Perustamisvuoden 1923 aikana Aero Oy:n palvelukseen tuli 1897 syntynyt vääpeli Gunnar Lihr, joka oli toiminut Ilmavoimien palveluksessa lentäjänä ja mekaanikkona. Hänet rekrytoitiin yhtiön lentäjäksi 7. kesäkuuta 1924. Lihr oli saanut Saksassa koulutuksen Junkers-koneisiin.
Gunnar Lihr lensi Aeron palveluksessa Junkers F 13:n lisäksi mm. Junkers G 24 ja Ju 52 -koneita sekä vuokrakoneena yhtiössä ollutta Junkers W 34 -konetta. Vuonna 1934 tasavallan presidentti myönsi suomalaisen liikenneilmailun ensimmäiselle lentäjälle Gunnar Lihrille lentokapteenin arvonimen. Sittemmin näitä arvonimiä on vuosikymmenten varrella myönnetty yli 100 kappaletta.
Suomen ensimmäisen liikennelentäjän Gunnar Lihrin hauta sijaitsee Hietaniemen hautausmaalla. Sen tunnistaa Arabian keraamikon Mihail Schilkinin muotoilemasta upeasta kotkasta, joka on hautakiven päällä.
Osa Finnairin nykylentäjistä on aloittanut uransa Douglas DC-9 -koneilla ja siirtynyt eteenpäin McDonnell Douglas MD-80, Airbus A32S Douglas DC-10, McDonnell Douglas MD-11, Airbus A340, Airbus A330 -koneiden kautta nykyisiin uusimman sukupolven Airbus A350 XWB -koneisiin.
Entisaikaan kokeneet lentäjät olivat osa Finnairin brändiä. He olivat osoitus korkeasta turvallisuuskulttuurista. Saavutettuja rajapyykkejä juhlistettiin eri tavoin. Vuonna 1930 yhtiön ensimmäinen lentäjä Gunnar Lihr sai kiitolliselta Aerolta kultaisen rannekellon osoituksena viiden vuoden palveluksesta yhtiön hyväksi.
Ensimmäinen raja oli 10 000 lentotuntia, jolla pääsi ns. kiulukerhoon. Seuraava raja oli nappokerho. Tämän hopeisen löylykauhan saaminen vaati jo 20 000 lentotuntia. Sitä seurasi vielä 25 000 lentotunnin raja, jolloin yhtiön oli määrä lämmittää lentäjälle sauna. Ensimmäisenä suomalaisena liikennelentäjänä 20 000 lentotunnin rajan vuonna 1973 Douglas DC-8 -koneen kapteenina saavutti Jaakko Hillo. Tapaus sai tuolloin merkittävästi julkisuutta ja sitä juhlistettiin heti lennon jälkeen.
Suomalaisia liikennelentäjiä edustaa kaksi lentäjäliittoa. Niistä Suomen Liikennelentäjäliitto SLL edustaa Finnairin lentäjiä ja Suomen lentäjäliitto FPA on koonnut yhteen lähes kaikki suomalaiset liikenne- ja ammattilentäjät. Lue myös: Artikkeli: Gunnar Lihr – Ensimmäinen suomalainen liikennelentäjä
|
|||