Ensimmäisiä korona-ajan lentokoneistuinratkaisuja julki - uudet istuimet tai jälkiasennettava pisarasuoja

GLASSAFE_front-viewEnsimmäisiä suunnitelmakuvia korona-ajan muokkaamista lentokoneistuimista on julkaistu. Matkustajien raportoidaan jopa kammoavan täysiä lentokoneita ja tuntemattomia vierustovereita pandemian seurauksena. Nähtäväksi jää investoidaanko tällaisiin tai vastaaviin uusiin istuimiin ja kuka tekee sen ensimmäisenä.

Italialainen lentokoneistuinvalmistaja Aviointeriors S.p.A. tarjoaa lentoyhtiöille korona-ajan muokkaamia matkustajaistuimia. Tarjolla on retrofit-asennettava suojaratkaisu tai kokonaan uudenlainen penkkiriviratkaisu.

GLASSAFE_singleOlemassa oleviin matkustajaistuimiin tarjotaan Glassafe-ratkaisua, jossa läpinäkyvästä materiaalista tehty suojaus asennetaan penkkien yläpuolelle. Kokonaisratkaisu on valmistajan mukaan harmoninen läpi matkustamon sekä esteettisesti kevyt. Suojan läpinäkyvyysasteen voi määrittää tilatessaan tuotetta.

Jokatapauksessa sen kerrotaan täyttävän vaatimukset kontaktien minimoinnista ja osaltaan luo turvallisuuden tunnetta sekä mahdollisesti vähentää viruksen leviämistä.

GLASSAFE_topJälkiasennusratkaisu on myös helppo poistaa matkustamoista, jos tilanne normalisoituu  myöhemmin.

Kokonaan uudenlaisena matkustamoistuimena tarjolla on yhtiön Janus-istuin. Siinä kolmesta vierekkäisesti matkustajaistuimista keskimmäinen on käännetty toisinpäin ja matkustajia suojataan läpinäkyvin sermein.

Ratkaisu minimoi vierekkäin istuvien kontaktit ja samalla myös käytävällä kulkevat on suojattu. Kolmelta puolelta matkustajaa suojaavien seinien sanotaan suojaavan matkustajia muiden hengitykseltä.

JANUS_front-viewJanus-ratkaisu ei vaadi rakenteiltaan enempää tilaa kuin perinteiset matkustajaistuimet. Sen sijaan ratkaisu ei sellaisenaan voi olla käytössä hätäpoistumistieriveillä.

Italialaisvalmistaja lupailee tällaisia jälkiasennusratkaisuja asiakkailleen parissa kuukaudessa ja uutta istuintyyppiä alle puolen vuoden toimituksella mikäli kysyntää ilmenee. Molemmat vaihtoehdot sopivat kapea- ja laajarunkokoneisiin.

Valmistaja kertoo Lentoposti.fi:lle, että hanke on vasta prototyyppivaiheessa, joka etenee suunnittelussa tällä hetkellä. Lopulliset aikataulut riippuvat myös tyyppihyväksyntähaasteista. Sellaisia voi olla mm. rakenteiden vahvuus ja koneen evakuointiin sekä tulipaloon liittyvät asiat.

Koronaviruspandemia on tehnyt merkittäviä tuhoja lentoyhtiöiden talouksille. Nähtäväksi jää miten tällaisiin ratkaisuihin investoidaan. Kysyntä tullee mahdollisesti matkustajien suunnasta ellei perinteisiä matkustamoratkaisuita tarjoavien yhtiön lentokoneita saada enää jatkossa myytyä täyteen.

Janus_topVuonna 1972 perustettu Aviointeriors S.p.A. valmistaa lentokoneistuimia, joita on käytössä eri matkustusluokissa 40-paikkaisista regionaalikoneista aina jopa 400 paikkaisiin suuriin matkustajakoneisiin saakka. MH