Neste, ATR ja Braathens tavoittelevat nopeutettua hyväksyntää 100% SAF-polttoaineen käytölle

BRA_ATR_HEL_1Lentokonevalmistaja ATR, suomalainen uusiutuvan lentopolttoaineen valmistaja Neste sekä alueellinen lentoyhtiö Braathens Regional Airlines (BRA) käynnistivät yhteisen päästövähennyshankkeen. Tavoitteena on kiihdyttää uusiutuvien lentopolttoaineiden (SAF) käyttöönottoa ja luvassa on  ATR-potkuriturbiinikoneen koelento suomalaisvalmistajan 100-prosenttisella uusiutuvalla polttoaineella vuoden 2022 aikana.

Yhteishankkeessa ATR, Neste ja BRA pyrkivät nopeuttamaan 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käytön hyväksyntää ATR-potkuriturbiinikoneissa. Nykyisin suurin sallittu sekoitussuhde on 50 prosenttia.

Toimijat aikovat toteuttaa koelennon BRA:n ATR 72-600 -koneella vuonna 2022. Kyseisellä lennolla toinen matkustajakoneen Pratt & Whitney Canada PW127 -moottoreista käyttäisi 100-prosenttista uusiutuvaa lentopolttoainetta ja toisessa moottorissa sekoitussuhde olisi nykyinen maksimi eli 50 prosenttia.

Päästövähennyksien odotetaan olevan kyseisellä lennolla noin 64 prosenttia. Molempien moottoreiden käydessä 100-prosenttisella SAF-polttoaineella olisi CO2-päästövähennys noin 82 prosenttia tyypillisellä BRA:n operoimalla reitillä.

Uusi hanke seuraa aiempaa Perfect Flight-kokeilua vuodelta 2019, jolloin BRA:n ATR-koneella lennettiin 50-prosenttisella SAF-polttoaineen seoksella.