Airbus toimitti 100:nnen A380-koneen - Malaysia Airlinesin koneessa juhlatarrat

A380_MAS_100_1Airbus on toimittanut sadannen Airbus A380-koneen asiakkaalle. Malaysia Airlines vastaanotti jättikoneen Toulousessa Airbusin Henri Ziegler -keskuksessa 14. maaliskuuta. Juhlakoneen eturunkoon on teipattu teksti "100th A380".

Juhlakone on Malaysia Airlinesin laivaston kuudes ja toistaiseksi viimeinen A380-kone. 

"Olemme ilahtuneita, että 100:s A380 konetoimitusoli juuri Malaysian Airlinesille, koska se näyttää meille ilmailun tulevaisuuden suuntaviivat", iloitsee Airbusin toimitusjohtaja Fabrice Brégier.

Oneworld-allianssiin kuuluvan yhtiön A380-koneen matkustamossa on 494 istuinta kolmessa luokassa. Alakannella on kahdeksan ensimmäisen luokan istuinta ja 350 turistiluokan istuinta. Yläkannella on lisäksi 66 liikemiesluokan istuinta ja 70 turistiluokan istuinta.

Malaysia Airlines operoi konetyypillä Kuala Lumpurista Pariisiin ja Lontooseen. Luvassa on myös reittiavaus Hong Kongiin. Yhtiön vuosi 2012 oli tappiollinen.

A380_MAS_100_2A380 -koneita on maaliskuussa 2013 toimitettu yhdeksälle eri yhtiölle jo 100 koneyksilöä. Operaattorit ovat Singapore Airlines, Emirates, Qantas, Air France, Lufthansa, Korean Air, China Southern Airlines, Malaysia Airlines ja Thai Airways.

Vuonna 2005 ensilentonsa tehnyt Airbusin A380 superjumbo on käynyt hyvin kaupaksi ja 20 asiakasta on tilannut kaikkiaan 262 konetta. Ensimmäisen A380-kone luovutettiin vuonna 2007 Singapore Airlinesille ja sen jälkeen tyypillä on lennetty jo yli 100 000 kaupallista lentoa. Superjumboksikin ristitty A380-kone on kuljettanut jo noin 36 miljoonaa matkustajaa.

Edellisen sukupolven yli 400-paikkaisella matkustajakoneella saman ihmismäärän kuljettamiseen olisi tarvittu 140 000 lentoa. A380-koneella suoritettuina lennot ovat säästää 5,7 miljoonaa tonnia CO2-päästöjä. Uuden konetyypin avulla myös melu on vähentynyt ja tuotot lisääntyvät suuremman kapasiteetin myötä.

Maailman sadan koneen A380-laivasto lentää päivittäin 140 lentoa ja kuljettaa kuukaudessa noin 1,5 miljoonaa matkustajaa.

Airbus uskoo konetyypin menestykseen ja elinkaarta on luvassa vielä reilut 30 vuotta. Konetyypin break-even eli voitolliseksi nousu osuu 300-400 koneen haarukkaan. Konetyyppiä ei ole vielä myyty kummallekaan Amerikan mantereelle, mutta tällaisenkin kaupan uskotaan vielä syntyvän.