Finnairin Vilnan lennolla savun hajua ohjaamossa - Norran operoima ATR 72-500 kääntyi Riikaan

OH-ATI_080222(Päivittynyt 20.2. klo 21.26) Finnairin Helsinki-Vantaalta Vilnaan torstaina 17. helmikuuta lähtenyt Norran operoima lento AY1107 päätyi savuhavainnon seurauksena Riikaan. Lentäjät olivat tehneet havainnon mahdollisesta sähköpalosta koneen ohjaamossa. Teknisen välilaskun jälkeen matkustajat jatkoivat bussikuljetuksella Vilnaan.

Norran Finnairille operoima ATR 72-500 -potkuriturbiinikone (OH-ATI) nousi ilmaan Helsinki-Vantaalta 17. helmikuuta noin kello 11.30. Lennon AY1107 määränpää oli Liettuan Vilna.

Lennon lähestyessä Liettuan rajaa lentopinnalla 170 ohjaajat käänsivät koneen kohti lähintä lentokenttää ja jättivät matkalentokorkeuden. Lentäjät tekivät päätöksen teknisestä välilaskusta Riikaan.  Aviation Heraldin mukaan ohjaajat olisivat laskeutuneet Riian lentokentän kiitotielle 18 noin 20 minuuttia myöhemmin.

Normaalin prosessin mukaisesti Riian lennonjohto kutsui paikallisen pelastuspalvelun ottamaan vastaan saapuvan lennon. Riian lentoaseman mukaan koneessa oli 14 matkustajaa ja neljä miehistön jäsentä. Laskeutuminen sujui normaalisti, eikä matkustajia ollut Norran antaman lausunnon mukaan tarpeen evakuoida, vaan he poistuivat normaalisti matkatavaroineen terminaaliin. Matkustajien matka Vilnaan jatkui myöhemmin bussilla.

AY1107_RigaSyynä Latvian Riikaan tehtyyn tekniseen välilaskuun oli Norran vahvistamien tietojen mukaan mukaan lentäjien tekemä havainto mahdollisesta sähköpalon hajusta ATR 72-500 -koneen ohjaamossa. Savua ei kuitenkaan ollut silmin havaittavissa. Norran mukaan hajua ei havaittu myöskään matkustamossa, eikä tapahtumista aiheutunut välitöntä vaaratilannetta.

Sähköpalon hajun alkuperäksi paljastui myöhemmissä tutkimuksissa ATR 72-500 -koneen ohjaamon sivuikkunan lämmitysjärjestelmä. Riika valikoitui välilaskupaikaksi olosuhteiden perusteella, sillä siellä ei vallinnut jäätäviä olosuhteita tapahtumien aikaan. Lähtökentällä Helsinki-Vantaalla ja määräkentällä Vilnassa oli tapahtuman aikaan jäätäviä olosuhteita. Mahdollisen vikatilanteen seurauksena jäänpoistojärjestelmä ei ollut käytettävissä.

Kyseinen ATR 72-500 -kone siirtolennettiin Riiasta Helsinki-Vantaalle perjantaina 18. helmikuuta. Liikenneohjelmaan OH-ATI palasi 19. helmikuuta reitillä Helsinki-Vantaalta Varsovaan. 

Norran ATR 72-500 -koneissa on tehty savuhavaintoja ainakin vuonna 2021, jolloin lentoa Riiasta jatkettiin Helsinki-Vantaalle saakka. Vuonna 2019 Norran ATR 72-500 -kone evakuoitiin Tallinnassa laskeutumisen jälkeen, kun ohjaamossa oli tehty savuhavainto.

Savuhavainto ja mahdollinen tulipalo ovat kriittisimpiä vaaratilanteita lennolla, joihin suhtaudutaan äärimmäisellä vakavuudella. Tilanteissa pyritään laskeutumaan mahdollisimman nopeasti tiettyä toimintamenetelmiä noudattaen lähimmälle sopivalle lentokentälle.

Päivitys 20.2. kello 13.52: Täsmennetty uutista Norran antaman lausunnon perusteella. Savuhavainto tehtiin ohjaamossa ei matkustamossa toisin kuin latvialaismedia kertoi. Lentokonetta ei evakuoitu vaan matkustajat poistuivat koneesta normaalisti matkustamon ovesta toisin kuin latvialaismedia kertoi. Täsmennetty myös tapahtumien kulkua. MH

Päivitys 20.2. kello 21.26: Tarkennettu matkustajien ja miehistön määrää lennolla sekä koneessa ilmennyttä vikaa ja sen vaikutuksia operaatioon.

Aerotime: Finnair ATR 72-500 turboprop diverts to Riga due to smoke in cabin

Delfi: Dūmu dēļ 'Finnair' reiss no Helsinkiem uz Viļņu nosēžas Rīgā 

Lue myös: