Lentoyhtiön perustamisen 100-vuotismerkkipäivää 1. marraskuuta 2023 viettävä Finnair on noussut vakaasti lentokorkeuteen ja raportoi positiivisesta vuosineljänneksestä nettotuloksella mitattuna jo neljännen kerran peräkkäin. Finnairille vuoden kolmas neljännes on perinteisesti ollut vilkas ja myös tällä kertaa mukana oli vahvaa kasvua ja kannattavuutta. Tulevaisuuteen Finnair suuntaa palkkaamalla lisää lentävää henkilökuntaa ja uudistamalla matkustamoja sekä lounge-tilansa. Seuraava suurempi askel yhtiön strategian toteuttamisessa on osakeanti. Finnair kuljetti vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä kolme miljoonaa matkustajaa, joka tarkoitti edellisvuoden samaan ajanjaksoon. Matkustajamäärä kasvoi 6,6 prosenttia. Matkustajakäyttöaste oli hyvät 80,9 prosenttia (80,1). Koko alkuvuoden osalta Finnairin matkustajamäärä kasvoi 26,0 prosenttia 8,4 miljoonaan (6,6). Alkuvuoden osalta matkustajakäyttöaste oli positiivisessa vireessä 77,5 prosentin arvolla edellisvuoden luvun ollessa 65,9 prosenttia. Yhtiön liikevaihto kasvoi vertailukaudesta 13,7 prosenttia 817 miljoonaan euroon (719,2). Koko alkuvuoden osalta liikevaihto kasvoi 35,5 prosenttia vertailukaudesta ja oli 2 261,3 miljoonaa euroa (1 669,3). Finnairin vertailukelpoinen liiketulos oli vuoden kolmannella neljänneksellä 94,3 miljoonaa euroa (35,2) ja liiketulos oli 90,0 miljoonaa euroa (19,2). Koko alkuvuoden osalta Finnairin vertailukelpoinen liiketulos oli 161,4 miljoonaa euroa (-181,8) ja liiketulos oli 164,1 miljoonaa euroa (-238,6). Polttoaineen kallistunut hinta vaikutti lukuihin negatiivisesti katsauskauden loppua kohden. "Vertailukelpoinen liikevoittomme oli 94 miljoonaa euroa, jonka tuloksena vertailukelpoinen liikevoittomarginaali oli 11,5 prosenttia. Tämä oli viides peräkkäinen neljännes, jolloin vertailukelpoinen liiketuloksemme oli voitollinen strategiamme mukaisesti jatkuneiden tuottojen optimoinnin ja kustannustehokkuuden ansiosta. Myös nettotulos oli neljättä kertaa peräkkäin voitollinen, tällä kertaa 53 miljoonaa euroa", iloitsi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner. "Finnairin matkustajamäärä ylitti heinäkuussa 2023 ensimmäistä kertaa miljoonarajan sitten koronapandemian alun. Operatiivisesti olimme hyvin valmistautuneita vilkkaaseen matkustuskauteen", jatkoi Manner. Finnairin saapumistäsmällisyys oli 82 prosenttia, joka on suurin yksittäinen asiakastyytyväisyyteen vaikuttava tekijä. Asiakastyytyväisyys nettosuositteluindeksillä mitattuna oli 31. "Asiakkaat arvioivat Finnairin viiden tähden lentoyhtiöksi APEX:n lentoyhtiöarvioinnissa. Tämä tunnustus kertoo asiakkaidemme luottamuksesta ja tuesta meitä kohtaan. Kiitos hyvästä asiakaskokemuksesta kuuluu koko Finnair-tiimille, joka päivittäin tekee työtä lentojen sujuvan ja turvallisen operoinnin ja ystävällisen asiakaspalvelun eteen", sanoi Manner. Päättyneen neljänneksen aikana Finnair uudisti myös Finnair Plus -ohjelmaa ja liittyi mukaan IAG-lentoyhtiöiden käyttämään Aviokseen. Muutoksen Finnair kertoo tuovan ohjelman jäsenille uusia etuja sekä uudenlaisia mahdollisuuksia kerätä ja käyttää kanta-asiakasvaluuttaa (uutisemme aiheesta: Finnair uudistaa Finnair Plus -kanta-asiakasohjelmansa - käyttöön IAG:n Avios-valuutta). Finnair investoi myös uusiin, laajempiin lounge-tiloihin Helsinki-Vantaan lentoaseman Schengen-alueella. Uudet laajemmat lounge-tilat tulevat käyttöön vuoden 2024 toisella puoliskolla ja vastaavat kasvavien asiakasmäärien tarpeisiin (uutisemme aiheesta: Finnair uudistaa Helsinki-Vantaan Schengen-alueen loungen - muuttaa uusiin suurempiin tiloihin). Laivaston osalta Finnair uudistaa Airbus A330- ja A350 -kaukoliikennekoneidensa matkustamoja. Nyt uudistuksen kohteeksi otetaan myös osaomistusyhtiö Nordic Regional Airlinesin operoima 12 Embraer 190 -koneen laivasto. Niiden matkustamot uudistetaan vuosien 2024-2025 aikana (uutisemme aiheesta: Finnair investoi Embraer-koneisiin uudet matkustamot - ensimmäiset valmiina vuonna 2024). Finnair kertoi myös suunnittelevansa enintään 600 miljoonan euron suuruista merkintäoikeusantia vahvistaakseen yhtiön taloudellista asemaa. Tavoitteena on pienentää Finnairin rahoituskustannuksia, tukea kestävään kannattavaan kasvuun tähtäävän strategian toteuttamista ja varmistaa yhtiön kyky toteuttaa investointeja tulevaisuudessa (uutisemme aiheesta: Finnair vahvistaa talouttaan merkintäetuoikeusannilla - varmistaa yhtiön tulevaisuuden investointikykyä). "Merkintäoikeusannilla Finnair myös pyrkii palauttamaan yhtiön varojenjakokyvyn. Finnairin suurimmat osakkeenomistajat, mukaan lukien Suomen valtio, tukevat merkintäoikeusantia", sanoi Manner. "Ensi viikolla vietämme Finnairin 100-vuotismerkkipäivää. Finnair on maailman kuudenneksi vanhin edelleen toiminnassa oleva lentoyhtiö. Sadan vuoden iän saavuttaminen ei ole lentoyhtiölle itsestäänselvyys, ja läpikäymämme kaksoiskriisin jälkeen sen saavuttaminen on erityisen merkityksellistä. Lämmin kiitos pitkästä historiasta ja yhteisestä matkasta kuuluu kaikille asiakkaillemme, omistajillemme, kumppaneillemme, henkilökunnallemme ja muille sidosryhmille", päätti Manner. Vuoden 2023 liiketuloksen arvioidaan olevan ennakoitua parempi Finnair arvioi lentävänsä vuoden 2023 aikana 80–85 prosentin kapasiteetilla vuoteen 2019 verrattuna tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna. Kapasiteettiarvio pitää sisällään myös koneiden ulosvuokraukset miehistöineen. Finnair tarkentaa aiempaa ohjeistustaan koko vuoden 2023 liikevaihdosta ja arvioi nyt sen olevan 2,9–3,1 miljardia euroa. Myös aiempaa ohjeistusta koskien koko vuoden 2023 vertailukelpoista liiketulosta tarkennetaan ja sen arvioidaan olevan 160–200 miljoonan euron välillä. Finnairin arvio vertailukelpoisesta liiketuloksesta perustuu tämänhetkiseen polttoainehintaan ja valuuttakurssiin. Finnairin toimintaympäristöön liittyvät erityiset riskit ovat normalisoituneet pandemian vaikutusten hälvettyä ja markkinoiden sopeuduttua Venäjän ilmatilan sulkuun. Riskit liittyen inflaation ja korkotason nousun vaikutuksista kysyntään ja kustannuksiin ovat kuitenkin edelleen koholla aiheuttaen toimintaympäristön epävarmuutta. Myös Lähi-idän vallitseva tilanne aiheuttaa toimintaympäristön epävarmuutta.
|
|||