”Lentokentän läheisyydestä on raportoitu viikon sisällä viisi drone-havaintoa ja nämä havainnot on tehty todella lähellä ilma-aluksia. Määrä on kasvanut selkeästi edellisvuodesta”, kertoo ANS Finlandin Helsinki-Vantaan lennonjohtokeskuksen päällikkö Karri Hannula Lentoposti.fi:lle. Droneista on tehty havaintoja ympäri Helsinki-Vantaan lentoaseman lähialuetta, joka ulottuu karkeasti noin 20 kilometrin päähän lentoasemasta. Äitienpäivän iltapäivänä tehty ensimmäinen drone-havainto tapahtui lähialueella lyhyellä 5-6 merimailin loppuosalla kiitotielle 22L eli Keravan yllä. Drone lensi laajarunkokoneen yläpuolella yli 600 metrin korkeudessa. Kyseisen kiitotien loppuosalla dronesta tehtiin myös toinen havainto. Myöhemmin drone-havainnoista raportoi myös kiitotien 15 loppuosalla lentänyt helikopteri.
Ruotsissa lentokenttä saatetaan jopa sulkea drone-havainnon seurauksena parinkymmenen minuutin ajaksi, joka on tyypillinen toiminta-aika kyseisille laitteille. ”Suomessakin mennään lentoturvallisuus edellä mutta ilmatilaa ei välttämättä suljeta. Pyrimme antamaan liikenneilmoituksia ja etsimme keinoja vaaran pienentämiseksi”, avaa Hannula toimintatapoja. Viikko takaperin maanantaina 7. toukokuuta drone-havainto tehtiin Pohjois-Espoon yllä. ”ilmoitamme tapauksista hälytyskeskuksen kautta, jonka seurauksena poliisi aloittaa omat toimensa. Asianosainen eli vaaran kokenut operaattori tai lentäjä tekee aiheesta rikosilmoituksen”, kertoo Hannula.
”Kyseessä on globaali ja haasteellinen ongelma, johon etsitään ratkaisua yhteistyöllä eri viranomaisten ja lentoyhtiöiden kanssa. Erilaiset turvallisuusvirastot kartoittavat ratkaisuja dronejen havainnointiin. Ne perustuvat tutkateknologiaan ja muunlaisiin havaintoihin”, jatkaa Hannula.
Suomessa on Euroopan liberaalein sääntely drone-toiminnassa. Se mahdollistaa hyvin erilaisia operaatioita riskiperusteisesti. Sääntely on kiristymässä EU-regulaation myötä mutta vaaratilanteiden lisääntyessä se voi kiristyä entisestään. Tämä taas ei vaikuttaisi sääntöjä tahallaan rikkoviin toimijoihin.
”Korkeusrajat ylittääkseen käyttäjän pitää tietoisesti muokata dronen asetuksia. Useilla valmistajilla kuten DJI:llä ja Yunic:illa on valmiiksi asetettu 120-150 metrin maksimikorkeus”, kertoo Trafin johtava asiantuntija Jukka Hannola Lentoposti.fi:lle.
”Tieto on saatavilla helpossa muodossa. Kyse ei ole tiedon puutteesta vaan välinpitämättömyydestä tai tahallisuudesta. Moni on jo huolestunut joutuvatko sääntöjä noudattavat operaattorit kärsimään toisten tekemisistä”, jatkaa Hannola.
Raportit dronejen ja ilma-alusten läheltä piti-tilanteista ovat kasvussa. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastojen mukaan tapauksia ei ollut yhtään vuonna 2014. Vuonna 2015 tapauksia oli kahdeksan, vuonna 2016 jo kymmenen, vuonna 2017 15 kappaletta ja vuonna 2018 toukokuun tapaukset mukaanlukien jo 11 kappaletta. Niistä kaikki ovat sattuneet suomalaisille ilma-aluksille. Kyseisistä läheltä piti -tilanteista 27 prosenttia on kuitenkin sattunut ulkomailla. Trafin vastaanottamien drone-raporttien kokonaistilastoissa on mukana läheltä piti -tilanteiden lisäksi myös miehittämättömän ilma-aluksen tekemät ilmatilaloukkaukset, miehittämättämän ilma-aluksen hallinnan menetys, epäselvyys toimintamenetelmissä tai toimintaohjeissa sekä tekniset viat. Kokonaistilastossa droneja koskevia raportteja oli vuonna 2014 yksi kappale, vuonna 2015 jo 16 kpl, vuonna 2016 34 kpl, vuonna 2017 37 kpl ja kuluvana vuonna toukokuu mukaanlukien 36 kpl. ”Ammattilaisten lisäksi toiminnastaan ovat raportoineet myös alan harrastajat. Valveutuneita harrastajia on paljon. Toivomme lisää raportteja jotta raportointikulttuuri kehittyisi”, kommentoi Trafin Hannola.
Suurella kohtaamisnopeudella suoritetuissa kokeissa 3,5 kg:n drone läpäisi liikennekoneen tuulilasin. Tutkimuksen mukaan jo 400 gramman painoinen metalliroottorinen miehittämätön kamerakopteri aiheuttaa kriittisen vaurion helikopterin tuulilaseille jopa pienemmällä nopeudella kuin 1,2 kg:n painoinen muoviroottorinen laite. Tuulilasien lisäksi erityisen kriittisiä törmäykselle dronen kanssa ovat helikoptereiden pyrstöroottorit. ”Vastuuttomalla toiminnalla estetään myös vastuullisten drone-toimijoiden ilmailu. Ensimmäisen törmäyksen jälkeen riippumatta sen tuloksista luvassa on entistä kovempaa sääntelyä”, arvioi ANS Finlandin lennonjohtokeskuksen päällikkö Karri Hannula. ”Ensiarvoisen tärkeää olisi saada tekijöitä vastuuseen, sillä kyseessä on aina vakava vaaratilanne”, päättää Trafin johtava asiantuntija Jukka Hannola. Lue myös:
|
|||