matkaansa tai siirtää sitä myöhemmäksi niin, että matkustuspäivä on viimeistään 15.3.2024. Jos asiakkaan lipputyyppi normaalistikin mahdollistaa muutokset, hän voi siirtää matkustuspäiviä itse Finnairin verkkosivujen Varaukseni-palvelussa. Jos asiakkaan lipputyyppi ei mahdollista muutoksia, kuluttoman muutoksen matkustuspäivään voi tehdä ottamalla yhteyttä lipun varanneeseen matkatoimistoon tai Finnairin asiakaspalveluun. Finnair on viestinyt tästä mahdollisuudesta suoraan asiakkaille, joilla on varaus lakkopäivien aikana. Mikäli matkan ajankohdan siirtäminen ei ole asiakkaalle mahdollista, hän voi perua varauksensa ja hakea käyttämättömästä lipusta takaisinmaksua. Finnairilta lipun ostaneet asiakkaat voivat tehdä tämän Finnairin verkkosivujen Varaukseni-palvelussa tai ottamalla yhteyttä Finnairin asiakaspalveluun. Jos lippua ei ole ostettu suoraan Finnairilta, asiakkaan tulee olla yhteydessä lipun varanneeseen matkatoimistoon. Päivitys kello 17.15: Lisätty tieto kaukolentomatkustajien mahdollisesta uudelleenreitittämisestä. Lue myös:
|
|||