Ryanair kertoo leikkaavansa kesäkauden liikennesuunnitelmia, kun Boeing ei kykene toimittamaan halpalentoyhtiön käyttöön odotettua määrää uusia 737 MAX 8200 -koneita. Ryanair saa kesäkuun 2024 loppuun mennessä 17 Boeing 737 MAX -konetta vähemmän kuin sille oli toimitusaikatauluissa luvattu. Boeing vahvisti 1. maaliskuuta Ryanairille toimittavansa yhtiön käyttöön vain 40 uutta Boeing 737 MAX 8200 -konetta kesäkuun 2024 loppuun mennessä. Määrä on merkittävästi pienempi, kun Ryanair oli tehnyt liikennesuunnitelmat vähintään 50 uuden lentokoneen laskemilla. Boeingin oli alunperin määrä toimittaa kyseiseen ajankohtaan mennessä Ryanairille 57 uutta MAXia. "Olemme erittäin pettyneitä Boeingin toimitusviiveisiin, mutta jatkamme keskusteluja Boeingin kanssa maksimoidaksemme uusien koneiden toimitukset kesäkuun loppuun mennessä, jotta voimme myydä paikkoja matkustajillemme kesän 2024 kovimpaan sesonkiin", sanoi Ryanair-konsernin johtaja Michael O’Leary. Ryanair joutuu nyt muokkaamaan liikenneohjelmaansa kymmenen lentokoneen lentojen verran kesän kovimmalla matkailukaudella eli heinä-syyskuulla. Viivästyneet koneet on Ryanairin mukaan määrä toimittaa nyt elokuun ja syyskuun aikana. Toimitusviiveet aiheuttavat Ryanairin mukaan kuitenkin vain vähäisiä aikataulumuutoksia, kun yhtiön laivastossa on noin 600 lentokonetta. Odotettavissa onkin reittiavauksien peruutusten sijaan ennemminkin reittitiheyden vähentämistä. Aikataulumuutokset on jo tehty ja leikkaukset osuvat halpalentoyhtiön mukaan sellaisille lentoasemille, joilla kustannukset ovat korkeita. Näitä ovat Dublin, Milanon Malpensa, Varsovan Modin ja neljä portugalilaista lentoasemaa, joissa kustannukset ovat nousseet inflaatiota enemmän vuoden 2024 aikana. Lentokonetoimitusten viivästymisen seurauksena Ryanar arvioi sen matkustajamäärän jäävän tilikaudella 2025 hieman alle 200 miljoonaan matkustajaan. Odotuksissa oli saavuttaa kuluvalla tilikaudella 205 miljoonaan matkustajan raja. Viiveistä huolimatta Ryanair kertoo tukevansa Boeingin tilapäisten haasteiden keskellä sekä luottavansa Dave Calhounin johtaman yhtiön ratkaisevan tuotanto- ja laatuongelmat Wichitassa ja Seattlessa.
|
|||