Lufthansa aloitti siiven alapuolisten pyörteyttimien asennukset nykylaivastoonsa

vortexgen_lufthansaLufthansa vastaanotti keväällä 2014 ensimmäisen Airbus A320 -koneensa, johon on asennettu melujalanjäljen vähentämiseen tarkoitetut erityiset pyörteyttimet (Vortex Generator). Nyt yhtiön laivastossa jo on kymmenen hiljaisempaa konetta ja samalla on aloitettu kaikkien 157 koneen päivittäminen.

Yhdeksän suoraan tehtaalta vastaanotetun Vortex Generatoreilla varustetun Airbusin kapearunkokoneen lisäksi Lufthansa Technik on varustanut ensimmäisen laivastossaan olevan koneen näillä äänijälkeä pienentävillä laitteilla.

Lokakuun aikana muutokset tehtiin jälkiasennuksena ensimmäiseen Airbus A319 -koneeseen (D-AIBH), joka on jo lentänyt Saksan ja Euroopan ilmatilassa. Kaikkiaan muutos tehdään vuoden aikana 157:een Lufthansan kapearunkoiseen A319, A320 ja A321 -koneeseen. Niiden lisäksi tehtaalta on tulossa noin sata uutta entistä hiljaisempaa konetta.

Vortex_generator_AirbusSiipien alapinnalle asennettavat Vortex Generatorit eli pyörteyttimet muokkaavat ilman virtausta polttoainesäiliöiden paineentasausaukkojen ympärillä ja vähentävät siten melua laskeutumisvaiheessa.

Lufthansan mukaan lähestyvän koneen äänijälki 17 kilometrin päästä aina lentoasemalle saakka vähenee neljällä desibelillä (kyseessä on logaritminen asteikko, joten melun vaimeneminen on merkittävää). Ylilentokokeissa osa koneen äänistä saatiin kokonaan poistettua.

LH_7779X_1 Lufthansa vähentää lentomelua myös muuten, kuin A320-koneperheen laivastoa muokaten. Yhtiö vastaanottaa laivastoonsa tulevina vuosina kaikkiaan 59 uutta laajarunkoista lentokonetta.

Modernit 34 Boeing 777-9X ja 25 Airbus A350-900 -koneet ovat entistä hiljaisempia. Niillä on tarkoitus korvata vanhat Boeing 747-400 ja Airbus A340-300 -koneet vuodesta 2016 alkaen.

Lue myös: