(Päivittynyt klo 12.07) Jeju Airin Boeing 737-800 (HL8088) tuhoutui laskeutumisen yhteydessä tapahtuneessa onnettomuudessa Muanin kansainsainvälisellä lentokentällä 29. joulukuuta 2024. Jeju Airin lento 7C2216 oli mahdollisesti törmännyt lintuihin ennen kohtalokasta laskeutumisyritystä, joka tehtiin toistaiseksi tuntemattomasta syystä sileällä koneella ja ilman laskutelineitä. Lentokenttäalueen betonivahvisteiseen antenni- ja valorakennelmaan törmännyt kone tuhoutui täysin. Jeju Airin lento 7C2216 oli noussut ilmaan Bangkokin Suvarnabhumin kansainväliseltä lentokentältä määränpäänään Etelä-Korean Muan. Ongelmat lennolla alkoivat sen lähestyessä Muanin lentokenttää. Matkustajakoneen raportoidaan törmänneen lintuihin ja koneesta lähestymisen aikaan julkaistuista valokuvissa näkyy oikeanpuolen moottorista tulevaa savua. Lentäjät olivat tämän jälkeen laskeutuneet Muaniin ja toistaiseksi tuntemattomasta syystä täysin sileällä koneella ilman laskeutumislaippoja tai etureunan solakoita. Myös laskutelineet olivat sisällä. Suurella nopeudella kiitotielle laskeutunut kone liukui edelleen kiitotien jatkeelle ja törmäsi siellä olleeseen aitarakennelmaan tuhoutuen ja syttyen tuleen. Kiitotien 19 jatkeella on peräkkäin kaksi betonivahvisteista maavallia, joiden päällä on kiitotiehen ja lähestymislaitteisiin liittyviä valo- ja antennijärjestelmiä. Ilmeisesti matkustajakone törmäsi niistä ensimmäiseen. Koneessa oli 181 henkilöä, joista kuusi oli miehistön jäseniä. Viimeisimmän viranomaistiedon mukaan ainakin 179 on kuollut onnettomuudessa. Kahden miehistön jäsenen on kerrottu löytyneen hengissä koneen takaosasta, mutta heidänkin tilaansa on kuvattu vakavaksi. Onnettomuuslentokenttä Muan sijaitsee noin 290 kilometriä Soulista lounaaseen. Lentokentällä oli annettu varoitus linnuista ennen lento-onnettomuutta. Jeju Airin kone oli lähestynyt ensin kiitotietä 01, jonka aikana se oli ilmeisesti törmännyt lintuparveen ja kääntynyt ilmassa ympäri yrittäen laskeutumista vastasuuntaan kiitotielle 19. Tapahtumat saattavat viitata mahdollisiin hydraulijärjestelmän ongelmiin, mutta ne eivät selitä laskutelineiden sisällä oloa. Niiden käyttöön on varajärjestelmä, joka mahdollistaa ulosoton. Mikäli linnut olivat vaurioittaneet koneen molempia moottoreita oli myös aika rajallista. Sama koneyksilö oli ollut teknisten ongelmien kohteena aiemminkin, sillä se päätyi hätätilan julistettuaan varalentopaikalle Souliin 27.12.2024.
Päivitys kello 11.03: Vahvistettujen menehtyneiden määrä nostettu 124 menehtyneestä 167 menehtyneeseen. Lisätty kuvat kiitotien jatkeen esteistä. Päivitys kello 12.07: Menehtyneiden määrä on vahvistettu olevan 179 ja kaksi miehistön jäsentä on löydetty vakavasti loukkaantuneina.
|
|||