Malmin lentokentän tulevaisuutta uhkaa asuinrakentaminen, käynnissä on oikeuskiista maanvuokrasopimuksesta ja edessä on lisäksi mahdollinen kunnallinen kansanäänestys lentokentän ilmailukäytön jatkosta. Yhteisen pöydän ääressä voisi olla mahdollista toteuttaa unelmat asunnoista ja lentotoiminnasta. Jo vuonna 2014 ensikertaa julkistettu Helsinki City Airpark -suunnitelma voisi olla yksi tällainen ratkaisu pitkään kiistaan. Malmin lentokentän tulevaisuus on ollut vuosikausia uhattuna ja vuosien varrella Helsingin kaupungin haluun rakentaa historialliselle lentokentällä asuntoja on etsitty erilaisia vaihtoehtoja. Jo vuonna 2013 tehtiin alustava visio siitä, miten lentokenttäaluetta voitaisiin kehittää niin, että ilmailutoiminta, liiketoiminta ja asuntorakentaminen otettaisiin kokonaisuutena huomioon. Konkreettinen Helsinki City Airpark -ennakkosuunnitelma, joka yhdistäisi lisärakentamisen ja lentotoiminnan julkaistiin joulukuussa 2014. Ennakkosuunnitelma mahdollisti lentokenttätoimintojen säilyttämisen ja asuinrakentamisen noin 12 000 asukkaalle. Nyt samainen valmistunut Helsinki City Airpark -ehdotus voitti Suomen ilmailuliiton, Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen, Suomen luonnonsuojeluliiton ja ja arkkitehti Nazzareno Sifon keväällä 2021 järjestämän ideakilpailun, jossa haettiin kompromissiratkaisua asunrakentamisen ja uhanalaisten siivekkäiden välille. Kilpailuun saatiin kahdeksan erilaista ehdotusta. Kilpailun järjestäneet tahot toivovat, että Helsingin kaupungin ja valtion päättäjät ottaisivat huomioon nämä visiot ennen kuin Malmin lentokentän alueen asemakaavoituksessa tehdään mitään peruuttamatonta. Ratkaisu perustuu siihen, että kentän varsinainen liikennealue kapenee säilytettävän kiitotien 18/36 varteen. Muu osan kentästä ympäristöineen voidaan rakentaa halutulla tavalla. Helsinki City Airpark -suunnitelma (PDF-tiedosto) Lue myös:
|
|||