Yhdysvaltain onnettomuustutkintavirasto NTSB:n alustavan onnettomuustutkintaraportin mukaan lentonäytösjohtaja ei ollut käynyt ennen lentoa läpi ohjaajien kanssa korkeusporrastusvaatimuksia eikä lentäjiä ohjeistettu niiden osalta myöskään esityslennon aikana. Historialliset ilma-alukset Boeing B-17 Flying Fortress ja Bell P-63F Kingcobra törmäsivät ilmassa kesken esityslennon 12. marraskuuta 2022 Wings Over Dallas -lentonäytöksessä. Boeing B-17G Flying Fortress -pommikone (N7227C) ja Bell P-63F Kingcobra -hävittäjä (N6763) törmäsivät yhteen Wings Over Dallas -lentonäytöksessä 12. marraskuuta 2022 kello 13.22 paikallista aikaa. Molemmat toisen maailmansodan aikaiset ilma-alukset syöksyivät törmäyksen seurauksena maahan syttyen tuleen. B-17G -koneessa menehtyivät koneen päällikkö, perämies ja kolme miehistön jäsentä. Myös P-63F -koneen lentäjä menehtyi turmassa. NTSB:n tutkijoilla on ollut käytössä lennonjohdolta saadut radiopuhelinliikenteen nauhoitukset. Tutkinnan käytössä on ollut myös B-17 -koneen Avidyne IFD540 -elektroninen lentonäyttö ja P-63F-koneen GPSMAP 496 -laite, jotka molemmat vaurioituivat turmassa. NTSB:n Washingtonin laboratorio selvitti niistä mahdollisia paikka-, korkeus- ja nopeustietoja. B-17G-koneessa ollut laite tarjosi tutkintaan paikkatietoja, mutta P-63F -koneessa ollut laite ei ollut tallentanut mitään turmalennon aikana. Kummassakaan lentokoneessa ei ollut ohjaamoäänitallenninta (CVR) eikä lentoarvotallenninta (FDR). Ne eivät ole vaatimuksina näin vanhoissa ilma-aluksissa. Tutkintaa on auttanut myös yleisön NTSB:lle toimittama suuri määrä videoita ja valokuvia, joissa yhteentörmäys ja niitä edeltävät hetket näkyvät. Tutkinnassa materiaalista on voitu selvittää lentokoneiden tarkka törmäystilanne, asento, korkeus ja nopeus. NTSB:n 30. marraskuuta julkistaman alustavan onnettomuustutkintaraportin mukaan onnettomuushetkellä esitysalueella ja esityslinjalla oli useita lentokoneita, jotka osallistuivat kyseiseen esityslentoon. Onnettomuuteen joutunut B-17G Flying Fortress oli johtokone kaikkiaan viiden historiallisen pommikoneen muodostelmasta. Toinen turmakone eli P-63F oli numero kolme yhteensä kolmen historiallisen hävittäjän muodostelmassa. Käydyn radiopuhelinliikenteen ja ADS-B-tietojen perusteella lentonäytösjohtaja (Air Boss) ohjeisti molemmat muodostelmat palaamaan Dallasin Executiven lentoaseman kiitotien lounaispuolelta takaisin esitysalueelle. Hävittäjien tuli siirtyä jonomuodostelmaan ja lentää pommikoneiden edellä noin 150 metrin päässä esityslinjasta ja pommikoneiden tuli lentää noin 300 metrin päässä esityslinjasta. Lentonäytöstä johtanut lentonäytösjohtaja Air Boss ei ollut ohjeistanut lentäjille ennen näytöstä erillisiä korkeusrajoituksia eikä niitä annettu myöskään esityslennon aikana. Hävittäjämuodostelman lähestyessä näytöslinjaa P-63F -hävittäjä oli kallistuneena vasemmalle, kun se törmäsi rajusti B-17G -pommikoneen runkoon siipilinjan taakse. Molemmat lentokoneet hajosivat ilmassa törmäyksen voimasta ja putosivat maahan ruohikkoiselle alueelle lentokenttäalueella kiitotien 31 eteläpuolelle. B-17G -pommikone syttyi tulee siipien alueelta sen pudotessa kohti maata. Osuessaan maahan pommikone räjähti. Molempien lentokoneiden ohjausjärjestelmien osakokonaisuudet löytyivät putoamispaikan alueelta. Molempien lentokoneiden jäänteet on siirretty toisaalle tutkinnan käyttöön. NTSB:n mukaan onnettomuustutkinnan odotetaan valmistuvan 12-18 kuukauden sisällä. Lue myös:
|
|||