"Vieläkään ei ole kerrottavaa. Tulemme tekemään päätöksen asiasta seuraavan 1-2 vuoden sisään", kertoi Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto yhtiön vuoden 2024 kolmannen vuosineljänneksen tulosjulkistuksen yhteydessä viitaten kapearunkolaivastouudistuksen alkamisen aikatauluun. "On hyvä muistaa, että lähimpänä oleva uudistamistarve koskee 15 lentokonetta. Koko laivastomme koko huomioiden, myös ne koneet joita Norra operoi, on 79 lentokonetta. Eli puhumme alle 20 prosentin rajatusta investoinnista, joka on siinä suhteessa hallittavissa", sanoi Kuusisto. Finnair julkisti tulosjulkistuksensa yhteydessä myös SBTi-ympäristötavoitteensa, joiden saavuttamiseen liittyvät mm. investoinnit uusiutuvaan lentopolttoaineeseen sekä lentokonekaluston uusimiseen (Lue uutisemme aiheesta: Finnair hakee päästövähennyksiä SBTi:n kautta - 13 % vähennys C02-päästöistä vuoteen 2033 mennessä). Finnairin omassa laivastossa on Airbus A319, A320 ja A321 -kapearunkokoneita. Uudistaminen koskisi todennäköisimmin juuri pienempiä A319-koneita, joita yhtiön laivastossa on viisi kappaletta ja A320-koneita, joita laivastoon kuuluu kymmenen kappaletta. Näistä ensimmäisten keski-ikä on jo 23,3 vuotta ja jälkimmäistenkin 22,1 vuotta. Mahdollisesti uudistaminen voisi lähivuosina koskea myös kahta vanhempaa A321-konetta. Mahdollisina korvaajina näille koneille voisivat toimia Airbusin A220- tai Embraer E2-koneet. Kasvun jatkuessa Finnair hankkii todennäköisesti myös lisää A321-koneita, jotka versiosta riippuen mahdollistaisivat myös kaukolentoja.
Syyskuun 2024 lopussa Finnair operoi 55:tä lentokonetta, joista 25 oli laajarunkokoneita ja 30 kapearunkokoneita. Finnairin operoiman laivaston keski-ikä oli 13,2 vuotta. Nordic Regional Airlines Oy (Norra) operoi 24 lentokoneen laivastoa Finnairin ostoliikenteenä. Kaikki lentokoneet on vuokrattu Finnair Aircraft Finance Oy:ltä. Lue myös:
|
|||