Ranskan kulttuuriministeriö luokitteli Aérospatiale-BAC Concorde (201, F-WTSB) -yliäänikoneen historialliseksi muistomerkiksi. Kyseinen ensimmäisenä tuotantomallin koneyksilönä lentänyt Concorde-yksilö on esillä Toulousen Aeroscopia-museossa.
Ensimmäisen Concorde-lentäjä André Turcatin perustaman l'Académie de l'air et de l'espacen (AAE) omistama Concorde (201, F-WTSB), joka tunnetaan erityisesti nimellä Sierra Bravo on laitteistoineen luokiteltu historialliseksi muistomerkiksi. Historiallisesta päätöksestä tiedotti 5. toukokuuta 2025 Ranskan kulttuuriministeri Rachida Dati.
Sopimukset Ranskan ja Ison-Britannian yhteisprojektista ylisoonisen matkustajakoneen rakentamiseksi allekirjoitettiin vuonna 1962. Tuolloiset British Aircraft Corporation (nykyisin BAE Systems) ja Aérospatiale (nykyisin Airbus) jakoivat työt siten, että ranskalaiset valmistaisivat 60 % rungosta, 40 % moottoreista ja loput jäi briteille.
Concorden prototyyppikone (101, F-WTSS) teki ensilentonsa 2. maaliskuuta 1969 Toulousessa. Ensimmäinen yliäänilento suoritettiin lokakuun 1. päivänä 1969 Englannin Bristolista RAF:n tukikohtaan Fairfordiin. Kaupallisen Concorde-liikenteen ensilento tapahtui tammikuun 21. päivänä 1976 British Airwaysin väreissä Lontoosta Bahrainiin ja Air Francen siivin Pariisista Rio de Janeiroon.
Muistomerkiksi julistettu ensimmäisenä lentänyt ns. tuotantoversion Concorde (201, F-WTSB) nousi taivaalle 6. joulukuuta 1973. Tämä kone sekä sen brittiläinen sisarkone (202, G-BDDG) eivät kuitenkaan koskaan tulleet varsinaisesti tuotantokäyttöön.
Concorde (201 ja 202) eroavat kahdesta niitä aiemmin valmistetusta prototyyppikoneesta sekä kahdesta esituotantosarjan koneesta. Koneita 201 ja 202 käytettiin lopulta koelentojen viimeisissä vaiheissa tyyppihyväksyntälentoihin ennen kuin varsinaiset kaupalliseen käyttöön tehdyt koneyksilöt (203-216) rakennettiin.
Vuosina 1967-1979 rakennetuista kahdestakymmenestä Concordesta kahdeksantoista on säilynyt tähän päivään asti. Niistä kuusi on Ranskassa. Yksi Concorde purettiin korroosiovaurioiden takia vuonna 1994 ja toinen koneyksilö menetettiin onnettomuudessa Pariisissa heinäkuussa 2000.
Kyseinen turma lopetti Concorde-lennot toistaiseksi. Concordet palasivat taivaalle 7. marraskuuta 2001, mutta Yhdysvalloissa toteutetut terrori-iskut käänsivät osaltaan matkustajamäärät alaspäin, jonka lisäksi vanhan kaluston huoltaminen kävi yhä kalliimmaksi. Viimeiset kaupalliset Concorde-lennot lennettiin 24. lokakuuta 2003, kun kolme Concordea laskeutui Lontoon Heathrowlle viiden minuutin välein.
Viimeisen kerran Concorde (201, F-WTSB) oli ilmassa 19. huhtikuuta 1985 palatessaan Chateaurouxista Toulouseen vuonna 1982 päättyneiden koelento-ohjelman sekä kehityshankkeiden jälkeen. Vuonna 2014 Concorden viimeinen matka kulki maata pitkin Toulouse-Blagnacin lentokentän läheisyyteen rakennetun Aeroscopia museon alueelle.
Koneyksilössä on säilytetty koelentovarustus niin ohjaamossa kuin matkustamossa, joka on avoinna yleisölle tarjoten mahdollisuuden tutustua siinä säilytettyyn erikoisvarustukseen.
Concorde-yliäänikoneet
F-WTSS (001) The Museum of Air and Space, Le Bourget, Ranska
G-BSST (002) Fleet Air Arm Museum, Yeovilton, Englanti
G-AXDN (101) Imperial War Museum, Duxford, Englanti
F-WTSA (102) Musee Delta Paris Orly Airport, Ranska
F-WTSB (201) Airbus, Toulouse, Ranska
G-BBDG (202) Brooklands Museum, Weybridge, Surrey, Englanti
F-BTSC (203) Tuhoutui Pariisissa vuonna 2000
G-BOAC (204) Manchester Airport, Manchester, Englanti
F-BVFA (205) Smithsonian National Air and Space Museum, USA
G-BOAA (206) Museum of Flight, Edinburgh, Skotlanti
F-BVFB (207) Auto & Technik Museum, Sinsheim, Saksa
G-BOAB (208) Heathrow Airport, London, Englanti
F-BVFC (209) Aeroscopia, Toulouse, Ranska
G-BOAD (210) Intrepid Sea, Air and Space Museum, New York, USA
F-BVFD (211) Purettu korroosiovaurioituneena vuonna 1994. Osa Le Bourget:ssa Rankassa
G-BOAE (212) Grantley Adams Airport, Barbados
F-BTSD (213) Air and Space Museum, Le Bourget, Ranska
G-BOAG (214) Museum of Flight, Seattle, USA
F-BVFF (215) Charles de Gaulle, Paris, Ranska
G-BOAF (216) Filton Aerodrome, Bristol, Englanti
Lue myös:
Artikkeli: Yliäänikone Concorde 40 vuotta