"Työskentelemme yhdessä EFW:n kanssa kasvaaksemme suurimmaksi A321-rahtikoneoperaattoriksi ja olemme vakuuttuneita siitä, että tämä konetyyppi tulee olemaan asiakkaiden suosikkivalinta", sanoi SmartLynx Airlinesin toimitusjohtaja Zygimantas Surintas.
SmartLynx Malta vuokrasi jo kesäkuussa 2021 Vallairilta A321P2F -koneen (MSN 891), jolla se kuljettaa rahtia DHL:lle. "Olemme luottavaisia, että P2F-ohjelmamme tuo merkittävää lisäarvoa asiakkaille kuten SmartLynxille, kun se suunnittelee laivastonsa kasvattamista luotettavalla ja suorituskykyisellä rahtikoneella", sanoi EFW:n toimitusjohtaja Andreas Sperl.
A321P2F-koneeseen voidaan lastata pääkannelle jopa 14 täyttä rahtipallettia ja ruumatiloihinkin jopa 10 rahtipallettia. Myös rahdin lastaaminen on joustavaa. Kokonaisuudessaan A321P2F voi kuljettaa jopa 28 kuutiota rahtia.
Leasingyhtiö CDB Aviation on puolestaan tilannut jo kaikkiaan 14 Airbus A330-300-laajarunkokoneesta rahtikoneeksi muunnettavaa A330P2F-konetta. Niistä ensimmäiset toimitetaan Meksikossa toimivalle MasAir:lle alkuvuonna 2022.
Airbusin vuonna 2020 julkistaman markkinaennusteen mukaan 20 vuoden aikana toteutettaisiin noin 1000 kapearunkokoneen rahtikonversiota ja markkina olisi erityisen potentiaalinen jopa useille sadoille A321P2F-koneille. Monet lentoyhtiöt ovat korvaamassa ensimmäisen sukupolven A321-koneita uudemmilla A321neo-koneilla, joissa on uudet polttoainetehokkaammat moottorit. Koronapandemia on kiihdyttänyt entisestään vanhojen koneiden käytöstä poistoa vihreiden arvojen ja vastuullisuuden ollessa entistä suuremmassa roolissa lentoyhtiöiden toiminnassa. Tämän seurauksena rahtikonversioihin riittää koneaihioita eri puolilta maailmaa. MH Lue myös:
|
|||