SAS:n kovaan turbulenssiin Grönlannin yllä korkean maaston alueella 15. marraskuuta 2024 joutuneen Airbus A330-300 -laajarunkokoneen toinen moottori sammui lennon aikana. Tapahtumien seurauksena kone palasi takaisin Kööpenhaminaan hieman yli 10 tunnin lennon jälkeen. Koneyksilö ei ole vielä lentänyt tapauksen jälkeen. Flightradar24 kertoi lennolla SK957 Tukholmasta Miamiin olleen SAS:n Airbus A330-300 (LN-RKS) -koneen Rolls-Royce Trent 772B-60 -moottorin sammuneen lennon aikana. Lennonseurantapalvelun mukaan lento eteni reittilentovaiheessa lentopinnalla 360 normaalisti ennen sen saapumista Grönlannin ylle korkean maaston alueelle, jonne oli ennustettu turbulenssia. Grönlannin itärannikon tasalla Airbus A330 jätti lentopinnan 360 ja laskeutui muutaman minuutin aikana lentopinnalle 280. Noin kymmenen minuuttia korkeuden jättämisen jälkeen lentokone aloitti nousun takaisin alkuperäiselle lentopinnalle. Lennolla oli 254 matkustajaa. Lennonseurantapalvelun tallentamista tiedoista ilmenee koneen nopeus- ja korkeusmuutokset turbulenssialueella sekä korkeuden vähennys korkean maaston alueella kohti yksimoottorikorkeutta. Moottorin käynnistämisen jälkeen lentäjät nousivat koneella takaisin matkalentokorkeuteen arvioimaan tapahtunutta, jonka seurauksena lennon määränpääksi vaihtui Kööpenhamina. Moottorihäiriötilanteet lennolla sekä moottorin uudelleenkäynnistäminen kuuluvat toimenpiteisiin, joita lentäjät harjoittelevat koulutuksissa. SAS halusi tapauksen seurauksena tarkastaa koneen omassa huollossa omalla kotikentällään. Koneyksilö ei ole lentänyt uudelleen Kööpenhaminaan saapumisen jälkeen. SAS:n A330-300 (LN-RKS, MSN 1665) toimitettiin SAS:lle uutena syyskuussa 2015. SAS:n laivastossa on kahdeksan A330-300 -konetta. FR24: Severe turbulence leads to SAS A330 inflight engine shutdown Lue myös:
|
|||