BEA:n väliraportti tapahtumista pohjautuu pääasiallisesti molempien lentokoneiden ohjaamoäänitallentimien, lentoarvotallentimien sekä todistajien lausuntoihin ja lennonjohdon radioliikenne- sekä tutkatallenteisiin.
Noin kello 21.10 Nouvelairin lento otti yhteyttä Nizzan lähestymislennonjohtoon, joka selvitti koneen alas 4000 jalan korkeuteen. Lähestyessään Nizzaa Nouvelairin lentäjät joutuivat väistelemään ukkospilviä. Kello 21.19 Nouvelairin lentäjät ilmoittivat 5900 jalan korkeudessa, että säätutkassa näkyi punaista välilähestymisrasti Lempun ympäristössä. Lentäjät pyysivät selvitystä reittipisteelle Bisbo, joka on kiitotien 04L RNP A -lähestymisen välilähestymisrasti. kello 21.21 lentäjät saivat selvityksen laskeutua 3000 jalan korkeuteen ja lentää Bisbolle. Samaan aikaan easyJetin Airbus A320 (OE-IJZ) radiokutsulla Alpine 109E oli lähdössä Nizzasta kohti Nantesia ja pyysi käynnistyslupaa. Kello 21.22 lennonjohto antoi easyJetille luvan rullata kiitotien 04L odotuspaikalle A1. easyJetin lentäjät ilmoittivat huonosta näkyvyydestä maassa. Kello 21.25 lähestymislennonjohtaja selvitti Nouvelairin RNP A -lähestymiseen kiitotielle 04L. Samaan aikaan rullauslennonjohtaja toisti easyJetille selvitysrajan olevan kiitotien 04L odotuspaikka A1 ja pyysi ottamaan yhteyttä lähilennonjohtajaan. Kello 21.26 easyJet otti yhteyttä lähilennonjohtoon ja sai selvityksen ylittää kiitotie 04L ja jatkaa rullaustietä W odotuspaikalle W3. easyJetin miehistö varmisti erikseen ettei kiitotien 04L loppuosalla ole liikennettä kiitotieylityksen aikana. Kello 21.27 lähilennonjohtaja selvitti easyJetin siirtymään kiitotielle 04R ja odottamaan. Lentäjät ilmoittivat ettei matkustamo ole vielä valmis ja he haluavat odottaa odotuspaikalla W3. Kello 21.28 Nouvelair ylitti lähestymiseen liittyvän pisteen FN04A ja jatkoi liukua kohti pistettä MN04A. Automaattiohjaus toimi oikeilla valinnoilla Final approach -moodilla. Kello 21.30 lennonjohtaja antoi Nouvelairille laskeutumisluvan kiitotielle 04L. Lentäjät kuittasivat selvityksen oikein.
Kello 21.31.25 Nouvelairin kone oli 560 jalan korkeudella ohjaussuunnalla 051. Noin 11 sekuntia myöhemmin kello 21.31.36 kone oli kiitotien 04R loppulähestymislinjalla 527 jalan korkeudella ja 1,8 merimailin päässä kynnyksestä. Kello 21.31.36 lennonjohdon maatutkajärjestelmä antoi ensimmäisen ns. oranssin varoituksen kiitotiellä olevasta liikenteestä, kun easyjet rullasi selvityksen mukaisesti kiitotielle 04R. Tämä konfliktivaroitus tulee 60-25 sekuntia ennen törmäystä.
Kello 21.32.05 easyJetin kone siirtyi kiitotielle 04R kääntyen vasemmalla kiitotien keskilinjalle. Rullauksen aikana miehistö oli huomannut lentokenttää lähestyvän liikenteen loppuosalla, mutta he eivät huomanneet sen lähestyvän kiitotietä 04R. Nouvelairin kone oli tuolloin 278 jalan korkeudessa liukumassa alaspäin 1200 jalan pystynopeudella 0,7 merimailin päässä kynnyksestä. Nopeutta koneella oli 141 solmua. Samaan aikaan lennonjohtaja kutsui Nouvelairia ja pyysi sitä vahvistamaan lähestyvänsä kiitotietä 04L. Nouvelairin lentäjät ilmoittivat olevansa lyhyellä loppuosalla kiitotielle 04L. Lennonjohtaja selvitti Nouvelairinuudelleen laskeutumaan kiitotielle 04L. Tässä vaiheessa Nouvelairin koneen korkeus oli 158 jalkaa ja radiokorkeusjärjestelmä luki automaattisia korkeuslukemia 100, 50, 40, 30. Kello 21.32.23 Nouvelairin Airbus A320 lensi easyJetin A320 -koneen yli kiitotiellä 04R. Nouvelairin radiokorkeusmittarin arvo putosi 39 jalan korkeudesta 10 jalkaan yhdessä sekunnissa ennen sen nousua 24 jalkaan. Kello 21.32.25 lennonjohtaja käski Nouvelairin ylösvetoon. Nouvelairin lentäjät suorittivat ylösvedon. Koneen laskutelineet eivät koskettaneet kiitotien pintaa. easyJetin lentäjät pyysivät rullausselvitystä takaisin asematasolle. Nouvelairin kone sai tutkavektoroinnin uuteen lähestymiseen ja lentäjät laskeutuivat kiitotielle 04L kello 21.48.
Nizzan lentokentän menetelmät poikkeavat valtavirrasta Kansainvälinen lentäjäliitto IFALPA (International Federation of Airline Pilots Association) pitää Nizzaa yhtenä haastavimmista lentokentistä Euroopassa, sillä operointi vaatii ylimääräistä valmistautumista ja tilannetietoisuuden pitää olla hyvä monimutkaisten meneltelmien ja haastavien sääolosuhteiden sekä vilkkaan liikenteen takia.
Lentokentällä käytettäviin menetelmiin liittyy myös maastonmuotoihin, sääolosuhteisiin sekä ympäristöluvan asettamia rajoituksia. Kiitotien 04L RNP A -lähestyminen on ns. ei-tarkkuuslähestyminen. Välilähestymissegmentti alkaa välilähestymispisteeltä Bisbo ja päättyy loppulähestymispisteelle FN04 3000 jalan korkeudessa suunnalla 354. Tämä välilähestymissegmentti mahdollistaa miehistölle valmistautumisen loppulähestymissegmenttiin oikealla lentokoneen asulla ja nopeudella.
Kiitotie 04L on 2628 metriä pitkä ja leveyttä on 45 metriä. Kiitotiellä on siirretty kynnys eikä sinne ole lähestymislinjavaloja vaan ainoastaan vilkkuvat RTIL-valot (runway identification flashing lights). Kiitotielle on tarjolla kynnysvalot, reunavalot ja keskilinjavalot. Lähestymistä varten kiitotielle on tarjolla myös PAPI-valot. Ne sijaitsevat kiitotien oikealla puolella normaali lähempänä eli neljän metrin päässä toisistaan, kun normaali etäisyys olisi yhdeksän metriä. Tämä rajoittaa PAPIen näkyvyyden seitsemään kilometriin. Kaikki valot toimivat tapahtumien aikaan normaalisti.
Öiseen aikaan kiitotien 04R valot näkyvät uuden teknologian myötä kirkkaammin kuin kiitotien 04L valot.
BEA ei avannut väliraportissa kuinka lähellä yhteentörmäys oli Nouvelairin A320-koneen lentäessä easyJetin A320-koneen yli. Oletettavasti easyJet oli rullannut kiitotielle 90-asteen menetelmällä ja oli sijoittunut kiitotien alkupäähän. Mikäli Nouvelairin lentäjät seurasivat oikeaa liukukulmaa on kosketuskohta pidemmällä kiitotiellä noin 300 metrin etäisyydellä kiitotien kynnyksestä. Airbus A320 -koneen sivuvakaajan korkein kohta on 11,76 metrin eli noin 40 jalan korkeudella.
|
|||




