Lentäjät pidätettiin LATAM Airlinesin kiitotieturman seurauksena - vapautettiin vasta seuraavana päivänä

LATAM_A320neoLähtökiidon aikana paloautoon 18. marraskuuta Perun Limassa törmänneen LATAM Airlinesin lennon LA2213 lentäjät pidätettiin tuoreeltaan tapahtumien seurauksena. Kansainvälinen lentäjäliitto IFALPA peräänkuulutti lausunnossaan positiivista turvallisuustutkintaa, lentäjien oikeusturvaa sekä Perua noudattamaan ICAO:n turvallisuuskulttuurin periaatteita. Viranomaiset vapauttivat lentäjät vasta noin vuorokausi lentoturman tapahtumisen jälkeen.

LATAM Airlinesin lennolla LA2213 ollut Airbus A320neo (CC-BHB) törmäsi Perun Liman Jorge Chavezin lentokentällä lähtökiidon aikana kiitotielle 16 ajaneeseen paloautoon. Lähtökiidon aikana lentokoneen nopeus oli suurimmillaan yli 120 solmua eli se oli ns. suurella nopeusalueella.

Yhteentörmäyksessä kuoli kaksi paloautossa ollutta palomiestä ja kolmas loukkaantui vakavasti. Matkustajakoneessa oli 102 matkustajaa ja kuuden hengen miehistö. Neljä koneessa ollutta loukkaantui vakavasti ja 36 sai lievempiä vammoja.

Viranomaiset pidättivät LATAM Airlinesin A320neo-konetta lentäneet lentäjät tuoreeltaan. Kansainvälinen lentäjäliitto IFALPA ei hyväksynyt toimia ja esitti pidätyksistä vastalauseen Perulle. Lento-onnettomuuden vuoksi jo ennestään kovassa psyykkisessä paineessa olevien lentäjien pidättäminen on IFALPAn mukaan erittäin haitallista lentoturvallisuudelle ja myös haittaa tutkintaa.

Lentomiehistön tulisi IFALPAn mukaan kaikissa olosuhteissa saada apua eikä heitä tulisi kuulustella välittömästi turman jälkeen. Ammattilaisten tulisi arvioida lentäjien henkinen ja fyysinen tila ennen kuulemisia, jotta onnettomuuden kulusta saataisiin tarkat tiedot turvallisuustutkinnan käyttöön.

Perun viranomaisten toimet olivat IFALPA:n mukaan myös ICAO:n Annex 13 ja 19 mukaisen positiivisen turvallisuuskulttuurin ja turvallisuusjohtamisen vastaisia. Toimet olivat sen mukaan omiaan johtamaan tulkintoihin lentäjien syyllisyydestä turmaan sen sijaan, että kyse olisi teknisestä viasta tai useamman eri tekijän aiheuttamasta virheiden sarjasta.

LATAM Airlinesin turmakonetta lentäneet kaksi lentäjää vapautettiin vasta noin vuorokausi tapahtumien jälkeen.

Alustavien tietojen mukaan Perun Liman lentoasemalla oli juuri ennen turmaa käynnistynyt pelastushenkilöstön harjoitus. Julkaistujen tietojen mukaan lentoaseman pelastuspalvelun oli määrä osoittaa harjoituksissa ehtivänsä eri puolille kiitotietä vaaditussa kolmessa minuutissa hälytyksestä.

Yhden paloauton raportoidaan toistaiseksi tuntemattomasta syystä ajaneen ilman asianmukaista lupaa aktiiviselle kiitotielle. Paloauton kuljettaja yritti ennen turmaa kääntyä ympäri ja poistua kiitotieltä. Lähtökiidossa ollut matkustajakone kuitenkin törmäsi paloautoon rajusti. Rullausteillä ja kiitoteillä on erilaisia ja erivärisiä opasteita ja maalausmerkintöjä sekä valoja, jotka opastavat alueella liikkuvia lentokoneita ja ajoneuvoja.

IFALPA korostaa myös spekuloinnin välttämistä onnettomuuteen myötävaikuttavista tekijöistä. Lentäliitto korostaa, että ainoastaan ICAO:n Annex 13 mukaisesti suoritettu laaja ja täydellinen onnettomuustutkinta antaa suosituksia, joita tarvitaan lentoturvallisuuden edistämiseksi ja vastaavien onnettomuuksien estämiseksi tulevaisuudessa.

Onnettomuutta tutkiin Perun onnettomuustutkintavirasto CIAA (Comision de Investigacion de Accidentes de Aviacion).

Lue myös: