Naton CEPS-polttoaineputkisto uusin jakelukanava Nesteen uusiutuvalle Neste MY -lentopolttoaineelle

NATO_CEPS_1Brussels Airlines käynnisti vuoden 2023 toteuttamalla ensimmäisen uusiutuvaa lentopolttoainetta (SAF, Sustainable Aviation Fuel) käyttävän lennon Brysselin Zaventemin lentoasemalta. Malagaan suuntautuneella lennolla oli käytössä suomalaisen Nesteen toimittamaa uusiutuvaa Neste MY -lentopolttoainetta. Polttoainetoimitus toteutettiin Brysselin lentoasemalle ensimmäistä kertaa käyttäen Naton Keski-Euroopan CEPS-putkistojärjestelmää (Central Europe Pipeline System).

BRU_tekstilogoNeste toimitti ensimmäisen erän uusiutuvaa Neste MY -lentopolttoainetta Brysselin Zaventemin lentoasemalle Belgian Gentin sekoituslaitokseltaan Naton Keski-Euroopan CEPS-polttoaineputkistojärjestelmän kautta. Polttoainesekoitus kuljetettiin putkistoa pitkin Brysselin lentoaseman yleiseen polttoainevarastoon, josta se on Brussels Airlinesin käytettävissä.

Päivää aiemmin saman järjestelmän kautta oli toimitettu Nesteen SAF-polttoainetta Liegen lentoasemalle, josta sitä hyödynnetään lähitulevaisuudessa todennäköisesti rahtilennoilla.

Nato kertoi marraskuussa 2022 Nato CEPS -putkistojärjestelmää kehitettävän myös uusiutuvan energian siirtotarpeisiin. Naton myönnettyä luvan uusiutuvan lentopolttoaineen toimituksiin CEPS-putkistojärjestelmän kautta sai suomalainen Neste, joka on johtava SAF-polttoaineiden valmistaja, ensimmäisenä luvan toimittaa uusiutuvaa lentopolttoainetta CEPS-putkiston kautta.

Naton Keski-Euroopan CEPS-polttoaineputkistojärjestelmä otettiin käyttöön vuonna 1958. Putkisto kulkee viiden Nato-maan Belgian, Ranskan, Saksan, Luxemburgin ja Alankomaiden kautta. Isäntämaiden lisäksi putkiston käyttäjiin kuuluu myös Yhdysvallat. Vuodesta 1993 lähtien kyseinen CEPS-putkisto on ollut ainoa polttoaineen jakelukanava Brysselin lentoasemalle. Zaventemenin ja Liegen lisäksi SAF-polttoainetoimituksia CEPS-putkiston kautta laajennetaankin todennäköisesti myös muille lentoasemille.

Kaikkiaan tämä 5279 kilometrin mittainen CEPS-putkisto yhdistää 36 eri toimituspistettä, joiden joukossa on jalostuslaitoksia, säiliöjunien tankkausasemia, säiliöautojen tankkausasemia ja satamia sekä 20 lentotukikohtaa ja kuusi suurempaa siviililentoasemaa, jotka ovat Zaventem, Liege, Köln, Frankfurt, Luxembourgin Findel ja Alankomaiden Amsterdamin Schipholin lentokenttä.

Putkiston kautta kulkee pääasiassa JET A-1 -lentopolttoainetta, mutta sen kautta voidaan siirtää kahden pisteen välillä myös mm. dieseliä tai tavallista polttoainetta. JET A-1 on kuitenkin ainoa tuote, jota miljoonan kuutiometrin vetoisessa putkistossa varastoidaan.

Brussels_OOSNO_RedDevilBelgialaisen ilmailun uutispalvelu Aviaton24.be:n mukaan Brussels Airlinesin Brysselistä 1. tammikuuta 2023 ilmaan noussut lento SN3737 Malagaan oli ensimmäinen biopolttoainetta hyödyntänyt lento.

Marraskuussa 2022 esitellyn jalkapalloteemaisen liekki-erikoisväreissä (Red Devils & Red Flames Livery) lentävän Brussels Airlinesin Airbus A320 (OO-SNO) -koneen tankeissa oli 38-prosenttista SAF-polttoaineseosta.

Lufthansa-konserniin kuuluvan Brussels Airlinesin kunnianhimoisia vastuullisuustavoitteita ovat hiilidioksidipäästöjen vähentäminen 50 %:lla vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2019 tasoon sekä saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2050 mennessä.

”Saavuttaaksemme ilmastotavoitteemme meidän on tulevina vuosina korvattava merkittäviä määriä fossiilisia polttoaineita muilla vaihtoehdoilla. Olemme investoineet uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoon ja käyttöön jo usean vuoden ajan yhdessä Lufthansa-konsernin kanssa. Uusiutuvaa lentopolttoainetta voidaan nyt kuljettaa sekoituslaitoksesta lentokoneisiimme nopeasti ja ympäristöystävällisesti. Tämä on merkittävä askel uusiutuvan polttoaineen käytön lisäämiseksi lähitulevaisuudessa”, sanoi Brussels Airlinesin toimitusjohtaja Peter Gerber.

Neste_biofuel_tankkiauto”Uusiutuva lentopolttoaine on tällä hetkellä käytettävissä olevista vaihtoehdoista tehokkain tapa vähentää lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä. Neste tekee yhteistyötä esimerkiksi Brussels Airlinesin ja Lufthansa-konsernin sekä lentoasemien ja logistiikan tarjoajien kanssa, jotta uusiutuvaa lentopolttoainetta olisi saatavilla eri puolilla Eurooppaa ja myös maailmanlaajuisesti", sanoi Nesteen uusiutuvien lentopolttoaineiden apulaisjohtaja Jonathan Wood.

Uusiutuvan Neste MY -lentopolttoaineen käytöllä voidaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 % polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna. Neste MY -lentopolttoaine valmistetaan vastuullisesti hankituista uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä.

Uusiutuva lentopolttoaine sekoitetaan tavanomaiseen lentopolttoaineeseen, ja se toimii saumattomasti jo käytössä olevien polttoaineiden jakelujärjestelmien ja lentokoneiden moottorien kanssa. Nykyinen seossuhteen maksimi ns. drop-in -polttoaineella on 50 prosenttia. Siten se täyttää ASTM- (American Society for Testing and Materials) ja muut suorituskykyvaatimukset. Eri toimijoilla on käynnissä hankkeita, joilla mahdollistetaan lähivuosina myös 100-prosenttisen biopolttoaineen käyttö.

Suomalaisen Nesteen valmistamaa uusiutuvaa lentopolttoainetta on kaupallisesti saatavilla ja käytössä maailmanlaajuisesti. Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen vuotuinen tuotantokapasiteetti kasvaa 1,5 miljoonaan tonniin vuonna 2023.  Ilmailuala tarvitsee käyttöönsä 500 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuosittain vuoteen 2050 mennessä, jonka myötä olisi saavutettavissa merkittävät päästövähennykset. MH