SkyGuardian saapui Englantiin yli 24h lennon jälkeen - MALE-lennokki ensimmäistä kertaa Atlantin yli

GA-SkyGuardian-6278General Atomics Aeronautical Systemsin (GA-ASI) SkyGuardian MQ-9B (N190TC) saapui keskiviikkoiltana 11. heinäkuuta Englannin Fairfordiin hieman reilun 24 tunnin pituisen lennon päätteeksi. Kyseessä on ensimmäinen kauko-ohjatun MALE (Medium-altitude, Long-endurance) -lennokin transatlanttinen lento. Ohjauslinkki toteutettiin yhteistyössä Inmarsatin kanssa.

GA-ASIn omistama siviilirekisteröity SkyGuardian MQ-9B -lennokki nousi ilmaan Yhdysvalloista Pohjois-Dakotan Grand Forksista 10. heinäkuuta kello 12.48 paikallista aikaa. Kaikkiaan 3769 merimailin mittaiseen lentoon kului aikaa 24 tuntia ja kaksi minuuttia. MALE-lennokki laskeutui Englantiin RAF:n Fairfordiin Gloucestershiressä keskiviikkoiltana 11. heinäkuuta kello 18.51 paikallista aikaa. Alkuperäisestä saapumisarviosta jäätiin lopulta jälkeen kuusi minuuttia.

"Tämä historiallinen lento oli osoitus MQ-9B SkyGuardianin kyvykkyydestä operoida rajoittamattomassa siviili-ilmatilassa sekä sen pitkästä toiminta-ajasta", sanoi GA-ASIn toimitusjohtaja Linden Blue.

GA-trans-Atlantic01Transatlanttinen lento toteutettiin yhteistyössä Inmarsatin kanssa, joka tarjosi käyttöön SwiftBroadband SATCOM -satelliittiyhteyden lennokin ohjaamiseksi. Suorassa näköyhteydessä lennokkia ohjataan C-taajuusalueella ja pidemmillä matkoilla näköyhteyden ulkopuolella tarpeen mukaan X- Ku- ja Ka-taajusalueella.

"Luotettava SATCOM-yhteys on kriittinen osa missä tahansa tehtävässä ja tämän transatlanttisen lennon osalta se oli elintärkeä. Tämä todellinen historiallinen tapahtuma oli mahdollista vahvan General Atomicsin ja Inmarsatin integraatiotyön ansiosta", kommentoi Inmarsatin kaupallinen johtaja Kai Tang.

Viimeisen viiden vuoden kehitystyön tuloksena General Atomicsin lennokki täyttää tiukat sotilas- ja siviili-ilmailuviranomaisten tyyppihyväksyntämääräykset mukaan lukien Englannin sotilasviranomaisen MAA:n ja FAA:n hyväksynnät.

Tyyppihyväksynnän ja laajasti koelennetyn törmäyksen estojärjestelmän (TCAS/ADS-B/IFF) ja asennettavan ilmavalvontatutkan myötä SkyGuardian voi lentää rajoittamattomassa ilmatilassa kaikissa siviili-ilmailun ilmatilaluokissa.

Syy SkyGuardian MQ-9B:n Englantiin saapumiseen on RIAT-lentonäytös, joka järjestetään 13.-15. heinäkuuta. Tapahtumassa juhlistetaan Englannin ilmavoimien RAF:n 100-vuotista lentoa. RIAT:n maanäyttelyssä esillä oleva MQ-9B on viimeisin versio General Atomicsin Predator B -laivastoon. Lennokista on tarjolla myös meritoimintaan suunniteltu SeaGuardian.

RAF:n saa käyttöönsä myös kyseisen uusimman version ja MQ-9B -lennokit saavat Englannin kuninkaallisten Ilmavoimien käytössä nimen PROTECTOR RG Mk1.

Skyguard_MQ6BGeneral Atomics MQ-9B SkyGuardian on 11,7 metrin pituinen ja sen siipien kärkiväli on 24 metriä. Lennokilla voi operoida yli 15 kilometrin korkeudessa yli 48 tunnin toiminta-ajalla jopa 1000 merimailin mittaisia tehtäviä.

Voimanlähteenä toimiva Honeywell TPE331-1 -potkuriturbiini antaa lennokille yli 210 solmun maksiminopeuden. Ulkoista hyötykuormaa se voi kuljettaa reilut 2100 kg. Järjestelmä on suunniteltu myös salamaniskun ja lintytörmäyksen kestäväksi. Elinkaareksi kerrotaan 40 000 lentotuntia.

Lue myös: