Pratt & Whitney GTF -moottoroitu Airbus A321XLR sai EASA:n tyyppihyväksynnän - ensitoimitus lähestyy

PW_A321XLR_1Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA myönsi 7. helmikuuta 2025 tyyppihyväksynnän Airbusin erittäin pitkille lennoille suunnitellulle A321XLR-kapearunkokoneelle, johon on asennettu Pratt & Whitney PW1100G-JM -moottorit (GTF, Geared Turbofan). Ensimmäiset asiakastoimitukset on määrä suorittaa myöhemmin vuoden 2025 aikana.

Pratt & Whitney PW1100G-JM -moottorityyppi sai Yhdysvaltain FAA:n hyväksynnän joulukuussa 2024. Nyt helmikuussa 2025 perässä seurasi EASA. Pratt & Whitneyn moottoreilla varustetun Airbus A321XLR:n ensitoimitus Wizz Airille on taas askeleen lähempänä. Ensimmäiset kaukolentoreitit Wizz Airilla tulevat syksyllä 2024 tehtyjen julkistusten mukaan viemään uuden koneen Lontoon Gatwickista Saudi-Arabian Jeddaan ja Milanosta Abu Dhabiin. Halpalentoyhtiö on tilannut 47 A321XLR -konetta, jotka mahdollistavat lennot jopa 4700 merimailin päähän.

Kaukolennoille soveltuva kapearunkokone tuo laajarunkokoneiden rinnalla käytettynä joustavuutta reittiavauksiin ja kausivaihteluihin. Airbusin mukaan A321XLR kuluttaa 40 prosenttia vähemmän polttoainetta per istuinpaikka kuin kilpailijan edellisen sukupolven kapearunkokone.

A321XLR_FF_3Airbus A321XLR nousi ensilennolle kesäkuussa 2022. Ensilentoa seurasi laaja koelento-ohjelma, joka lennettiin kolmella koelentokoneella. CFM LEAP-1A -moottoreilla varustettu A321XLR sai tyyppihyväksynnän heinäkuussa 2024. Tähän mennessä yksi tällainen kone on toimitettu Iberialle ja kaksi Aer Lingukselle.

Tähän mennessä Airbus on saanut yli 500 tilausta A321XLR-koneista. Niistä 217 on määrä toimittaa Pratt & Whitney PW1100G-JM -moottoreilla varustettuna 13:lle asiakkaalle ympäri maailmaa.

Lue myös: